Producenci ciężarówek inwestują dziesiątki milionów euro we własne akumulatory

Koncerny samochodowe planują, że za 7 lat połowa wyjeżdżających z fabryk ciężarówek będzie miała napęd elektryczny. Dlatego uruchomiają produkcje akumulatorów.

Publikacja: 11.09.2023 10:09

Producenci ciężarówek inwestują dziesiątki milionów euro we własne akumulatory

Scania

Foto: Scania

Litowo-jonowe akumulatory są jednym z podstawowych i zarazem jednym z najdroższych komponentów elektrycznych aut. Na początku września Scania uruchomiła ich produkcję. – Zelektryfikowane rozwiązania to największa transformacja w historii transportu. W 2023 r. proces ten faktycznie nabiera rozpędu, czego przykładem jest choćby inwestycja w nową linię montażową baterii o wartości 126 mln euro. Uruchomienie linii montażowej baterii zapewnia nam jeden z kluczowych czynników umożliwiających przyspieszenie elektryfikacji – podkreśla prezes i dyrektor generalny Scania i Grupy Traton Christian Levin. 

Własne ogniwa

W kwietniu Scania i Northvolt zaprezentowały wspólnie opracowane ogniwo akumulatorowe, zaprojektowane z myślą o ciężkim transporcie. Odznacza się ono ponadprzeciętną wydajnością i wyjątkowo niskim śladem węglowym. Ogniwa produkowane są w fabryce Northvolt ETT w północnej Szwecji, natomiast od 5 września będą montowane w pakiety kw. w Södertälje. Pozwoli to na rozpoczęcie seryjnej produkcji elektrycznych pojazdów ciężarowych przeznaczonych do transportu regionalnego. 

Czytaj więcej

Gala Liderów Logistyki 2023

Ulokowanie zakładu montażowego w hali o powierzchni 18 tys. m kw. w sąsiedztwie linii podwozi w Södertälje, którą latem tego roku przeprojektowano pod kątem seryjnej produkcji pojazdów elektrycznych, pozwoliło na stworzenie warunków do szybkiego i wydajnego przepływu produkcji. Przy montażu baterii zatrudnionych będzie 550 pracowników Scania, a cały proces jest wysoce zautomatyzowany – od przyjęcia towaru przez produkcję po dostawę.

Ogniwo montowane obecnie w moduły i pakiety może zasilać pojazdy przez 1,5 mln km, co odpowiada okresowi ich eksploatacji. Grupa Traton obejmuje w Europie marki Scania i MAN. 

Volvo Trucks otworzyło pierwszy zakład montażu akumulatorów w 2022 roku. Fabryka ta, zlokalizowana w Gandawie (Belgia), dostarcza gotowe do montażu akumulatory do w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych Volvo.

W nowej fabryce akumulatorów ogniwa i moduły firmy Samsung SDI są montowane w zestawy akumulatorów, które są dostosowane do gamy ciężkich samochodów ciężarowych Volvo Trucks z napędem elektrycznym: Volvo FH, Volvo FM i Volvo FMX.  Produkcja seryjna rozpoczęła się w trzecim kwartale tego roku. 

Każdy pakiet akumulatorów ma pojemność 90 kWh, a klient może wybrać maksymalnie sześć pakietów akumulatorów (540 kWh) w samochodzie ciężarowym. Liczba akumulatorów zależy od specyficznych wymagań klienta dotyczących zasięgu i ładowności. 

Wspólne projekty

Daimler Trucks kupują akumulatory u chińskiego dostawcy CATL, który wytwarza je na Węgrzech. Należąca do amerykańskiego koncernu PACCAR marka DAF rozpoczęła latem montaż elektrycznych ciężarówek na nowej linii w hali o powierzchni 5 tys. m kw. Znajduje się w niej także krótka linia montażu baterii. Docelowo zarówno Daimler jak i PACCAR będą mieli własne ogniwa. 

Czytaj więcej

Różnorodność bardzo opłaca się korporacjom

Daimler Trucks & Buses US Holding, PACCAR i zależna od Cumminsa Accelera powołały na początku września spółkę do produkcji w USA ogniw bateryjnych. Ma ona przyspieszyć dostępność ogniw i baterii. Udziałowcy spodziewają się zainwestować 2-3 mld dol. w fabrykę o zdolności produkcyjnej 21 GWh. 

Każdy z wymienionych udziałowców będzie miał po 30 proc. nowej spółki, która produkować będzie (przynajmniej początkowo) ogniwa typu LFP (litowo—żelazo-fosforanowe). Partnerem technologicznym będzie chińska giełdowa spółka EVE Energy, która posiadać będzie 10 proc. akcji nowo powołanego podmiotu. Specjalizuje się ona w ogniwach wymienionego typu. 

W Polsce zakład rozbudowuje Impact Clean Power Technology z Grupy Grenevia. W podwarszawskim Pruszkowie stanie fabryka o zdolności produkcyjnej 1,2 GWh w 2024 (16 tysięcy sztuk systemów bateryjnych) i ponad 4 GWh rocznie w 2027 roku. W pełni zautomatyzowana, nowoczesna linia produkcyjna umożliwi wytworzenie co 11 minut nowej baterii dla e-mobility. Impact wykorzysta ogniwa typu LTO, LFP i NMC, a pakiety baterii dostarcza lokalnym producentom autobusów oraz eksportuje. 

Elektromobilność
Szwedzi cmokają na widok wodorowej lokomotywy Pesy
Elektromobilność
Drogie wodorowe autobusy polskich miast
Elektromobilność
Nadchodzą podwyżki cen taboru
Elektromobilność
Solaris zelektryfikuje Kanadę
Elektromobilność
Solaris z rekordowymi przychodami