Naczepy z elektrycznym wspomaganiem

DB Schenker wykazał, że zelektryfikowane naczepy zmniejszą zużycie paliwa zestawu o 24-55 proc.

Publikacja: 18.04.2023 10:46

Naczepy z elektrycznym wspomaganiem

Foto: DB Schenker

Test drogowy przeprowadzony we Francji wiosną 2023 roku w rzeczywistych warunkach przez DB Schenker, Trailer Dynamics i Krone Commercial Vehicle Group wykazał znaczny potencjał oszczędności paliw. 

Naczepa eTrailer M300 firmy Trailer Dynamics dynamicznie wspierała ciągnik siodłowy na całej trasie testowej i w czasie rzeczywistym sterowała zelektryfikowaną osią. Oszczędności różniły się w zależności od topografii i rodzaju pokonywanej trasy.

W teście porównano zużycie paliwa ciągnika z konwencjonalną naczepą vs. z naczepą wspomaganą silnikiem elektrycznym. Różnice sięgały od 24 do 55 proc. Trailer Dynamics opracował oprogramowanie do analizy wydajności. Rzeczywiste zużycie energii w teście odbiegało od prognoz tylko o 0,7% i 0,9%. Dalsze testy w sieci DB Schenker będą kontynuowane w ciągu tego roku. – Udana weryfikacja cyfrowych modeli symulacyjnych z Trailer Dynamics, w odniesieniu do potencjału redukcji emisji spalin przez ciągnik siodłowy i zużycia energii przez naszą naczepę eTrailer, po raz kolejny potwierdza znaczenie technologii eTrailers dla dekarbonizacji transportu ciężarowego” – podkreśla CEO Trailer Dynamics Abdullah Jaber. 

Czytaj więcej

GITD zapowiada dalsze kontrole firm, których kierowcy strajkują w Niemczech

Istotą rozwoju jest elektryczny układ napędowy, który został zaimplementowany do naczepy i umożliwia sprzężenie eTrailer z dowolnym ciągnikiem siodłowym. Inteligentny elektryczny układ napędowy eTrailer firmy Trailer Dynamics wspiera ciągnik siodłowy na całej długości trasy, zarówno przy ruszaniu z miejsca, jak i przy pokonywaniu wzniesień. Elektryczny układ napędowy jest również w stanie odzyskać energię poprzez rekuperację. 

Przewoźnicy próbują różnych form elektryfikacji transportu, jedną z nich są naczepy z pomocniczym napędem elektrycznym. Producenci naczep od kilku lat przygotowują modele z elektrycznym napędem wspomagającym. Naczepa z elektrycznym napędem Wabco (należącym do ZF) pozwala na obniżenie zużycia paliwa o 16 proc. Bosch zaproponował producentom naczep kompletne rozwiązanie elektryfikacji naczep, składające się z silników, baterii oraz urządzeniami peryferyjnymi. 

Największą przeszkodą w popularyzacji naczep z elektrycznym napędem jest ich cena, porównywalna do ceny ciągnika siodłowego. Elektryczny napęd wraz z akumulatorami jest także ciężki, co zmniejsza ładowność zestawu. Szacuje się, że zwrot z inwestycji w elektryczną naczepę potrwa 4-5 lat. 

Test drogowy przeprowadzony we Francji wiosną 2023 roku w rzeczywistych warunkach przez DB Schenker, Trailer Dynamics i Krone Commercial Vehicle Group wykazał znaczny potencjał oszczędności paliw. 

Naczepa eTrailer M300 firmy Trailer Dynamics dynamicznie wspierała ciągnik siodłowy na całej trasie testowej i w czasie rzeczywistym sterowała zelektryfikowaną osią. Oszczędności różniły się w zależności od topografii i rodzaju pokonywanej trasy.

Pozostało 83% artykułu
Elektromobilność
Bogatsze samorządy sypną kasą na transport
Elektromobilność
Ciężarówki za wodorowymi autobusami
Elektromobilność
Elektryki mają pod górę
Elektromobilność
Zawiercie jak RPA, potęgą wydobycia platyny
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Elektromobilność
Przewoźnicy ostrożnie próbują elektryczne napędy