Koniec z tanim ładowaniem u sąsiada

Komisja Europejska zastanawia się jak optymalnie rozbudować się ładowarek dużej mocy.

Publikacja: 08.02.2024 11:34

Koniec z tanim ładowaniem u sąsiada

Foto: DHL

KE zlikwiduje turystykę paliwową poprzez koordynację podatków za energię do samochodowych baterii. 

Rozporządzenie AFIR wymusza na państwach członkowski zbudowanie wzdłuż głównych dróg sieci megawatowych ładowarek (o mocy ponad 350 kW) dla ciężarówek. Rządy już zastanawiają się jak zapobiegać „turystyce paliwowej” i związanej z tym utracie podatków. Obawiają się także lokalnego przeciążenia sieci energetycznych. 

Organizacja lobbingowa Regulatory Assistance Project (RAP) przyznaje w raporcie, że ceny ładowania będą znaczne pomiędzy krajami członkowskimi EU. Głównym składnikiem kosztów, z jakim borykają się operatorzy miejsc ładowania, poza kosztem sieci, są koszty energii elektrycznej.

Czytaj więcej

Ratunek dla przewoźników w drugim półroczu

W większości krajów oplata uwzględnia moc przyłączeniową, co jest niekorzystne dla operatorów ładowarek, ponieważ będą pracować one z maksymalnymi mocami tylko przez kilka godzin na dobę. RAP szacuje, że dwie trzecie ładowań odbywać się będzie podczas 45-minutowych przerw w prowadzeniu auta, z dużymi mocami, np. 800 kW, a tylko jedna trzecia podczas dobowych wypoczynków, trwających 8 godzin. Podczas dłuższej przerwy moc ładowania może sięgać 100-150 kW. 

Ze względu na zróżnicowanie kosztów sieci w państwach członkowskich UE operatorzy będą mogli zaoferować niższe ceny ładowania w niektórych lokalizacjach, co przyciągnie więcej ciężarówek. 

Autorzy raportu wskazują, że w pobliżu granicy między Polską a Niemcami, opłaty sieciowe w Polsce są o jedną trzecią mniejsze niż w Niemczech. W efekcie pełne naładowanie 500-kilowatogodzinowej baterii elektrycznej ciężarówki na terenie Polski kosztuje około 13 euro mniej niż w Niemczech. 

Wyliczają, że koszt sieciowy jest o 2,6 centów za kWh mniejszy w Polsce niż w Niemczech. Dla ciężarówki z baterią o pojemności 500 kWh różnica wyniesie 13 euro na jedno ładowanie. Polska ma także o 8 centów za kWh mniejsze podatki, co dokłada do różnicy 40 euro po stronie kosztów ładowania w Niemczech. 

Eksperci RAP niepokoją się, że tak duża różnica w kosztach zachęci do ładowania ciężarówek tylko w Polsce, co przeciąży polską sieć i zarazem sprawi, że niemiecka infrastruktura będzie niewykorzystana. Podobnie będzie w przypadku Austrii i Włoch oraz Luksemburga i Belgii, gdzie ostatni z wymienionych kraj oferuje niższe ceny. Taka sytuacja prowadzi do strat i należy jej uniknąć koordynując poczynania. 

Raport RAP apeluje, aby rządy i operatorzy upewnili się, że ceny sieciowe ściśle odzwierciedlają faktycznie poniesione koszty, w okresie średnio- i długoterminowym, poprzez ustalanie cen użytkowania sieci za czas i wielkość pobranego prądu, a nie za szczytową moc. Ostatnia reforma europejskiego rynku energetycznego wzmacnia tę zasadę i stanowi wytyczne dla krajowych organów regulacyjnych ds. energetyki przy ustalaniu przepisów taryfy sieciowe. 

Czytaj więcej

Czy Gdańsk straci bezpośrednie połączenie z Azją?

Autorzy nawołują do koordynacji podatków i obciążeń pomiędzy państwami członkowskimi w sytuacji, gdy pojawią się duże różnice cen. Mogą one pojawić się także w obrębie jednego kraju, np. pomiędzy obszarami zurbanizowanymi i rolniczymi. Na tych ostatnich koszty podłączenia ładowarek będą wyższe. RAP podaje przykład Kolonii i obszarów Szlezwik-Holsztyn, gdzie różnica w cenie dostępu do sieci wynosi 10 centów za kWh. Dlatego – uważają autorzy raportu RAP – KE powinna wziąć pod uwagę zmianę modelu opłat za energie elektryczną, aby wyrównać różnice. 

KE zlikwiduje turystykę paliwową poprzez koordynację podatków za energię do samochodowych baterii. 

Rozporządzenie AFIR wymusza na państwach członkowski zbudowanie wzdłuż głównych dróg sieci megawatowych ładowarek (o mocy ponad 350 kW) dla ciężarówek. Rządy już zastanawiają się jak zapobiegać „turystyce paliwowej” i związanej z tym utracie podatków. Obawiają się także lokalnego przeciążenia sieci energetycznych. 

Pozostało 90% artykułu
Elektromobilność
Kobalt od demokratów czy od nurków?
Elektromobilność
Wodorowe ciężarówki i autobusy coraz bliżej
Elektromobilność
Daimler Buses został klientem BMZ Poland
Elektromobilność
Ruszają próby szybkiego ładowania elektrycznych ciężarówek
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Elektromobilność
Co z ładowarkami dla ciężarówek?
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?