Logistyczni specjaliści w blokach startowych

Po zakończeniu wojny na Ukrainie Polska będzie hubem logistycznym dla odbudowującej się Ukrainy. To wielka szansa dla operatorów logistycznych, którzy uwolnią producentów od zmartwienia o logistykę dostaw.

Publikacja: 26.09.2024 12:13

Logistyczni specjaliści w blokach startowych

Foto: Raben

Deweloperzy zapewnili sobie działki ziemi na ścianie wschodniej i czekają na rozwój sytuacji, zaś branża logistyczna już ma sprawdzone rozwiązania. Firmy, które inwestują w optymalizację logistyki, notują wzrost satysfakcji klientów o 10-15 proc., co bezpośrednio przekłada się na lojalność i przychody, podlicza raport PwC. – Logistyka stała się kluczowym elementem w zarządzaniu ryzykiem oraz elastycznością operacyjną – podkreśla Contract Logistics Business Development Manager Raben Logistics Polska Paweł Rosa. 

Wskazuje przy tym na jeszcze jeden raport, tym razem McKinsey. Wynika z niego, że firmy, które umiejętnie zarządzały swoją logistyką, były i są w stanie szybciej dostosowywać się do zmieniających się warunków, a co za tym idzie są w stanie minimalizować straty, ale także wykorzystywać okazje rynkowe. 

Koszty, koszty, koszty…

Prezes firmy doradczej Smart Project Radosław Śliwka przyznaje, że logistyka daje przewagę konkurencyjną, choć 5-10 lat temu nie było to oczywiste. – Wówczas łatwiej było konkurować ceną, jednak stale rosnących kosztów nie da rady przerzucić na klienta – przypomina prezes Smart Project. 

Czytaj więcej

Recykling akumulatorów razem z producentami

Dodaje, że widać rosnącą świadomość znaczenia po rosnącej liczbie zapytań ze strony polskich firm rodzinnych szukających porady przy tworzeniu rozwiązań logistycznych. – Firmy zbudowały markę na dobrych produktach, a teraz muszą zapewnić wysoką jakość dostaw. Jej zła organizacja może skończyć się znacznymi stratami – ostrzega Śliwka. 

Outsourcing procesów logistycznych może obniżyć koszty związane z utrzymaniem własnych magazynów, zarządzaniem transportem, zapasami czy zatrudnieniem pracowników logistyki. Klient firmy logistycznej obsługującej w jednym magazynie kilku klientów może korzystać z efektu skali, co przekłada się na niższe koszty jednostkowe. – Naszym głównym zadaniem przy planowaniu inwestycji i wypełnianiu magazynu klientami, jest maksymalne wykorzystanie efektu synergii i zapewnienie klientom elastyczności. Umiejętne wykorzystanie efektu sezonowości w różnych branżach pozwala efektywnie wykorzystywać dostępne zasoby, a dzięki wykorzystaniu w ramach całej grupy jednolitych systemów operacyjnych jesteśmy w stanie w krótkim czasie relokować pracowników między projektami zarówno w kraju jak i za granicą. Operator logistyczny z magazynem obsługującym wielu klientów jest w stanie zapewnić dużo wyższą elastyczność od samodzielnej działalności np. producenta, co przekłada się na niższe koszty – tłumaczy Sales Manager Raben Logistics Polska Mateusz Olejniczak. 

Przyznaje, że często zdarza się, że oferuje firmom bardziej optymalne w stosunku do ich własnych operacji. – Mamy doświadczenie z różnych branż, a dzięki zdobytemu doświadczeniu, zapewniamy większą efektywność prowadzonych operacji, co przekłada się na niższe koszty jednostkowe. Klient nie musi sam inwestować ogromnych środków w budowę magazynu, zakup sprzętu, czy zatrudniać ludzi – zaznacza Olejniczak. 

