Wielton rusza z produkcją furgonów

Produkcja w Bełchatowie ruszy wolniej niż zakładał inwestor, powodem jest słaby popyt i wojna cenowa producentów naczep i zabudów.

Publikacja: 19.02.2025 19:18

Wielton. Bełchatowski zakład produkcji paneli i chłodni w budowie w marcu 2024 roku.

Wielton. Bełchatowski zakład produkcji paneli i chłodni w budowie w marcu 2024 roku.

Foto: Wielton

Fabryka furgonów i chłodni Wielton w Bełchatowie ruszyła z produkcją. – Linia do produkcji płyt furgonowych została uruchomiona i ich produkcja realizowana jest zgodnie z planem. Pierwsze z nich zostały już dostarczone do spółek w Grupie Wielton np. do Lawrence David w Anglii, a od marca planujemy rozpoczęcie dostaw do spółki Fruehauf we Francji. Równocześnie prowadzimy rozmowy z odbiorcami w Polsce – wyjawia dyrektor zarządzający Wielton Reefer Radosław Miszkiel. 

Chłodnie w drugiej kolejności

To nie koniec nowości Wieltonu. – Jeśli chodzi o produkcję naczep chłodniczych, kończymy realizację projektu badawczo-rozwojowego z NCB. Montujemy specjalistyczne maszyny i urządzenia na linii produkcyjnej do wytwarzania pojazdów tego typu – opisuje Miszkiel. 

Czytaj więcej

Chińskie e-commerce trafi z samolotów na statki

Wieluński producent naczep przygotowuje się do wejścia na rynek chłodni od kilku lat, dla marki będzie to znaczące rozszerzenie oferty. – Nie chodzi tylko o chłodnie, ale i produkcję własnych ścian do furgonów, które Wielton z powodzeniem sprzedaje. Jeśli chodzi o chłodnie to ciężko będzie zdobyć znaczące udziały w rynku. Tu dominuje Schmitz Cargobull. Francuzi mają kilka ciekawych rozwiązań (np. Chereau z najdłuższym certyfikatem FRC), ale droższych od konkurencji. W Polsce popularne są również chłodnie Krone i to głownie z tym producentem Wielton raczej będzie konkurował. Dużo zależy od jakości produktu, ceny, ale również strategii sprzedaży – uważa analityk rynku pojazdów użytkowych Marcin Kardas.

W Polsce furgony oraz chłodnie stanowią trzecią grupę zabudów z 19-procentowym udziałem w rynku w 2024 roku. Przybyło ich 3 445 szt., co oznacza spadek o 38 proc. Wyróżniono wśród nich 1 551 izotermy (-18%), 958 chłodnie (-63%) i 908 furgonów uniwersalnych (-16%). Najwięcej chłodni w całym roku zarejestrowały marki: Schmitz Cargobull (623 szt.), Krone (208 szt.) i Chereau (89 szt.), podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Kardas zauważa, że malejący popyt nie pomaga debiutować z nowymi produktami. – Producenci ostro walczą, także cenowo, o każdego klienta. Tak więc szansa na dochody istnieje, ale jest raczej rozłożona mocno w czasie – zastrzega analityk.

Mały popyt

Słaby rynek zmusił Wielton do wydłużenia rozruchu projektu. Spółka otrzymała 13 stycznia 2025 roku od Ministra Rozwoju i Technologii zgodę na przesunięcie terminu utworzenia na terenie realizacji inwestycji co najmniej 1 nowego miejsce pracy w terminie do 31 grudnia 2026 roku (dotychczas termin ten przypadał na 31 grudnia 2023 roku). Resort zgodził się także na wydłużenie do 31 grudnia 2027 roku (dotychczas termin ten przypadał na 31 grudnia 2024 roku) utrzymania na terenie realizacji inwestycji łącznego zatrudnienia na poziomie co najmniej 100 etatów. 

Czytaj więcej

Krew leje się wśród producentów ogniw paliwowych

Spółka tłumaczy zmiany trudną sytuacją rynkową w branży transportowej. Przewoźnicy od ponad roku kupują coraz mniej naczep i sytuacja jest podobna we wszystkich krajach Europy, po trzech kwartałach sprzedaż Grupy Wielton była o 35 proc. mniejsza niż rok wcześniej. 

Należąca do Grupy Wielton spółka Wielton Reefer uzyskała od Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej wsparcie inwestycji w Bełchatowie, realizowanej na nieruchomościach o łącznej powierzchni 10,9 ha. Koszty sięgną 80 mln zł. W 2023 roku Grupa Wielton uzyskała 3,25 mld zł przychodów, o 5 proc. mniej niż rok wcześniej i wypracowała wynik EBITDA 205,4 mln zł. Tegoroczne przychody będą mniejsze. 

Fabryka furgonów i chłodni Wielton w Bełchatowie ruszyła z produkcją. – Linia do produkcji płyt furgonowych została uruchomiona i ich produkcja realizowana jest zgodnie z planem. Pierwsze z nich zostały już dostarczone do spółek w Grupie Wielton np. do Lawrence David w Anglii, a od marca planujemy rozpoczęcie dostaw do spółki Fruehauf we Francji. Równocześnie prowadzimy rozmowy z odbiorcami w Polsce – wyjawia dyrektor zarządzający Wielton Reefer Radosław Miszkiel. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Mniejsze saldo usług transportu drogowego
Drogowy
Zły rok dla przewoźników drogowych
Drogowy
Ukraińcy pojadą bez zezwoleń
Drogowy
Unijna gospodarka spowalnia i razem z nią rejestracje ciężarówek
Drogowy
Leasingodawcy: poprawa w transporcie tuż za rogiem