Ukraina skarży się do KE na Polskę za uszczelnienie kontroli drogowych poprzez konieczność rejestracji zezwoleń w systemie SENT – przyznaje minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Obowiązek zgłaszania międzynarodowych przewozów i przewozów kabotażowych do Rejestru Międzynarodowych Przewozów Drogowych (RMPD) nakłada ustawa o transporcie drogowym. Po rejestracji kierowca realizujący przewóz musi podać inspektorowi numer zgłoszenia. Brak tego numeru może skutkować karą grzywny: 12 000 zł dla przewoźnika i 2 000 zł dla kierowcy.
Czytaj więcej
Kryzys sprawia, że coraz częściej przewoźnicy samochodowi gotowi są łamać przepisy, aby tylko wykonać zlecenie. Rośnie liczba firm z odebranymi uprawnieniami.
Takiego rozwiązania domagali się polscy przewoźnicy, wskazujący na ukraińską konkurencję, która wypchnęła polskich przedsiębiorców z przewozów pomiędzy Polską i Ukrainą. Polskie firmy obawiają się, że zostaną usunięte także z unijnych rynków przez podmioty ukraińskie.
Obowiązek rejestracji w RMPD wszedł w życie 1 listopada 2024 roku. W pierwszym miesiącu dokonano ponad 136 tys. takich zgłoszeń, podaje Ministerstwo Finansów.