Deweloperzy zapewnili sobie działki ziemi na ścianie wschodniej i czekają na rozwój sytuacji, zaś branża logistyczna już ma sprawdzone rozwiązania. Firmy, które inwestują w optymalizację logistyki, notują wzrost satysfakcji klientów o 10-15 proc., co bezpośrednio przekłada się na lojalność i przychody, podlicza raport PwC. – Logistyka stała się kluczowym elementem w zarządzaniu ryzykiem oraz elastycznością operacyjną – podkreśla Contract Logistics Business Development Manager Raben Logistics Polska Paweł Rosa.
Wskazuje przy tym na jeszcze jeden raport, tym razem McKinsey. Wynika z niego, że firmy, które umiejętnie zarządzały swoją logistyką, były i są w stanie szybciej dostosowywać się do zmieniających się warunków, a co za tym idzie są w stanie minimalizować straty, ale także wykorzystywać okazje rynkowe.
Koszty, koszty, koszty…
Prezes firmy doradczej Smart Project Radosław Śliwka przyznaje, że logistyka daje przewagę konkurencyjną, choć 5-10 lat temu nie było to oczywiste. – Wówczas łatwiej było konkurować ceną, jednak stale rosnących kosztów nie da rady przerzucić na klienta – przypomina prezes Smart Project.
Czytaj więcej
Inwestorzy otwierają zakłady recyklingu litowych akumulatorów, ale fabryki tych urządzeń zwijają się.
Dodaje, że widać rosnącą świadomość znaczenia po rosnącej liczbie zapytań ze strony polskich firm rodzinnych szukających porady przy tworzeniu rozwiązań logistycznych. – Firmy zbudowały markę na dobrych produktach, a teraz muszą zapewnić wysoką jakość dostaw. Jej zła organizacja może skończyć się znacznymi stratami – ostrzega Śliwka.