Robi się tłok na rynku wynajmu lokomotyw

Unijny fundusz Marguerite z mniejszościowymi udziałowcami powołał spółkę wynajmu lokomotyw nazwaną OnTrain. Pierwsze lokomotywy wynajmie za 2 lata.

Publikacja: 16.12.2024 20:09

Robi się tłok na rynku wynajmu lokomotyw

Alstom

Foto: Alstom

Marguerite, Griffin Capital Partners i WBW Invest stworzyły OnTrain spółkę wynajmu lokomotyw. Zakupiła ona już 80 lokomotyw. – Ta strategiczna inwestycja opiera się na solidnych wynikach gospodarczych Polski i znaczącym popycie na nowoczesne lokomotywy. W Marguerite koncentrujemy się na długoterminowej stabilności naszych inwestycji i płynących z nich korzyści dla przyszłych pokoleń. Modernizacja transportu kolejowego jest częścią szerszych trendów i procesów transformacji energetycznej, a popyt i popularność usług najmu taboru kolejowego będą tylko rosły. Współpraca z Griffin Capital Partners i WBW Invest pozwala nam połączyć wiedzę i zasoby – wyjaśnia partner zarządzający w Marguerite Michael Dedieu. Największym inwestorem Marguerite jest Europejski Bank Inwestycyjny.

Dwóch dostawców taboru

Zarząd OnTrain podpisał 29 listopada umowę z Alstom na dostawę 35 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji, z opcją zakupu przez OnTrain dodatkowych 20 pojazdów. Tabor objęty umową zostanie dopuszczony do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii, Chorwacji i Serbii. 

Czytaj więcej

Unijna reforma celna kosztem małych firm

W ramach drugiej umowy, podpisanej 12 grudnia, Alstom dostarczy pięć lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji, dopuszczonych do pracy w Korytarzu Wschodnim, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Zakup ww. lokomotyw przez WBW2 sp. z o.o., działająca pod marką OnTrain, będzie realizowana w ramach zawartego w listopadzie 2024 roku kontraktu na dostawę 5 sztuk fabrycznie nowych, zeroemisyjnych elektrycznych lokomotyw wielosystemowych wraz z ich konserwacją w okresie gwarancyjnym w zakresie: poziomy konserwacji: p1 do p3.

Łącznie Alstom dostarczy OnTrain 40 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji, a po skorzystaniu z dodatkowej opcji zakupu 20 lokomotyw liczba ta wzrośnie do 60 lokomotyw. Strony nie ujawniły wartości transakcji ani terminu dostaw. 

Newag zawarł 16 grudnia z WBW2 umowę na dostawę 10 lokomotyw Dragon 2 z modułem dojazdowym. Szacowana wartość podpisanych umów wynosi 212 440 000,00 zł netto, na którą składa się wynagrodzenie za dostawę lokomotyw w łącznej kwocie 210 mln zł netto, płatne proporcjonalnie do dostaw pojazdów, oraz kwota 2 440 000,00 zł netto, stanowiąca szacunkowe wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług utrzymania lokomotyw, płatne proporcjonalnie do świadczenia tych usług. Dragony mają polską homologację. W opcji jest kolejne 10 elektrowozów. 

Konkurencja Funduszu Trójmorza

Inwestorzy w OnTrain zakładają obsługę przewoźników w całej Europie, ale możliwe, że skoncentrują się na jednym z największych rynków, czyli Polsce. Przypominają, że średni wiek lokomotywy w Polsce wynosi 30 lat dla elektrycznych lokomotyw liniowych i prawie 40 lat dla jednostek spalinowych. Łącznie 81% polskiej floty lokomotyw ma ponad 30 lat. Dla porównania, tylko 48% istniejącej floty lokomotyw w Europie Zachodniej przekracza wiek 30 lat. – Po przeanalizowaniu sytuacji na rynku przewozów kolejowych w Polsce widzimy, że łączna liczba wynajmowanych lokomotyw stale rośnie, odzwierciedlając popyt na nowoczesny tabor wśród przewoźników kolejowych – wskazuje partner zarządzający w Griffin Capital Partners Tomasz Mrowczyk. 

Czytaj więcej

Możliwe, że Droga Czerwona w Gdyni powstanie szybciej niż planowano

Inwestorzy przekonują, że koleje będą rozwojową dziedziną transportu. – Zmiany prawa, konieczność redukcji emisji spalin w całym łańcuchu wartości produktu, realizowanie ekologicznego transportu, skłania dostawców i producentów do przesunięcia ładunków z dróg na kolej. Ponadto miliardy skierowane na modernizację istniejących i budowę nowych linii kolejowych w nadchodzącej dekadzie, będą również sprzyjać wzrostowi zapotrzebowania na nasze usługi – przekonuje Piotr Ignasiak z WBW Invest. 

Na rynku krajów Trójmorza liderem jest Cargounit (spółka należąca do Funduszu Trójmorza, kontrolowanego przez BGK). Ma on 180 lokomotyw i jest szóstą w Europie firmą najmu lokomotyw. 

Tymczasem w ub.r. praca kolejowego transportu towarowego w EU zmalała o 4,9 proc. do 378,1 bln tkm, w tym przewozy kontenerów zmniejszyły się o 9,4 proc. r/r. Wzrosła jedynie praca przewozowa w przewozach pasażerskich, o 11,2 proc. w stosunku do 2022 roku i sięgnęły 429 mld paskm. 

Szynowy
Doskonały rok przed producentami taboru kolejowego
Szynowy
Pesymizm w branży kolejowej
Szynowy
Polska firma może namieszać na światowym rynku symulatorów kolejowych
Szynowy
Kolejarze domagają się wsparcia w konkurencji z przewozami samochodowymi
Szynowy
Firmy wierzą w przewozy intermodalne i inwestują w nie