W 2023 roku przeładunki w polskich portach wzrosły do 145 722 tys. ton i były o niemal 10 proc. większe od uzyskanych w 2022 roku. Gdańsk przeładował blisko 81 mln ton (19 proc. przyrostu) i jest jednym z dziesięciu największych portów w Europie.
Pozostałe port odnotowały niewielkie spadki. Wyniki portu w Gdyni były o ponad 5 proc. mniejsze niż w 2022 roku i wyniosły 29,4 mln ton. Zespół portów Szczecin-Świnoujście zmniejszył przeładunki i 4 proc. do 35,3 mln ton. Jest to drugi najwyższych w historii wynik obu zachodniopomorskich portów.
Paliwa dla Niemiec i Ukrainy
Gdańsk zawdzięcza doskonały rezultat przepompowaniu 37,6 mln ton paliw płynnych w Naftoporcie. To wynik o 47 proc. lepszy od uzyskanego w 2022 roku. Część tego ładunku to dostawy dla niemieckich rafinerii. Po odcięciu dostaw ropociągiem „Przyjaźń” z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą.
Czytaj więcej
Po apelu rolniczych związków zawodowych blokady powoli znikają, jednak zagrożenie wznowieniem istnieje, ponieważ nie wszyscy rolnicy chcą kończyć protest.
Zespół portów w Szczecinie i Świnoujściu przeładował 8,6 mln ton paliw, o 14,4 proc. więcej niż w 2022 roku. W tej liczbie zawiera się przepompowanie 4,8 mln ton LNG (wzrost o 7 proc.).