Kontrola i zbawienie

Śliwka dodaje, że podpisanie kontraktu z operatorem logistycznym może wynikać z potrzeby optymalizacji działania. – Po zawirowaniach podczas pandemii i wybuchu wojny na Ukrainie, wiele firm poluzowało politykę zarządzania zapasami, magazyny pękały w szwach. Okazało się, że część zakupionego towaru zalega w magazynach, ale odwrócenie trendu jest trudne. Ludzie przyzwyczaili się do łatwiejszego działania, tymczasem po spadku sprzedaży nieefektywność w logistyce zaczyna ciążyć. Okazuje się, że firmy mają po 2-3 magazyny i jeden zamykają, ponieważ przy malejącym popycie nie potrzeba tyle aktywów – wskazuje prezes Smart Project. 

Czytaj więcej

Największy polski producent naczep tnie inwestycje

Podkreśla, że sięgnięcie po specjalistów od logistyki jest często koniecznością dla firm zajmującym się e-handlem. – Gdy w czasie pandemii galerie handlowe były zamknięte, a sprzedaż internetowa była najbardziej obiecującym kierunkiem, poziom zwrotów wzrósł z kilkunastu proc. do 60 proc. Firmy zanotowały olbrzymie straty, ponieważ nie były w stanie same wprowadzać na magazyn zwrotów, co zmusiło je do utylizacji odesłanych towarów i w rezultacie strat. Tutaj zbawieniem jest operator logistyczny – zauważa Śliwka. 

Przypomina też okres pandemii, gdy producenci zostali zmuszeni okolicznościami do wejścia w e-handel i zamiast ekspediować paletę do dystrybutora musieli wysłać pojedyncze produkty, na co nie byli gotowi. – Wielu sparzyło się i współpraca z operatorem logistycznym także jest zbawieniem, ponieważ nie trzeba wywarzać otwartych drzwi. Ale w tym sektorze bariery wejścia są wysokie, stwarzane przez wyspecjalizowane rozwiązania – zaznacza prezes Smart Project. 

Powstaje pytanie jakie usługi można zlecić logistykowi. – Nie ma złotego środka i jednego rozwiązania. Im bardziej operacje logistyczne są skomplikowane, tym częściej klienci pozostawiają je u siebie, a im bardziej typowe, tym częściej przekazują do operatora logistycznego. Przykładem jest magazynowanie pełnych palet i ich transport, co często zlecane jest dostawcy usług logistycznych – wskazuje Śliwka. 

Ale jest też druga strona medalu. – Lepiej oddać innym aktywność, która nie jest naszym core biznesowym i skupić się na kompetencjach kluczowych. Dla operatora logistycznego właśnie logistyka jest core biznesu. Zachodzi więc duże prawdopodobieństwo, że zorganizuje logistykę bardziej efektywnie kosztowo i jakościowo niż my sami – uważa dyrektor zarządzający IPP Pooling Polska Tomasz Sączek. 

Automatyka na zamówienie

Do 2026 roku ponad 75 proc. dużych firm logistycznych będzie korzystać z robotów i systemów AI w codziennej pracy, wynika z raportu firmy Gartner. Rosa przypomina, że jego firma wplata nowe technologie w procesy. – Przykładem są roboty RPA (eng. Robotic Process Automation), które wdrażamy na szeroką skalę w administracji jak również digitalizacja obiegu dokumentów, aż po inwestycje w rozwiązania magazynowe takie jak sortery, regały VNA, czyli tzw. wąskie aleje, wózki autonomiczne – wymienia Rosa.

Czytaj więcej

Omida Group przejęła 7R Solution

Olejniczak zaznacza, że inwestycje operatora logistycznego rozkładają się na wielu klientów. – Dla mniejszych firm to duża szansa, aby korzystać z wdrożonych nowoczesnych rozwiązań operatora, który również dzięki efektowi skali jest w stanie zaproponować korzystniejsze warunki inwestycji w nowe technologie – przekonuje Olejniczak. 

W przypadku samodzielnego wejścia w logistykę, niebezpieczeństwem jest przewymiarowanie magazynu lub dobranie nieodpowiednich urządzeń. – Jaka powinna być wydajność operacji? Czy należy liczyć ją na okres świąteczny, czy sezon średni? Z kolei w szczycie takie magazyny nie obsłużą połowy zamówień – ostrzega Śliwka. Dodaje, że w takich sytuacjach korzystne jest sięgnięcie po zasoby firmy logistycznej, której łatwiej będzie znaleźć potrzebne zasoby. 

