Litowo-jonowe akumulatory są jednym z podstawowych i zarazem jednym z najdroższych komponentów elektrycznych aut. Na początku września Scania uruchomiła ich produkcję. – Zelektryfikowane rozwiązania to największa transformacja w historii transportu. W 2023 r. proces ten faktycznie nabiera rozpędu, czego przykładem jest choćby inwestycja w nową linię montażową baterii o wartości 126 mln euro. Uruchomienie linii montażowej baterii zapewnia nam jeden z kluczowych czynników umożliwiających przyspieszenie elektryfikacji – podkreśla prezes i dyrektor generalny Scania i Grupy Traton Christian Levin.
Własne ogniwa
W kwietniu Scania i Northvolt zaprezentowały wspólnie opracowane ogniwo akumulatorowe, zaprojektowane z myślą o ciężkim transporcie. Odznacza się ono ponadprzeciętną wydajnością i wyjątkowo niskim śladem węglowym. Ogniwa produkowane są w fabryce Northvolt ETT w północnej Szwecji, natomiast od 5 września będą montowane w pakiety kw. w Södertälje. Pozwoli to na rozpoczęcie seryjnej produkcji elektrycznych pojazdów ciężarowych przeznaczonych do transportu regionalnego.
Czytaj więcej
Spotkanie Liderów Branży TSL odbyło się 31 sierpnia w pięknej scenerii Elektrowni Powiśle, gdzie redakcja wręczyła RZECZPOSPOLITA TSL AWARD.
Ulokowanie zakładu montażowego w hali o powierzchni 18 tys. m kw. w sąsiedztwie linii podwozi w Södertälje, którą latem tego roku przeprojektowano pod kątem seryjnej produkcji pojazdów elektrycznych, pozwoliło na stworzenie warunków do szybkiego i wydajnego przepływu produkcji. Przy montażu baterii zatrudnionych będzie 550 pracowników Scania, a cały proces jest wysoce zautomatyzowany – od przyjęcia towaru przez produkcję po dostawę.
Ogniwo montowane obecnie w moduły i pakiety może zasilać pojazdy przez 1,5 mln km, co odpowiada okresowi ich eksploatacji. Grupa Traton obejmuje w Europie marki Scania i MAN.