Producenci ciężarówek inwestują dziesiątki milionów euro we własne akumulatory

Koncerny samochodowe planują, że za 7 lat połowa wyjeżdżających z fabryk ciężarówek będzie miała napęd elektryczny. Dlatego uruchomiają produkcje akumulatorów.

Publikacja: 11.09.2023 10:09

Producenci ciężarówek inwestują dziesiątki milionów euro we własne akumulatory

Scania

Foto: Scania

Litowo-jonowe akumulatory są jednym z podstawowych i zarazem jednym z najdroższych komponentów elektrycznych aut. Na początku września Scania uruchomiła ich produkcję. – Zelektryfikowane rozwiązania to największa transformacja w historii transportu. W 2023 r. proces ten faktycznie nabiera rozpędu, czego przykładem jest choćby inwestycja w nową linię montażową baterii o wartości 126 mln euro. Uruchomienie linii montażowej baterii zapewnia nam jeden z kluczowych czynników umożliwiających przyspieszenie elektryfikacji – podkreśla prezes i dyrektor generalny Scania i Grupy Traton Christian Levin. 

Własne ogniwa

W kwietniu Scania i Northvolt zaprezentowały wspólnie opracowane ogniwo akumulatorowe, zaprojektowane z myślą o ciężkim transporcie. Odznacza się ono ponadprzeciętną wydajnością i wyjątkowo niskim śladem węglowym. Ogniwa produkowane są w fabryce Northvolt ETT w północnej Szwecji, natomiast od 5 września będą montowane w pakiety kw. w Södertälje. Pozwoli to na rozpoczęcie seryjnej produkcji elektrycznych pojazdów ciężarowych przeznaczonych do transportu regionalnego. 

Czytaj więcej

Gala Liderów Logistyki 2023

Ulokowanie zakładu montażowego w hali o powierzchni 18 tys. m kw. w sąsiedztwie linii podwozi w Södertälje, którą latem tego roku przeprojektowano pod kątem seryjnej produkcji pojazdów elektrycznych, pozwoliło na stworzenie warunków do szybkiego i wydajnego przepływu produkcji. Przy montażu baterii zatrudnionych będzie 550 pracowników Scania, a cały proces jest wysoce zautomatyzowany – od przyjęcia towaru przez produkcję po dostawę.

Ogniwo montowane obecnie w moduły i pakiety może zasilać pojazdy przez 1,5 mln km, co odpowiada okresowi ich eksploatacji. Grupa Traton obejmuje w Europie marki Scania i MAN. 

Volvo Trucks otworzyło pierwszy zakład montażu akumulatorów w 2022 roku. Fabryka ta, zlokalizowana w Gandawie (Belgia), dostarcza gotowe do montażu akumulatory do w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych Volvo.

W nowej fabryce akumulatorów ogniwa i moduły firmy Samsung SDI są montowane w zestawy akumulatorów, które są dostosowane do gamy ciężkich samochodów ciężarowych Volvo Trucks z napędem elektrycznym: Volvo FH, Volvo FM i Volvo FMX.  Produkcja seryjna rozpoczęła się w trzecim kwartale tego roku. 

Każdy pakiet akumulatorów ma pojemność 90 kWh, a klient może wybrać maksymalnie sześć pakietów akumulatorów (540 kWh) w samochodzie ciężarowym. Liczba akumulatorów zależy od specyficznych wymagań klienta dotyczących zasięgu i ładowności. 

Wspólne projekty

Daimler Trucks kupują akumulatory u chińskiego dostawcy CATL, który wytwarza je na Węgrzech. Należąca do amerykańskiego koncernu PACCAR marka DAF rozpoczęła latem montaż elektrycznych ciężarówek na nowej linii w hali o powierzchni 5 tys. m kw. Znajduje się w niej także krótka linia montażu baterii. Docelowo zarówno Daimler jak i PACCAR będą mieli własne ogniwa. 

Czytaj więcej

Różnorodność bardzo opłaca się korporacjom

Daimler Trucks & Buses US Holding, PACCAR i zależna od Cumminsa Accelera powołały na początku września spółkę do produkcji w USA ogniw bateryjnych. Ma ona przyspieszyć dostępność ogniw i baterii. Udziałowcy spodziewają się zainwestować 2-3 mld dol. w fabrykę o zdolności produkcyjnej 21 GWh. 

Każdy z wymienionych udziałowców będzie miał po 30 proc. nowej spółki, która produkować będzie (przynajmniej początkowo) ogniwa typu LFP (litowo—żelazo-fosforanowe). Partnerem technologicznym będzie chińska giełdowa spółka EVE Energy, która posiadać będzie 10 proc. akcji nowo powołanego podmiotu. Specjalizuje się ona w ogniwach wymienionego typu. 

W Polsce zakład rozbudowuje Impact Clean Power Technology z Grupy Grenevia. W podwarszawskim Pruszkowie stanie fabryka o zdolności produkcyjnej 1,2 GWh w 2024 (16 tysięcy sztuk systemów bateryjnych) i ponad 4 GWh rocznie w 2027 roku. W pełni zautomatyzowana, nowoczesna linia produkcyjna umożliwi wytworzenie co 11 minut nowej baterii dla e-mobility. Impact wykorzysta ogniwa typu LTO, LFP i NMC, a pakiety baterii dostarcza lokalnym producentom autobusów oraz eksportuje. 

Litowo-jonowe akumulatory są jednym z podstawowych i zarazem jednym z najdroższych komponentów elektrycznych aut. Na początku września Scania uruchomiła ich produkcję. – Zelektryfikowane rozwiązania to największa transformacja w historii transportu. W 2023 r. proces ten faktycznie nabiera rozpędu, czego przykładem jest choćby inwestycja w nową linię montażową baterii o wartości 126 mln euro. Uruchomienie linii montażowej baterii zapewnia nam jeden z kluczowych czynników umożliwiających przyspieszenie elektryfikacji – podkreśla prezes i dyrektor generalny Scania i Grupy Traton Christian Levin. 

Pozostało 87% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?