Ratunek dla przewoźników w drugim półroczu

W drugiej połowie roku gospodarka przyspieszy i powróci popyt na samochody ciężarowe, uważają przedstawiciele branży leasingowej.

Publikacja: 07.02.2024 17:03

Ratunek dla przewoźników w drugim półroczu

Foto: GDDKiA

Firmy leasingowe zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu przewidują, że wartość sprzedaży ciągników siodłowych i naczep w 2024 roku będzie o 10,7 proc. większa niż w 2022 roku, zaś samochodów ciężarowych o 19,5 proc. większa.

Koniunktura poprawi się

To zaskakujące prognozy biorąc pod uwagę głosy dochodzące od przewoźników. Odczyty bieżących nastrojów są złe (klimat koniunktury firm transportu drogowego spadł do blisko minus 8 punktów), ale poprawią się za kilka miesięcy wraz z rozbudzeniem gospodarki, przewiduje główny analityk ZPL Marcin Nieplowicz. 

Czytaj więcej

Czy Gdańsk straci bezpośrednie połączenie z Azją?

Zaznacza, że eksport przestanie być lokomotywą napędową polskiego przemysłu. Wskazuje na to słaby początek roku z 1,4-procentowym spadkiem wielkości eksportu w ostatnich trzech miesiącach, odczyty PMI są od czerwca 2023 roku poniżej 50 pkt, co mówi o pesymizmie w przetwórstwie i usługach oraz niewielki prognozowany wzrost PKB strefy euro na 2024 rok to tylko 0,8 proc. 

Nieplowicz przewiduje, że PKB Polski w tym roku wzrośnie o 4 proc. i kraj znajdzie się na ścieżce trwałego i wysokiego wzrostu gospodarczego. Oczekuje przede wszystkim odbicia w konsumpcji, co spowodowane będzie małym bezrobociem, realnym wzrostem wartości wynagrodzeń (sięgającym 5 proc.) i utrzymaniem transferów socjalnych. 

Drugim czynnikiem wzmacniającym popyt na transport są inwestycje. W przeciwieństwie do ubiegłorocznych, w których główną rolę grały projekty infrastrukturalne (rządowe i samorządowe), bieżący rok przyniesie wysyp prywatnych inwestycji. Polska jest na pierwszym miejscu wśród krajów rozpatrywanych jako lokalizacja nearshoringu. Wartość ubiegłorocznych umów na bezpośrednie inwestycje zagraniczne wyniesie najprawdopodobniej 133-135 mld zł, za nimi pójdą mniejsze firm z polskim kapitałem. 

Nieplowicz spodziewa się gospodarczego ożywienia w strefie euro w drugiej połowie roku. – Świadczy o tym rosnący eksport Korei, który składa się w dużej mierze z podzespołów potrzebnych do produkcji, także europejskich fabryk – tłumaczy główny analityk ZPL. Dodaje, że uzupełniane będą stany magazynowe, które spadły poniżej minimalnych poziomów. 

Czytaj więcej

Niski popyt hamuje wzrost cen przewozów

Wśród klientów mniej małych firm

Z wymienionych powodów wartość leasingowanych w tym roku pojazdów ciężkich może sięgnąć 25 mld zł. W ub.r. było to 22,6 mld zł, z czego na samochody ciężarowe przypadło 4,3 mld zł 9o 1,5 proc. mniej niż w 2022 roku), na ciągniki 12,3 mld zł (wzrost o 9,5 proc.), na naczepy i przyczepy 4,9 mld zł (spadek o 4,9 proc. oraz 1,2 mld zł na autobusy (co jest 36,9-procentowym wzrostem. 

Na finansowanie leasingiem przypadło 20,6 mld zł, na finansowanie pożyczką 2,0 mld zł. 

Dynamika produkcji firm leasingowych malała z kwartału na kwartał. W pierwszym była większa o 22 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2022 roku, w drugim 10,4 proc. a trzecim o 7 proc., natomiast w ostatnim już o ponad 13 proc. mniejsza. 

Powyższe dane to wartość transakcji, a jeszcze bardziej niepokoją dane o liczbie zawartych umów. Już w pierwszej połowie roku była ona o 5,7 proc. mniejsza niż rok wcześniej, choć wartościowo o 11,3 proc. większa, co wynikało z podwyżek cen taboru. Średnia wartość transakcji wzrosła do 287 tys. zł. 

Nieplowicz tłumaczy spadki stagnacją gospodarczą w strefie euro. – Polscy przewoźnicy obsługują jedna trzecia przewozów międzynarodowych w UE i ponad 40 proc. przerzutów i kabotaży, więc sytuacja w całej Unii musiała przełożyć się na polskie firmy transportu międzynarodowego – wskazuje Nieplowicz.

Czytaj więcej

Mniej ciężarówek nowych, więcej używanych

Innym niepokojącym zjawiskiem jest malejąca liczba klientów małych o przychodach do 5 mln zł. Udział takich firm w strukturze sprzedaży firm leasingowych zmalał o 1,8 pp. do 33,2 proc. Wzrósł za to udział firm o przychodach od 5 do 20 mln zł (o 0,9 pp. do 29,1 proc.) i powyżej 20 mln zł (o 0,5 pp. do 37 proc.). 

Powiększył się także o 1,1 proc. (do 27,1 proc.) udział samochodów używanych w finansowaniu. Ciągniki siodłowe stanowiły połowę wartości ubiegłorocznego portfela. 

Firmy leasingowe zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu przewidują, że wartość sprzedaży ciągników siodłowych i naczep w 2024 roku będzie o 10,7 proc. większa niż w 2022 roku, zaś samochodów ciężarowych o 19,5 proc. większa.

Koniunktura poprawi się

Pozostało 95% artykułu
Drogowy
Stawki transportowe na niskim poziomie
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Drogowy
Unijne gospodarki w recesji, maleje sprzedaż samochodów ciężarowych
Drogowy
Zabrakło ciężarówek, ale do poprawy w branży transportu drogowego daleko
Drogowy
Ukraina domaga się więcej zezwoleń, Polska przeciwna
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Drogowy
LNG wraca do łask przewoźników
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni