Mega wyzwania megaładowarek

Wdrożenie do użytkowania elektrycznych ciężarówek będzie bardzo kosztowne. Wszyscy wskazują jakie korzyści odniesie środowisko, ale elektryfikacja stawia potężne wyzwania.

Publikacja: 30.06.2023 16:32

Mega wyzwania megaładowarek

Mercedes Benz Trucks

Foto: Mercedes Benz Trucks

Producenci ciężarówek na poważnie zabrali się za elektryfikację oferty. Mercedes uruchamia produkcję elektrycznych modeli dystrybucyjnych, na koniec przyszłego roku rozpocznie sprzedaż elektrycznych modeli dalekodystansowych. – Chcemy być neutralni klimatycznie do 2039 roku – podkreśla szef sprzedaży i przygotowania sieci sprzedaży dla e-ciężarówek Andreas Scharff. 

Ciężarówki z dofinansowaniem

Podkreśla, że w Szwajcarii elektryki są tańsze w utrzymaniu i tam nie ma sensu kupować diesli. – Nie będziemy sprzedawać ciężarówek tylko usługę z pojazdem i doradztwem w zakresie wyposażenia warsztatu oraz instalacji ładowarek – dodaje, odnosząc się do wysokich cen elektrycznych pojazdów. 

Czytaj więcej

CEVA Logistics i Toyota wypróbują ciężarówkę napędzaną wodorem

Do ich zakupu potrzebne jest dofinansowanie rządowe i do tej pory Mercedes zebrał w Niemczech w takich schemacie zamówienia na sto samochodów. Scharff przyznaje, że tylko z gęstą siecią ładowarek e-ciężarówki będą efektywnie eksploatowane. – Powołaliśmy spółkę Milence z celem budowy 1700 ładowarek w 5 lat – zaznacza Scharff. 

Przypomina, że do budowy ogólnodostępnych ładowarek zobowiązane są państwa unijnym rozporządzeniem AFIR. Narzuca ono minimalne standardy gęstości rozmieszczenia i mocy ładowarek, także dla pojazdów ciężarowych. 

Zarówno Mercedes jak i Scania liczą, że w transporcie dalekodystansowym rozwiązaniem będą ładowarki o mocy megawata, zdolne do przekazania w 40 minut energii wystarczającej do pokonania 400-500 km. Oznacza to, że bateria musi mieć nominalną pojemność ponad 600 kWh, aby użytkować ją w najbezpieczniejszym zakresie pojemności, który pozwala na szybkie ładowanie. 

Standard ładowarki

Duże moce ładowania są wyzwaniem dla producentów ładowarek. Powszechnie używane złącze CCS nie jest w stanie przenieść mocy megawata. Do tego potrzebna jest nowa konstrukcja, której standard jest w trakcie przyjmowania przez wszystkie zainteresowane strony. Prototyp został zaprezentowany na początku czerwca w Sacramento w USA. 

Producenci ładowarek dążą nawet do większych mocy, nawet do 1,5 MW, ponieważ przy większych prądach pozwolą one zmniejszyć straty. Dużym problemem było chłodzenie kabla. Wypełniony glikolem przewód był ciężki, trwają obiecujące próby z chłodzeniem kabla powietrzem. 

Czytaj więcej

PGE Energetyka Kolejowa inwestuje w wodorowe napędy

Producenci ładowarek chętnie widzieliby stosowanie w ciężarówkach pantografów, które są wypróbowane w autobusach. Na takie rozwiązanie nie przystają producenci pojazdów, ponieważ czasem nad dachem szoferki nie ma miejsca na pantograf, więc nie jest to uniwersalny system. 

Zatem nawet Milence nie ma jeszcze z czego wybrać i nakłady na instalacje ładowarek zbiegną się z wprowadzeniem dalekodystansowych modeli w 2025 roku.

Przedstawiciele producentów ładowarek oraz właściciele parkingów przyznają, że trudnością jest dostęp do odpowiednej mocy na parkingach. Nawet biorąc pod uwagę, że instalacje ładowarek będą trwały dekadę, to nakłady na doprowadzenie dużych mocy do położonych na odludziach parkingów będzie kosztowne. 

Producenci ciężarówek na poważnie zabrali się za elektryfikację oferty. Mercedes uruchamia produkcję elektrycznych modeli dystrybucyjnych, na koniec przyszłego roku rozpocznie sprzedaż elektrycznych modeli dalekodystansowych. – Chcemy być neutralni klimatycznie do 2039 roku – podkreśla szef sprzedaży i przygotowania sieci sprzedaży dla e-ciężarówek Andreas Scharff. 

Ciężarówki z dofinansowaniem

Pozostało 90% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?