Nowym czynnikiem staje się ślad węglowy. – Logistyka nastawiona na zrównoważone wykorzystanie zasobów oparta o działania w ramach gospodarki w obiegu zamkniętym to już teraźniejszość, a nie przyszłość. Świetnym przykładem tego typu działań jest pooling paletowy. Zrównoważona logistyka wymaga innowacji. To jest kolejny obszar wart podkreślenia jako budowanie przewagi konkurencyjnej – podkreśla Sączek. 

Komentarz partnera publikacji

Raben

Paweł Rosa

Contract Logistics Business Development Manager, Raben Logistics Polska

W obliczu rosnących kosztów, złożoności globalnych łańcuchów dostaw oraz niepewności rynkowej, outsourcing procesów logistycznych przynosi liczne korzyści. Według badań, firmy, które inwestują w optymalizację logistyki, notują wzrost satysfakcji klientów o 10-15 %, co bezpośrednio przekłada się na lojalność i przychody. Logistyka co raz częściej stanowi o strategicznej przewadze konkurencyjnej, zwłaszcza że rynek dokłada co raz to wyższe wymagania w każdym kanale dystrybucji. 

Patrząc na Europę i jej zależność od globalnych łańcuchów dostaw można zauważyć, że firmy starają się budować logistykę, która pozwoli im lepiej zarządzić popytem na zróżnicowanych rynkach. To są różne inicjatywy takie jak: przeniesienie produkcji z Azji do Europy czy z Europy Zachodniej do Środkowo-Wschodniej, jak również zbudowanie regionalnych centrów dystrybucji, które korzystając z niskich kosztów logistycznych w danym kraju, mogą obsługiwać rynki, na których ten koszt jest wysoki. Tak powstają projekty, dzięki którym w naszych magazynach w Polsce obsługujemy nie tylko rynki CEE, ale także kraje nordyckie, rynek niemiecki czy holenderski. W połączeniu z odpowiednim podejściem do transformacji, optymalizacji i automatyzacji, takie projekty pozwalają naszym klientom przekładać je na elastyczne rozwiązania dla swoich kontrahentów. Przyczynia się do tego też infrastruktura, w którą mocno inwestujemy – odświeżamy lub rozwijamy jak na przykład w Wiskitkach, gdzie ruszamy z dwoma magazynami o wysokości 15 m i powierzchni ponad 100,000 m2 w najnowocześniejszym standardzie rynkowym, czy też w Poznaniu, gdzie powstał magazyn o powierzchni prawie 45,000 m2 z certyfikacją BREEAM na poziomie Excellent oraz spełniający rygorystyczne wymogi zrównoważonego budownictwa wg światowych norm FM Global. W naszej sieci transportowej natomiast co roku oddajemy nowe obiekty, zwiększając ich możliwości i poprawiając standardy pracy jak na przykład w tym roku w Białymstoku, gdzie otworzyliśmy nowy hub przeładunkowy o powierzchni 8,000 m2, będący oknem na krajową i międzynarodową (zwłaszcza do krajów bałtyckich) dystrybucję.

Deweloperzy zapewnili sobie działki ziemi na ścianie wschodniej i czekają na rozwój sytuacji, zaś branża logistyczna już ma sprawdzone rozwiązania. Firmy, które inwestują w optymalizację logistyki, notują wzrost satysfakcji klientów o 10-15 proc., co bezpośrednio przekłada się na lojalność i przychody, podlicza raport PwC. – Logistyka stała się kluczowym elementem w zarządzaniu ryzykiem oraz elastycznością operacyjną – podkreśla Contract Logistics Business Development Manager Raben Logistics Polska Paweł Rosa. 

Pozostało 95% artykułu
Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów
Produkty i Usługi
W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe
Produkty i Usługi
Rynek logistyczny na świecie ponownie rośnie
Produkty i Usługi
Kurierzy stawiają na automaty. Czy znikną dostawy do domu?
Produkty i Usługi
Dobre perspektywy dla logistyki kontraktowej