Solaris trzęsie wodorowym rynkiem

Wielkopolska firma zdobyła największy w Europie kontrakt na dostawę wodorowych autobusów.

Publikacja: 11.09.2023 22:08

Solaris trzęsie wodorowym rynkiem

Solaris

Foto: Solaris

Solaris Bus & Coach dostarczy do Bolonii i Ferrary 130 wodorowych autobusów U12, z których 127 będzie pracować w barwach Bolonii i 3 w malowaniu TPER Ferrara. Przewoźnicy mają prawo rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 140 pojazdów. Miasta zakładają, że w 2030 roku cały miejski transport był całkowicie bezemisyjny. 

Pierwsze autobusy trafią w 2024 roku (transza 30 pojazdów), a ostatnie w 2026 roku. Każdy z nich będzie wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW czerpiące wodór z 5 kompozytowych zbiorników umieszczonych na dachu. Zatankowane do pełna pomieszczą 37,5 kg wodoru, co pozwoli na przejechanie przez autobus około 350 km. 

Czytaj więcej

Gala Liderów Logistyki 2023

Solaris dostarczył ponad 120 jednostek napędzanych wodorem do kilkunastu klientów w 8 krajach, a w 2022 roku rozszerzył wodorową ofertę o przegubowy autobus Urbino 18 hydrogen. Zanim Solaris podpisał umowę z Bolonią i Ferrarą, firma poinformowała, że dostarczyła i ma w produkcji oraz przygotowaniu do niej łącznie już 350 autobusów wodorowych. 

Drugie pod względem wielkości zamówienie na wodorowe modele złożył w kwietniu br. Rebus Regionalbus Rostock z siedzibą w Güstrow na 52 Solaris Urbino hydrogen, w tym 5 przegubowych. 

Pierwszy wodorowy Solaris trafił w maju 2021 roku do SASA Bolzano. Miasto zamówiło 12 takich pojazdów w maju 2019 roku, jeszcze przed oficjalną prezentacją wodorowego Solarisa 9 czerwca 2019 roku w Sztokholmie. Otrzymały one 60-kilowatowe ogniwo i były objęte 8-letnim serwisem. 

Solaris z udziałem 16,4% jest także liderem europejskiego rynku autobusów elektrycznych po pierwszych 6 miesiącach 2023 roku. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku zarejestrowano w Europie łącznie 2567 autobusów elektrycznych, z czego aż 421 sztuk to pojazdy marki Solaris. Dało to firmie pierwsze miejsce w tym segmencie z udziałem 16,4% i pozwoliło wyprzedzić kolejnego na liście producenta (MAN) o ponad 6 punktów proc. 

Segment autobusów elektrycznych w pierwszym półroczu 2023 wzrósł aż o 45% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku – z poziomu 1768 pojazdów do poziomu – 2567 e-busów. Tym samym segment e-busów w Europie odpowiada za ponad 37% wszystkich rejestracji autobusów miejskich. Obszar ten od wielu lat sukcesywnie rośnie, przy jednocześnie malejącym rynku pojazdów z silnikami spalinowymi. 

Czytaj więcej

Producenci ciężarówek inwestują dziesiątki milionów euro we własne akumulatory

Całkowita liczba rejestracji autobusów miejskich w Europie w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku była o 12,5% większa niż w analogicznym okresie minionego roku. 

Solaris od ponad 12 lat produkuje elektryczne modele i dostarczył do przeszło 20 państw ponad 2000 e-busów. Zajmuje pod tym względem pozycję rynkowego lidera. Solaris przez 27 lat istnienia dostarczył łącznie ponad 23 tys. pojazdów. 

Solaris Bus & Coach dostarczy do Bolonii i Ferrary 130 wodorowych autobusów U12, z których 127 będzie pracować w barwach Bolonii i 3 w malowaniu TPER Ferrara. Przewoźnicy mają prawo rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 140 pojazdów. Miasta zakładają, że w 2030 roku cały miejski transport był całkowicie bezemisyjny. 

Pierwsze autobusy trafią w 2024 roku (transza 30 pojazdów), a ostatnie w 2026 roku. Każdy z nich będzie wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW czerpiące wodór z 5 kompozytowych zbiorników umieszczonych na dachu. Zatankowane do pełna pomieszczą 37,5 kg wodoru, co pozwoli na przejechanie przez autobus około 350 km. 

Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?