Naczepy z elektrycznym wspomaganiem

DB Schenker wykazał, że zelektryfikowane naczepy zmniejszą zużycie paliwa zestawu o 24-55 proc.

Publikacja: 18.04.2023 10:46

Naczepy z elektrycznym wspomaganiem

Foto: DB Schenker

Test drogowy przeprowadzony we Francji wiosną 2023 roku w rzeczywistych warunkach przez DB Schenker, Trailer Dynamics i Krone Commercial Vehicle Group wykazał znaczny potencjał oszczędności paliw. 

Naczepa eTrailer M300 firmy Trailer Dynamics dynamicznie wspierała ciągnik siodłowy na całej trasie testowej i w czasie rzeczywistym sterowała zelektryfikowaną osią. Oszczędności różniły się w zależności od topografii i rodzaju pokonywanej trasy.

W teście porównano zużycie paliwa ciągnika z konwencjonalną naczepą vs. z naczepą wspomaganą silnikiem elektrycznym. Różnice sięgały od 24 do 55 proc. Trailer Dynamics opracował oprogramowanie do analizy wydajności. Rzeczywiste zużycie energii w teście odbiegało od prognoz tylko o 0,7% i 0,9%. Dalsze testy w sieci DB Schenker będą kontynuowane w ciągu tego roku. – Udana weryfikacja cyfrowych modeli symulacyjnych z Trailer Dynamics, w odniesieniu do potencjału redukcji emisji spalin przez ciągnik siodłowy i zużycia energii przez naszą naczepę eTrailer, po raz kolejny potwierdza znaczenie technologii eTrailers dla dekarbonizacji transportu ciężarowego” – podkreśla CEO Trailer Dynamics Abdullah Jaber. 

Czytaj więcej

GITD zapowiada dalsze kontrole firm, których kierowcy strajkują w Niemczech

Istotą rozwoju jest elektryczny układ napędowy, który został zaimplementowany do naczepy i umożliwia sprzężenie eTrailer z dowolnym ciągnikiem siodłowym. Inteligentny elektryczny układ napędowy eTrailer firmy Trailer Dynamics wspiera ciągnik siodłowy na całej długości trasy, zarówno przy ruszaniu z miejsca, jak i przy pokonywaniu wzniesień. Elektryczny układ napędowy jest również w stanie odzyskać energię poprzez rekuperację. 

Przewoźnicy próbują różnych form elektryfikacji transportu, jedną z nich są naczepy z pomocniczym napędem elektrycznym. Producenci naczep od kilku lat przygotowują modele z elektrycznym napędem wspomagającym. Naczepa z elektrycznym napędem Wabco (należącym do ZF) pozwala na obniżenie zużycia paliwa o 16 proc. Bosch zaproponował producentom naczep kompletne rozwiązanie elektryfikacji naczep, składające się z silników, baterii oraz urządzeniami peryferyjnymi. 

Największą przeszkodą w popularyzacji naczep z elektrycznym napędem jest ich cena, porównywalna do ceny ciągnika siodłowego. Elektryczny napęd wraz z akumulatorami jest także ciężki, co zmniejsza ładowność zestawu. Szacuje się, że zwrot z inwestycji w elektryczną naczepę potrwa 4-5 lat. 

Test drogowy przeprowadzony we Francji wiosną 2023 roku w rzeczywistych warunkach przez DB Schenker, Trailer Dynamics i Krone Commercial Vehicle Group wykazał znaczny potencjał oszczędności paliw. 

Naczepa eTrailer M300 firmy Trailer Dynamics dynamicznie wspierała ciągnik siodłowy na całej trasie testowej i w czasie rzeczywistym sterowała zelektryfikowaną osią. Oszczędności różniły się w zależności od topografii i rodzaju pokonywanej trasy.

Pozostało 83% artykułu
Elektromobilność
Co z ładowarkami dla ciężarówek?
Elektromobilność
Powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu akumulatorów
Elektromobilność
Elektryczna czy wodorowa przyszłość autobusów?
Elektromobilność
Nadchodzi nowa generacja Solarisów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Elektromobilność
Orlen ma własną technologię produkcji wodoru