CEVA Logistics z Toyota Motor Europe (TME), będzie testować jeden z pierwszych dostępnych na rynku ciężarowych samochodów z wodorowymi ogniwami paliwowymi (HFC).
Prototyp, zaprojektowany dla TME przez holenderskiego producenta VDL Groep, ma być eksploatowany na podstawie pięcioletniej umowy dostarczając informacji na temat wydajności technologii HFC. CEVA przejmie prototyp testowanego samochodu i włączy go do swoich operacji w drugiej połowie 2023 roku. Program pilotażowy pozwoli firmie ocenić korzyści wynikające z wykorzystania ciężarówek napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, jeszcze przed globalnym uprzemysłowieniem tej technologii przewidywanym na koniec tej dekady.
Czytaj więcej
Holenderskie firmy chętnie testują elektryczne ciężarówki, mają nawet mega ciężarówki o długości całkowitej 25,25 m.
Zakup prototypu przez CEVA będzie częściowo sfinansowany kwotą 383 923,20 euro przez niemieckie Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu, w ramach programu „Pojazdy użytkowe i infrastruktura przyjazne dla klimatu (KsNI)”. Program finansowania jest koordynowany przez fNOW GmbH, a wnioski zatwierdzane przez Federalny Urząd Logistyki i Mobilności.
Ciężarówka z ogniwami paliwowymi będzie wykorzystywana do realizacji dostaw między dwoma lokalizacjami TME i będzie zasilana wodorem pochodzącym z położonych między nimi stacji. Wykorzystanie samochodu HFC w czasie trwającego 5 lat testu pozwoli CEVA na zmniejszenie jej śladu węglowego o co najmniej 690 ton CO2.