Przyspiesza zadłużenie przewoźników drogowych

Pogorszenie płynności finansowej zwiększyło liczbę restrukturyzacji w branży, która coraz częściej sięga po faktoring oraz po wypłaty pod stołem.

Publikacja: 24.04.2025 07:36

Przyspiesza zadłużenie przewoźników drogowych

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Branża TSL miała w kwietniu do spłaty 1,59 mld zł, co oznacza wzrost o 19 proc. w ciągu roku. – Zaległości finansowych w sektorze TSL od kilku lat przybywa, jednak największy skok zadłużenia – o ćwierć miliarda złotych – dokonał się między 2024 a 2025 rokiem – zaznacza prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki. 

Według danych KRD największe zaległości w branży TSL ma transport drogowy towarów, wynoszą one 1,26 mld zł. W tym sektorze działa też najwięcej zadłużonych firm – 23 tys. z 31,7 tys. wszystkich zadłużonych przedsiębiorstw z branży TSL. Średnie zadłużenie jednego dłużnika z całej branży transportowej to 50,3 tys. zł, a wśród zajmujących się transportem drogowym – 54,5 tys. zł. 

Czytaj więcej

Wstrzymany zegar ESG i co dalej?

Restrukturyzacje coraz popularniejsze

Kłopoty w płynnością nie przekładają się wprost na liczbę upadłości, po trzech kwartałach 2024 roku ogłosiły ją 22 podmioty w branży transport i gospodarka magazynowa, wynika z analiz przeprowadzonych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej. 

Przedsiębiorcy chronią się przed upadłością wybierając restrukturyzację. Z analiz COIG wynika, iż do końca września 2024 r. ogłoszono 3396 postępowań restrukturyzacyjnych. W tym samym okresie 2023 roku takich ogłoszeń było 3214. W trzech kwartałach 2024 roku postępowania restrukturyzacyjne rozpoczęto w stosunku do 503 firm branży transport i gospodarka magazynowa. W całym 2023 roku takich firm było 513 oraz 241 w 2022 roku, 115 w 2021 roku i 76 w 2020 roku. 

Z danych zawartych w raporcie Malcom Finance wynika, że 9 na 10 płatności badane firmy TSL dostają po terminie, a co trzecie przedsiębiorstwo deklaruje poważne trudności finansowe wynikające z tych opóźnień. – Trudno dziwić się, że ogólny wskaźnik klimatu koniunktury opublikowany przez GUS wyniósł -2,7, wobec -2,5 w lutym. Choć 13,9 proc. firm sygnalizowało poprawę sytuacji, więcej – bo 16,6 proc. – mówiło o pogorszeniu. Zarówno bieżące oceny, jak i prognozy dotyczące popytu, sprzedaży oraz sytuacji finansowej pozostają negatywne. Przedsiębiorcy spodziewają się też wzrostu cen usług w najbliższych miesiącach – zaznacza Country Manager w Malcom Finance w Polsce Marcin Wawrzkiewicz. 

Gorsza wiarygodność płatnicza

Kłopoty z płynnością zmuszają do szukania oszczędności, czasem dwuznacznych. Raport TLP mówi, aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. – Były pracownik może zgłosić roszczenia dotyczące zaległych wynagrodzeń, co często prowadzi do kosztownych procesów sądowych. Co więcej, od 2022 roku to pracodawca ponosi pełne konsekwencje podatkowe za wypłaty „pod stołem” - musi zapłacić zaległe składki i podatki bez możliwości ich zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu – ostrzega ekspert. ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag Mateusz Włoch. 

Czytaj więcej

Europa na Celowniku: Czy chińscy kurierzy podbiją Europę?

Dane KRD wskazują, że na przestrzeni minionego roku widoczne jest pogorszenie wiarygodności płatniczej firm z branży transportowej. Znacząco wzrósł udział podmiotów w kategorii G, czyli wysokiego ryzyka (o 9 proc.), a także w kategorii uśrednionej – D i E. Jednocześnie spadł udział firm najbardziej rzetelnych – A i C. Taka sytuacja może sugerować przesunięcie się większej liczby firm do średniego lub wysokiego poziomu ryzyka. 

Sytuacji przedsiębiorców nie ułatwia długi czas oczekiwania na płatność. W I kwartale 2025 roku średni czas oczekiwania na przelew wydłużył się do 21,5 dnia, z 20,9 dnia w I kw. 2024 roku, porównuje Platforma faktura.pl co kwartał sprawdza podstawowe parametry miliona faktur wystawionych przez małe i średnie firmy (MŚP). 

W tej sytuacji rośnie znaczenie faktoringu. – W 2025 roku szczególnie widoczny jest wzrost wykorzystania eGotówki. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku liczba przedsiębiorców z branży TSL, którzy sięgnęli po to rozwiązanie, podwoiła się, a wartość finansowań wzrosła o ponad 110 procent. Średnia wartość pojedynczego finansowania wynosi obecnie 6,3 tys. zł – podlicza ekspert firmy faktoringowej NFG Emanuel Nowak. 

Branża TSL miała w kwietniu do spłaty 1,59 mld zł, co oznacza wzrost o 19 proc. w ciągu roku. – Zaległości finansowych w sektorze TSL od kilku lat przybywa, jednak największy skok zadłużenia – o ćwierć miliarda złotych – dokonał się między 2024 a 2025 rokiem – zaznacza prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki. 

Według danych KRD największe zaległości w branży TSL ma transport drogowy towarów, wynoszą one 1,26 mld zł. W tym sektorze działa też najwięcej zadłużonych firm – 23 tys. z 31,7 tys. wszystkich zadłużonych przedsiębiorstw z branży TSL. Średnie zadłużenie jednego dłużnika z całej branży transportowej to 50,3 tys. zł, a wśród zajmujących się transportem drogowym – 54,5 tys. zł. 

Pozostało jeszcze 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Drogowy
Przewoźnicy rozważają przenosiny do Bułgarii
Drogowy
Hamują spadki rejestracji cieżarówek
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione