Reklama

Wielton rusza z produkcją furgonów

Produkcja w Bełchatowie ruszy wolniej niż zakładał inwestor, powodem jest słaby popyt i wojna cenowa producentów naczep i zabudów.

Publikacja: 19.02.2025 19:18

Wielton. Bełchatowski zakład produkcji paneli i chłodni w budowie w marcu 2024 roku.

Wielton. Bełchatowski zakład produkcji paneli i chłodni w budowie w marcu 2024 roku.

Foto: Wielton

Fabryka furgonów i chłodni Wielton w Bełchatowie ruszyła z produkcją. – Linia do produkcji płyt furgonowych została uruchomiona i ich produkcja realizowana jest zgodnie z planem. Pierwsze z nich zostały już dostarczone do spółek w Grupie Wielton np. do Lawrence David w Anglii, a od marca planujemy rozpoczęcie dostaw do spółki Fruehauf we Francji. Równocześnie prowadzimy rozmowy z odbiorcami w Polsce – wyjawia dyrektor zarządzający Wielton Reefer Radosław Miszkiel. 

Chłodnie w drugiej kolejności

To nie koniec nowości Wieltonu. – Jeśli chodzi o produkcję naczep chłodniczych, kończymy realizację projektu badawczo-rozwojowego z NCB. Montujemy specjalistyczne maszyny i urządzenia na linii produkcyjnej do wytwarzania pojazdów tego typu – opisuje Miszkiel. 

Czytaj więcej

Chińskie e-commerce trafi z samolotów na statki

Wieluński producent naczep przygotowuje się do wejścia na rynek chłodni od kilku lat, dla marki będzie to znaczące rozszerzenie oferty. – Nie chodzi tylko o chłodnie, ale i produkcję własnych ścian do furgonów, które Wielton z powodzeniem sprzedaje. Jeśli chodzi o chłodnie to ciężko będzie zdobyć znaczące udziały w rynku. Tu dominuje Schmitz Cargobull. Francuzi mają kilka ciekawych rozwiązań (np. Chereau z najdłuższym certyfikatem FRC), ale droższych od konkurencji. W Polsce popularne są również chłodnie Krone i to głownie z tym producentem Wielton raczej będzie konkurował. Dużo zależy od jakości produktu, ceny, ale również strategii sprzedaży – uważa analityk rynku pojazdów użytkowych Marcin Kardas.

W Polsce furgony oraz chłodnie stanowią trzecią grupę zabudów z 19-procentowym udziałem w rynku w 2024 roku. Przybyło ich 3 445 szt., co oznacza spadek o 38 proc. Wyróżniono wśród nich 1 551 izotermy (-18%), 958 chłodnie (-63%) i 908 furgonów uniwersalnych (-16%). Najwięcej chłodni w całym roku zarejestrowały marki: Schmitz Cargobull (623 szt.), Krone (208 szt.) i Chereau (89 szt.), podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Reklama
Reklama

Kardas zauważa, że malejący popyt nie pomaga debiutować z nowymi produktami. – Producenci ostro walczą, także cenowo, o każdego klienta. Tak więc szansa na dochody istnieje, ale jest raczej rozłożona mocno w czasie – zastrzega analityk.

Mały popyt

Należąca do Grupy Wielton spółka Wielton Reefer uzyskała od Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej wsparcie inwestycji w Bełchatowie, realizowanej na nieruchomościach o łącznej powierzchni 10,9 ha. Koszty sięgną 80 mln zł. Finansowanie publiczne będzie miało postać zwolnienia od podatku od osób prawnych. 

Spółka dotrzymała terminu utworzenia na terenie realizacji inwestycji i do 31 grudnia 2025 roku stworzy 100 nowych miejsc pracy, które utrzyma przez co najmniej dwa lata. 

Czytaj więcej

Krew leje się wśród producentów ogniw paliwowych

Spółka podała w komunikacie, że „Wielton Reefer zobowiązany jest do poniesienia na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych o łącznej wartości 80 mln zł, przy czym nakłady w wysokości 60,84 mln zł zostaną poniesione w terminie do dnia 31 grudnia 2028 r., a nakłady w wysokości 19,16 mln zł związane z najmem nieruchomości - do dnia 31 grudnia 2030 r. Zakończenie realizacji inwestycji powinno nastąpić w terminie do dnia 31 grudnia 2028 r.

Sytuacja rynkowa w branży transportowej jest trudna. Przewoźnicy od ponad roku kupują coraz mniej naczep i sytuacja jest podobna we wszystkich krajach Europy, po trzech kwartałach sprzedaż Grupy Wielton była o 35 proc. mniejsza niż rok wcześniej. W 2023 roku Grupa Wielton uzyskała 3,25 mld zł przychodów, o 5 proc. mniej niż rok wcześniej i wypracowała wynik EBITDA 205,4 mln zł. Tegoroczne przychody będą mniejsze i prognozowane są straty. 

Drogowy
Elektroniczne zezwolenia poprawią kontrolę dostępu do rynku
Drogowy
Przewoźnicy drogowi w poszukiwaniu marży
Materiał Promocyjny
eActros: zielone światło dla transformacji
Drogowy
Agencja zapłaci za wymianę tachografów
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Drogowy
Jesienne żniwa dla przewoźników mogą się szybko skończyć
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama