Reklama

Wielton rusza z produkcją furgonów

Produkcja w Bełchatowie ruszy wolniej niż zakładał inwestor, powodem jest słaby popyt i wojna cenowa producentów naczep i zabudów.

Publikacja: 19.02.2025 19:18

Wielton. Bełchatowski zakład produkcji paneli i chłodni w budowie w marcu 2024 roku.

Wielton. Bełchatowski zakład produkcji paneli i chłodni w budowie w marcu 2024 roku.

Foto: Wielton

Fabryka furgonów i chłodni Wielton w Bełchatowie ruszyła z produkcją. – Linia do produkcji płyt furgonowych została uruchomiona i ich produkcja realizowana jest zgodnie z planem. Pierwsze z nich zostały już dostarczone do spółek w Grupie Wielton np. do Lawrence David w Anglii, a od marca planujemy rozpoczęcie dostaw do spółki Fruehauf we Francji. Równocześnie prowadzimy rozmowy z odbiorcami w Polsce – wyjawia dyrektor zarządzający Wielton Reefer Radosław Miszkiel. 

Chłodnie w drugiej kolejności

To nie koniec nowości Wieltonu. – Jeśli chodzi o produkcję naczep chłodniczych, kończymy realizację projektu badawczo-rozwojowego z NCB. Montujemy specjalistyczne maszyny i urządzenia na linii produkcyjnej do wytwarzania pojazdów tego typu – opisuje Miszkiel. 

Czytaj więcej

Chińskie e-commerce trafi z samolotów na statki

Wieluński producent naczep przygotowuje się do wejścia na rynek chłodni od kilku lat, dla marki będzie to znaczące rozszerzenie oferty. – Nie chodzi tylko o chłodnie, ale i produkcję własnych ścian do furgonów, które Wielton z powodzeniem sprzedaje. Jeśli chodzi o chłodnie to ciężko będzie zdobyć znaczące udziały w rynku. Tu dominuje Schmitz Cargobull. Francuzi mają kilka ciekawych rozwiązań (np. Chereau z najdłuższym certyfikatem FRC), ale droższych od konkurencji. W Polsce popularne są również chłodnie Krone i to głownie z tym producentem Wielton raczej będzie konkurował. Dużo zależy od jakości produktu, ceny, ale również strategii sprzedaży – uważa analityk rynku pojazdów użytkowych Marcin Kardas.

W Polsce furgony oraz chłodnie stanowią trzecią grupę zabudów z 19-procentowym udziałem w rynku w 2024 roku. Przybyło ich 3 445 szt., co oznacza spadek o 38 proc. Wyróżniono wśród nich 1 551 izotermy (-18%), 958 chłodnie (-63%) i 908 furgonów uniwersalnych (-16%). Najwięcej chłodni w całym roku zarejestrowały marki: Schmitz Cargobull (623 szt.), Krone (208 szt.) i Chereau (89 szt.), podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Reklama
Reklama

Kardas zauważa, że malejący popyt nie pomaga debiutować z nowymi produktami. – Producenci ostro walczą, także cenowo, o każdego klienta. Tak więc szansa na dochody istnieje, ale jest raczej rozłożona mocno w czasie – zastrzega analityk.

Mały popyt

Należąca do Grupy Wielton spółka Wielton Reefer uzyskała od Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej wsparcie inwestycji w Bełchatowie, realizowanej na nieruchomościach o łącznej powierzchni 10,9 ha. Koszty sięgną 80 mln zł. Finansowanie publiczne będzie miało postać zwolnienia od podatku od osób prawnych. 

Spółka dotrzymała terminu utworzenia na terenie realizacji inwestycji i do 31 grudnia 2025 roku stworzy 100 nowych miejsc pracy, które utrzyma przez co najmniej dwa lata. 

Czytaj więcej

Krew leje się wśród producentów ogniw paliwowych

Spółka podała w komunikacie, że „Wielton Reefer zobowiązany jest do poniesienia na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych o łącznej wartości 80 mln zł, przy czym nakłady w wysokości 60,84 mln zł zostaną poniesione w terminie do dnia 31 grudnia 2028 r., a nakłady w wysokości 19,16 mln zł związane z najmem nieruchomości - do dnia 31 grudnia 2030 r. Zakończenie realizacji inwestycji powinno nastąpić w terminie do dnia 31 grudnia 2028 r.

Sytuacja rynkowa w branży transportowej jest trudna. Przewoźnicy od ponad roku kupują coraz mniej naczep i sytuacja jest podobna we wszystkich krajach Europy, po trzech kwartałach sprzedaż Grupy Wielton była o 35 proc. mniejsza niż rok wcześniej. W 2023 roku Grupa Wielton uzyskała 3,25 mld zł przychodów, o 5 proc. mniej niż rok wcześniej i wypracowała wynik EBITDA 205,4 mln zł. Tegoroczne przychody będą mniejsze i prognozowane są straty. 

Drogowy
Złe wieści dla nadawców: transport samochodowy podrożeje
Drogowy
Choć słabsze finansowo, firmy wymieniają tabor
Drogowy
Terminalowi Baltic Hub grozi blokada
Drogowy
Łukaszenko aresztuje ciężarówki
Drogowy
Elektroniczne zezwolenia poprawią kontrolę dostępu do rynku
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama