W myśl podpisanego listu intencyjnego strony planują przeprowadzić modernizację pojazdu WM-15A, obejmującą m.in. wprowadzenie elementów wodorowego układu zasilania. Wodór do napędzania tak zmodernizowanego pociągu dostarczać będzie PGE Energetyka Kolejowa. – Zdobyte w projekcie doświadczenia będziemy chcieli wykorzystać w dalszym rozwoju projektów stacji wodorowych w Polsce – wyjaśnia prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa Sylwester Szczensnowicz.
PGE Energetyka Kolejowa przeprowadziła już testowe uruchomienie pilotażowej instalacji wytwarzania wodoru w ramach projektu realizowanego przy PT Garbce. - W Centrum Pojazdów Szynowych prowadzimy liczne projekty badawczo-rozwojowe, w tym w obszarze napędu wodorowego, ale nie tylko. Potrzeby rynku dziś ewoluują w stronę wykorzystania w kolejnictwie sztucznej inteligencji czy optymalizacji procesów logistycznych – zaznacza dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego dr hab. Arkadiusz Kawa.
Czytaj więcej
Holenderskie firmy chętnie testują elektryczne ciężarówki, mają nawet mega ciężarówki o długości całkowitej 25,25 m.
PGE Energetyka Kolejowa dysponuje 6 nowoczesnymi centrami sterowania ruchem w sieci kontrolowanej przez 52 tys. inteligentnych liczników energii (AMI). Infrastrukturę uzupełnia 814 podstacji trakcyjnych i kabin, 6 213 stacji energetycznych oraz 70 pociągów sieciowych. Firma jest jedynym dystrybutorem energii elektrycznej na potrzeby kolejowej sieci trakcyjnej i odpowiada za dystrybucję 4,32 TWh energii elektrycznej rocznie, co stanowi ok. 3 proc. całej energii dostarczanej w kraju. Wykorzystuje do tego ok. 21,5 tys. km linii energetycznych.
Sieć Badawcza Łukasiewicz jest jedną z największych sieci badawczych w Europie. Tworzą ją 22 instytuty w całej Polsce. Wraz z partnerami realizuje ponad 1062 projektów badawczych o wartości 7,4 mld zł.