Reklama

Porty w Polsce biją kolejne rekordy

Opłaciły się inwestycje w polskie porty. Stały się one centrum przeładunkowym dla krajów Europy Środkowej, z obrotami większymi o 10 proc. w stosunku do zanotowanych w 2022 roku.

Publikacja: 05.02.2024 09:53

Porty w Polsce biją kolejne rekordy

Port Gdańsk

Foto: Port Gdańsk

W 2023 roku przeładunki w polskich portach wzrosły do 145 722 tys. ton i były o niemal 10 proc. większe od uzyskanych w 2022 roku. Gdańsk przeładował blisko 81 mln ton (19 proc. przyrostu) i jest jednym z dziesięciu największych portów w Europie. 

Pozostałe port odnotowały niewielkie spadki. Wyniki portu w Gdyni były o ponad 5 proc. mniejsze niż w 2022 roku i wyniosły 29,4 mln ton. Zespół portów Szczecin-Świnoujście zmniejszył przeładunki i 4 proc. do 35,3 mln ton. Jest to drugi najwyższych w historii wynik obu zachodniopomorskich portów.

Paliwa dla Niemiec i Ukrainy

Gdańsk zawdzięcza doskonały rezultat przepompowaniu 37,6 mln ton paliw płynnych w Naftoporcie. To wynik o 47 proc. lepszy od uzyskanego w 2022 roku. Część tego ładunku to dostawy dla niemieckich rafinerii. Po odcięciu dostaw ropociągiem „Przyjaźń” z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą. 

Czytaj więcej

Protesty we Francji powoli wygasają

Zespół portów w Szczecinie i Świnoujściu przeładował 8,6 mln ton paliw, o 14,4 proc. więcej niż w 2022 roku. W tej liczbie zawiera się przepompowanie 4,8 mln ton LNG (wzrost o 7 proc.). 

Reklama
Reklama

Także port w Gdyni zanotował przyrost przeładunków paliw płynnych. Przekroczyły one 3,5 mln ton i były o ponad 57 proc. większe niż rok wcześniej.

Gdyńskie terminale przeładowały 2,8 ml ton węgla i koksu, co jest 17-procentowym spadkiem. 

Zespół portów w Szczecinie i Świnoujściu zanotował 32-procentowy spadek przeładunku węgla do 2,9 mln ton. 

Import węgla w gdańskim porcie utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Terminale węglowe obsłużyły 13,3 mln t, w tym w relacji importowej 12,5 mln t. Oznacza to wzrost o 1 proc. w stosunku do 2022 roku.  

Zboże płynie w świat

Polskie porty są kluczowe w ekspedycji polskiego i ukraińskiego zboża w świat. Terminale zbożowe przez cały rok pracowały na pełnych obrotach, co miało bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty. 

W Gdyni przeładunki zboża sięgnęły 6,8 mln ton i były o blisko 43 proc. wyższe niż rok wcześniej. 

Reklama
Reklama

W gdańskim porcie najwyższe wzrosty procentowe zanotowały towary agro (wzrost o 60 proc.). W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton (rok wcześniej ok. 2 mln t). 

Czytaj więcej

Rząd zaproponował 3 mld zł na wsparcie elektrycznych ciężarówek

Zespół portów w Szczecinie i Świnoujściu przeładował 2,6 mln ton zboża, o niemal 60 proc. więcej niż rok wcześniej. Są to ukraińska kukurydza oraz zwiększone dostawy pszenicy do państw afrykańskich i krajów Europy zachodniej. Terminale zbożowe informują również o spodziewanej dobrej koniunkturze na najbliższe ok 2 lata. 

Mniej drobnicy

W Gdańsku przeładunki drobnicy sięgnęły 22,9 mln t, co oznacza niewielką korektę. Terminale kontenerowe zanotowały wzrost o 2,5 proc., do blisko 20,5 mln ton. Co prawda Baltic Hub utracił przeładunki kontenerów do Rosji, ale ten brak zrekompensowały kontenery przesyłane na Ukrainę. 

Tonaż drobnicy przeładowanej w Gdyni zmalał o 3 proc. do 3,5 mln ton, zaś liczony w pojemnikach o 4,4 proc. do 873,9 tys. TEU. 

Także w zespole portów Szczecin i Świnoujście przeładunki drobnicy zmalały, i to o ponad 10 proc. do 15,9 mln ton. Mniejsza konsumpcja w Skandynawii sprawiła, że drobnica promowa zmalała o ponad 10 proc. do 12,9 mln ton, zaś przeładunki kontenerów zmniejszyły się również o ponad 10 proc. do 67,6 tys. TEU. 

Reklama
Reklama

Inwestycje na czas

Gdyby nie wielomiliardowe inwestycje, dokonane w polskich portach i zapleczu lądowym w ostatnich latach, porty nie udźwignęłyby bieżących zadań. Wszystkie trzy porty otrzymały nowe terminale kolejowe o dużej przepustowości, wzmocnione nabrzeża i pogłębione tory wodne, dzięki czemu np. średni tonaż statków zawijających do Szczecina wzrósł o 3,8 proc. do 5,5 tys. ton. 

Czytaj więcej

Chiński nowy rok spiętrzył przewozy

W budowie w Gdańsku jest warty 2,5 mld zł Baltic Hub, czyli trzecie nabrzeże terminala kontenerowego. Będzie gotowe w tym roku i pozwoli docelowo zwiększyć przeładunki z 3 do 4,5 mln TEU. 

Port w Świnoujściu przygotowuje się do budowy głębokowodnego terminala kontenerowego (ale już pod nowym kierownictwem, ponieważ Krzysztof Urbaś został 3 lutego zwolniony przez radę nadzorczą z funkcji prezesa zarządu portu), port w Gdyni do budowy portu zewnętrznego. 

W 2023 roku przeładunki w polskich portach wzrosły do 145 722 tys. ton i były o niemal 10 proc. większe od uzyskanych w 2022 roku. Gdańsk przeładował blisko 81 mln ton (19 proc. przyrostu) i jest jednym z dziesięciu największych portów w Europie. 

Pozostałe port odnotowały niewielkie spadki. Wyniki portu w Gdyni były o ponad 5 proc. mniejsze niż w 2022 roku i wyniosły 29,4 mln ton. Zespół portów Szczecin-Świnoujście zmniejszył przeładunki i 4 proc. do 35,3 mln ton. Jest to drugi najwyższych w historii wynik obu zachodniopomorskich portów.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Morski
Marne perspektywy dla przewoźników ładunków
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Morski
Zmaleją zarobki armatorów
Morski
Większe przeładunki, ale niskie ceny frachtów morskich
Morski
Krok bliżej do terminala kontenerowego w Świnoujściu
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Morski
Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy się to komuś podoba czy nie
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama