Mniej ciężarówek nowych, więcej używanych

Maleje popyt i z nim ceny nowych samochodów ciężarowych. Rośnie za to import aut z drugiej ręki.

Publikacja: 05.02.2024 14:55

Mniej ciężarówek nowych, więcej używanych

Foto: Robert Przybylski

Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony były o niemal 14 proc. mniejsze niż rok wcześniej i wyniosły 2141 sztuk, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Spadek rejestracji samochodów ciężarowych utrzymuje się do września. Grudniowy wynik był gorszy o 12,8 proc. od zanotowanego w 2022 roku oraz przyniósł niemal 24-procentowy spadek rejestracji nowych ciągników siodłowych. Ten segment odpowiada za trzy czwarte rejestracji. W styczniu br. rejestracje ciągników były o 10,6 proc. mniejsze od ubiegłorocznych. 

Sypią się rabaty

Analizująca ceny aut używanych firma Autovista24 wskazuje, że spadek wartości cen ciężarówek przyspieszył pod koniec 2023 roku i osiągnął bardzo wysokie poziomy w segmencie średnim i ciężkim, niezależnie od typu nadwozia. Największe rabaty dotyczyły pojazdów do pięciu lat i sięgały 10-15 proc. kwartalnie.

Czytaj więcej

Kolejowe przewozy towarowe na wysokim poziomie

Autovista24 zaznacza, że największe rabaty można zaobserwować na rynku ciągników siodłowych. Stanowią one największą część rynku i najbardziej odczuwają skutki pogorszenia koniunktury w Europie. Ogromne spadki wartości trwają od trzeciego kwartału 2023 roku.

Raport Autovista24 podkreśla, że trudna sytuacja rynkowa zaczyna odbijać się także na pojazdach dystrybucyjnych o DMC do 18 ton, których ceny zaczęły gwałtownie spadać. Pojazdy budowlane, głównie wywrotki, nadal trzymają swoją wartość, ale ich podaż na rynku wtórnym już zaczyna wzrastać. Pojazdy terenowe z napędami 6×6 i 8×8 najszybciej traciły na wartości w połowie 2023 r., ale obecnie ich spadki zrównały się z pozostałymi konfiguracjami. 

Podobnie dzieje się w segmencie aut dostawczych. Autovista24 wykazuje, że wraz ze spadkiem popytu pojawiły się duże rabaty na nowe pojazdy, w wyniku czego ceny samochodów dostawczych spadły do ​​nieco ponad 100 000 zł. Oznaczało to ostrzejszą konkurencję ze strony producentów, ale także szybko rosnący poziom zapasów, który obecnie przekracza 80 proc. poziomów sprzed pandemii. Ze względu na rosnącą podaż wydłużyły się czasy sprzedaży i dostępność nowych pojazdów.

Więcej samochodów używanych 

Przewoźnicy międzynarodowi muszą zwiększyć kapitał obrotowy z powodu zwiększonych opłat drogowych, które szczególnie podrożały w Niemczech. Utrudnia to wygospodarowanie funduszy na zakupy taboru. 

Wyraźnie rośnie zainteresowanie przewoźników samochodami z drugiej ręki. Do Polski sprowadzono w styczniu 2562 samochody ciężarowe, o blisko 19 proc. więcej niż rok wcześniej. Grudniowy import używanych samochodów ciężarowych wzrósł o 9,9 proc. do 2272 sztuk, a w całym roku do 27 300 ciężarówek, co jest wynikiem lepszym o 5 proc. w stosunku do zanotowanego w 2022 roku, podaje statystyka PZPM. 

Czytaj więcej

Porty w Polsce biją kolejne rekordy

Eksperci Autovista24 przyznają, że słabego popytu krajowego na ciężarówki nowe i używane nie da się zrekompensować zakupami zagranicznymi. Kupujący z Europy Wschodniej i Azji, zaopatrujący się głównie w starszych pojazdach z Polski, również ograniczają swoje zakupy. 

Europa notuje poprawę

Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony wzrosła w UE o 16,3 proc. do 346 986 sztuk, informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. Prym wiodą Niemcy, sprzedając 94 820 egzemplarzy, co oznacza wzrost o 24,4 proc. Inne główne rynki UE odnotowały dwucyfrowy wzrost, w tym Hiszpania o 22,3 proc., Włochy o 11,4 proc. i Francja – 11,3 proc. 

Odnotowano solidny wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych z silnikiem diesla w UE o 15,4 proc., przede wszystkim na kluczowych rynkach, w tym w Niemczech (+23,5 proc.), Hiszpanii (+21,8 proc.), i Włoszech (+12,3 proc.). W 2023 roku rejestracje w Polsce sięgnęły 35 502 sztuk, co stanowi ponad 10 proc. unijnego rynku. 

W tym samym czasie rejestracje nowych elektrycznych ciężarówek wzrosły o 234,1 proc., osiągając 5279 jednostek. Holandia (+889,7 proc.) i Niemcy (+169,8 proc.) okazały się głównymi krajami napędzającymi wzrost, przyczyniając się łącznie do ponad 60 proc. całej sprzedaży ciężarówek elektrycznych w UE. Ciężarówki elektryczne stanowią 1,5 proc. rynku, w roku poprzednim 0,8 proc. 

Czytaj więcej

Rząd zaproponował 3 mld zł na wsparcie elektrycznych ciężarówek

W podziale ma masę całkowitą, najcięższych modeli o dmc pow. 16 ton zarejestrowano 265 383 sztuki, o 14,6 proc. więcej niż w 2022 roku.

W 2023 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony wzrosła w UE o 14,6 proc. do prawie 1,5 miliona sztuk, do czego przyczynił się silny wyniki na kluczowych rynkach UE. Przodują Włochy, odnotowując niezwykły wzrost na poziomie 22,7 proc., tuż za Hiszpanią – 22 proc., Niemcami – 12,1 proc. i Francją – 8,9 proc.

Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony były o niemal 14 proc. mniejsze niż rok wcześniej i wyniosły 2141 sztuk, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Spadek rejestracji samochodów ciężarowych utrzymuje się do września. Grudniowy wynik był gorszy o 12,8 proc. od zanotowanego w 2022 roku oraz przyniósł niemal 24-procentowy spadek rejestracji nowych ciągników siodłowych. Ten segment odpowiada za trzy czwarte rejestracji. W styczniu br. rejestracje ciągników były o 10,6 proc. mniejsze od ubiegłorocznych. 

Pozostało 89% artykułu
Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą