Robi się tłok na rynku wynajmu lokomotyw

Unijny fundusz Marguerite z mniejszościowymi udziałowcami powołał spółkę wynajmu lokomotyw nazwaną OnTrain. Pierwsze lokomotywy wynajmie za 2 lata.

Publikacja: 16.12.2024 20:09

Robi się tłok na rynku wynajmu lokomotyw

Alstom

Foto: Alstom

Marguerite, Griffin Capital Partners i WBW Invest stworzyły OnTrain spółkę wynajmu lokomotyw. Zakupiła ona już 80 lokomotyw. – Ta strategiczna inwestycja opiera się na solidnych wynikach gospodarczych Polski i znaczącym popycie na nowoczesne lokomotywy. W Marguerite koncentrujemy się na długoterminowej stabilności naszych inwestycji i płynących z nich korzyści dla przyszłych pokoleń. Modernizacja transportu kolejowego jest częścią szerszych trendów i procesów transformacji energetycznej, a popyt i popularność usług najmu taboru kolejowego będą tylko rosły. Współpraca z Griffin Capital Partners i WBW Invest pozwala nam połączyć wiedzę i zasoby – wyjaśnia partner zarządzający w Marguerite Michael Dedieu. Największym inwestorem Marguerite jest Europejski Bank Inwestycyjny.

Dwóch dostawców taboru

Zarząd OnTrain podpisał 29 listopada umowę z Alstom na dostawę 35 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji, z opcją zakupu przez OnTrain dodatkowych 20 pojazdów. Tabor objęty umową zostanie dopuszczony do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii, Chorwacji i Serbii. 

Czytaj więcej

Unijna reforma celna kosztem małych firm

W ramach drugiej umowy, podpisanej 12 grudnia, Alstom dostarczy pięć lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji, dopuszczonych do pracy w Korytarzu Wschodnim, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Zakup ww. lokomotyw przez WBW2 sp. z o.o., działająca pod marką OnTrain, będzie realizowana w ramach zawartego w listopadzie 2024 roku kontraktu na dostawę 5 sztuk fabrycznie nowych, zeroemisyjnych elektrycznych lokomotyw wielosystemowych wraz z ich konserwacją w okresie gwarancyjnym w zakresie: poziomy konserwacji: p1 do p3.

Łącznie Alstom dostarczy OnTrain 40 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji, a po skorzystaniu z dodatkowej opcji zakupu 20 lokomotyw liczba ta wzrośnie do 60 lokomotyw. Strony nie ujawniły wartości transakcji ani terminu dostaw. 

Newag zawarł 16 grudnia z WBW2 umowę na dostawę 10 lokomotyw Dragon 2 z modułem dojazdowym. Szacowana wartość podpisanych umów wynosi 212 440 000,00 zł netto, na którą składa się wynagrodzenie za dostawę lokomotyw w łącznej kwocie 210 mln zł netto, płatne proporcjonalnie do dostaw pojazdów, oraz kwota 2 440 000,00 zł netto, stanowiąca szacunkowe wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług utrzymania lokomotyw, płatne proporcjonalnie do świadczenia tych usług. Dragony mają polską homologację. W opcji jest kolejne 10 elektrowozów. 

Konkurencja Funduszu Trójmorza

Inwestorzy w OnTrain zakładają obsługę przewoźników w całej Europie, ale możliwe, że skoncentrują się na jednym z największych rynków, czyli Polsce. Przypominają, że średni wiek lokomotywy w Polsce wynosi 30 lat dla elektrycznych lokomotyw liniowych i prawie 40 lat dla jednostek spalinowych. Łącznie 81% polskiej floty lokomotyw ma ponad 30 lat. Dla porównania, tylko 48% istniejącej floty lokomotyw w Europie Zachodniej przekracza wiek 30 lat. – Po przeanalizowaniu sytuacji na rynku przewozów kolejowych w Polsce widzimy, że łączna liczba wynajmowanych lokomotyw stale rośnie, odzwierciedlając popyt na nowoczesny tabor wśród przewoźników kolejowych – wskazuje partner zarządzający w Griffin Capital Partners Tomasz Mrowczyk. 

Czytaj więcej

Możliwe, że Droga Czerwona w Gdyni powstanie szybciej niż planowano

Inwestorzy przekonują, że koleje będą rozwojową dziedziną transportu. – Zmiany prawa, konieczność redukcji emisji spalin w całym łańcuchu wartości produktu, realizowanie ekologicznego transportu, skłania dostawców i producentów do przesunięcia ładunków z dróg na kolej. Ponadto miliardy skierowane na modernizację istniejących i budowę nowych linii kolejowych w nadchodzącej dekadzie, będą również sprzyjać wzrostowi zapotrzebowania na nasze usługi – przekonuje Piotr Ignasiak z WBW Invest. 

Na rynku krajów Trójmorza liderem jest Cargounit (spółka należąca do Funduszu Trójmorza, kontrolowanego przez BGK). Ma on 180 lokomotyw i jest szóstą w Europie firmą najmu lokomotyw. 

Tymczasem w ub.r. praca kolejowego transportu towarowego w EU zmalała o 4,9 proc. do 378,1 bln tkm, w tym przewozy kontenerów zmniejszyły się o 9,4 proc. r/r. Wzrosła jedynie praca przewozowa w przewozach pasażerskich, o 11,2 proc. w stosunku do 2022 roku i sięgnęły 429 mld paskm. 

Marguerite, Griffin Capital Partners i WBW Invest stworzyły OnTrain spółkę wynajmu lokomotyw. Zakupiła ona już 80 lokomotyw. – Ta strategiczna inwestycja opiera się na solidnych wynikach gospodarczych Polski i znaczącym popycie na nowoczesne lokomotywy. W Marguerite koncentrujemy się na długoterminowej stabilności naszych inwestycji i płynących z nich korzyści dla przyszłych pokoleń. Modernizacja transportu kolejowego jest częścią szerszych trendów i procesów transformacji energetycznej, a popyt i popularność usług najmu taboru kolejowego będą tylko rosły. Współpraca z Griffin Capital Partners i WBW Invest pozwala nam połączyć wiedzę i zasoby – wyjaśnia partner zarządzający w Marguerite Michael Dedieu. Największym inwestorem Marguerite jest Europejski Bank Inwestycyjny.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szynowy
Na Jedwabnym Szlaku Rosja ustępuje pod naciskiem Chin
Szynowy
Rosja hamuje chiński eksport na Jedwabnym Szlaku
Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Materiał Promocyjny
Mamy olbrzymi problem dziury w budżecie NFZ. Tymczasem system prywatny gwarantuje pacjentom coraz lepszą dostępność