CEVA Logistics i Toyota wypróbują ciężarówkę napędzaną wodorem

Pilotażowy projekt potrwa pięć lat, od końca 2023 roku, został częściowo sfinansowany przez Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu Niemiec.

Publikacja: 30.06.2023 15:57

CEVA Logistics i Toyota wypróbują ciężarówkę napędzaną wodorem

Toyota

Foto: Toyota

CEVA Logistics z Toyota Motor Europe (TME), będzie testować jeden z pierwszych dostępnych na rynku ciężarowych samochodów z wodorowymi ogniwami paliwowymi (HFC). 

Prototyp, zaprojektowany dla TME przez holenderskiego producenta VDL Groep, ma być eksploatowany na podstawie pięcioletniej umowy dostarczając informacji na temat wydajności technologii HFC. CEVA przejmie prototyp testowanego samochodu i włączy go do swoich operacji w drugiej połowie 2023 roku. Program pilotażowy pozwoli firmie ocenić korzyści wynikające z wykorzystania ciężarówek napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, jeszcze przed globalnym uprzemysłowieniem tej technologii przewidywanym na koniec tej dekady. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy sięgają po pierwsze elektryczne ciężarówki

Zakup prototypu przez CEVA będzie częściowo sfinansowany kwotą 383 923,20 euro przez niemieckie Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu, w ramach programu „Pojazdy użytkowe i infrastruktura przyjazne dla klimatu (KsNI)”. Program finansowania jest koordynowany przez fNOW GmbH, a wnioski zatwierdzane przez Federalny Urząd Logistyki i Mobilności.

Ciężarówka z ogniwami paliwowymi będzie wykorzystywana do realizacji dostaw między dwoma lokalizacjami TME i będzie zasilana wodorem pochodzącym z położonych między nimi stacji. Wykorzystanie samochodu HFC w czasie trwającego 5 lat testu pozwoli CEVA na zmniejszenie jej śladu węglowego o co najmniej 690 ton CO2. 

Oprócz testów samochodów HFC, firma planuje zwiększenie floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 do końca 2025 roku. - Niedawno, wraz firmami Sanef i Engie, zawarliśmy sojusz ECTN (European Clean Transport Network), ogłosiliśmy także nasze globalne zobowiązanie do rozbudowy floty pojazdów elektrycznych – przypomina dyrektor zarządzający na Europę, CEVA Logistics Luc Nadal. 

Z przychodami pro forma w 2022 roku na poziomie 18,7 mld dol., CEVA Logistics jest częścią CMA CGM Group, która postawiła sobie za cel osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 roku. 

Czytaj więcej

Sieci drobnicowe bliżej klientów

Ciężarówki z napędem wodorowym są od marca w próbach we flocie DB Schenker. Niemiecki koncern logistyczny wziął do prób ciągnik siodłowy Hyzon. Jego zasięg wynosi około 400 kilometrów, a maksymalna ładowność jest większa niż w przypadku samochodów ciężarowych zasilanych w 100% energią elektryczną. Kolejną istotną zaletą technologii wodorowej w codziennym użytkowaniu jest szybki proces tankowania, który trwa około 15 minut. DB Schenker zapowiada próby kolejnych modeli wodorowych. 

Wodorowe ciężarowe Hyundaie testuje austriacki oddział koncernu logistycznego Gebruder Weiss. Wodorowe ciężarówki szykują Mercedes i Volvo. 

CEVA Logistics z Toyota Motor Europe (TME), będzie testować jeden z pierwszych dostępnych na rynku ciężarowych samochodów z wodorowymi ogniwami paliwowymi (HFC). 

Prototyp, zaprojektowany dla TME przez holenderskiego producenta VDL Groep, ma być eksploatowany na podstawie pięcioletniej umowy dostarczając informacji na temat wydajności technologii HFC. CEVA przejmie prototyp testowanego samochodu i włączy go do swoich operacji w drugiej połowie 2023 roku. Program pilotażowy pozwoli firmie ocenić korzyści wynikające z wykorzystania ciężarówek napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, jeszcze przed globalnym uprzemysłowieniem tej technologii przewidywanym na koniec tej dekady. 

Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?