Protesty we Francji powoli wygasają

Po apelu rolniczych związków zawodowych blokady powoli znikają, jednak zagrożenie wznowieniem istnieje, ponieważ nie wszyscy rolnicy chcą kończyć protest.

Publikacja: 02.02.2024 13:40

Protesty we Francji powoli wygasają

Dopalający się stos opon na jednym z rond, blokowanych przez rolników. 1 luty 2024

Foto: Codognotto

Rolniczy związek zawodowy FNSEA zaapelował o zniesienie blokad, które od piątku są usuwane, jednak nie wszędzie gospodarze słuchają związkowców i oczekują pisemnych zapewnień rządu spełnienia postulatów. 

Podczas protestów dochodziło do ataków na zagraniczne ciężarówki wiozące żywność. – Kierowcy informują, że rolnicy kontrolują jaki ładunek jest wieziony. Jeżeli żywność, to jest problem – opisuje dyspozytor w Codognotto Piotr Bożyk. 

Czytaj więcej

Chiński nowy rok spiętrzył przewozy

Kierowcy przesłali filmy pokazujące wysypane na pobocze mandarynki, produkty spożywcze są palone, czasem niszczone razem z samochodami. – Sytuacja jest nie do przyjęcia. Protesty francuskich rolników zagrażają zawodowym kierowcom, którzy po prostu starają się wykonywać swoją pracę i dostarczać towary obywatelom, przedsiębiorstwom i społecznościom UE – podkreśla dyrektor ds. rzecznictwa Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU UE Raluca Marian. 

IRU i jej federacje członkowskie z Francji, Rumunii i Hiszpanii spotkały się 1 lutego z unijną komisarz ds. transportu Adiną Vălean w sprawie działań mających na celu ochronę kierowców i usług transportu drogowego w obliczu trwających protestów francuskich rolników. 

Zgłoszone ataki były ukierunkowane na hiszpańskie i rumuńskie ciężarówki przewożące produkty rolne i mięso z Hiszpanii. – Transport drogowy ma kluczowe znaczenie dla naszych łańcuchów dostaw i rynku wewnętrznego, a kierowcy ciężarówek to niezbędni pracownicy, którzy dostarczają podstawowe i mniej istotne towary europejskim obywatelom i przedsiębiorstwom. Ich bezpieczeństwo i ochrona są najważniejsze – zapewniła komisarz UE ds. transportu Adina Vălean. 

Protesty odbywają się we Francji, Belgii, Niemczech, Włoszech, Portugalii. Komisja Europejska wezwała do pilnego spotkania Sieci Krajowych Punktów Kontaktowych ds. Transportu w celu omówienia środków, które państwa członkowskie planują wdrożyć, aby zapewnić bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie europejskiej sieci transportowej w obliczu szerzących się protestów.

Dla przedsiębiorców transportowych ataki na kierowców i samochody mogą oznaczać nawet bankructwo. – Strajki są standardowo wyłączone z ochrony w polisach OCP i OCS, która działa przecież na zasadzie odpowiedzialności. Natomiast w razie szkody nadawca lub zleceniodawca zazwyczaj wystawia notę obciążeniową i wykazanie braku odpowiedzialności będzie zmartwieniem przewoźnika. Dlatego tak ważne jest nie tylko samo ubezpieczenie, ale zarządzanie ryzykiem. Np. za każdym razem przewoźnik przyjmując zlecenie o podwyższonym ryzyku powinien informować nadawcę o sytuacji, chodzi o gotową formułkę od przewoźnika z informacją, że polisa OC przewoźnika może nie pokrywać niektórych zdarzeń natomiast nadawca może wykupić ubezpieczenie cargo. Świadomie zrządzający ryzykiem przewoźnicy mają polisę cargo „open cover”, która jest uzupełnieniem ochrony w zakresie nie pokrytym przez OCP/OCS i faktycznie może nie być kosztem dla przewoźnika. Taką składką za dany transport przewoźnik może obciążyć nadawcę z tytułu ubezpieczenia transportu – przypomina dyrektor biura sprzedaży ubezpieczeń Nord Partner Piotr Hobler. 

Czytaj więcej

Rząd zaproponował 3 mld zł na wsparcie elektrycznych ciężarówek

IRU zapowiada prowadzenie nadzoru nad sytuacją na drogach Europy i alarmowania KE o blokadach i zagrożeniu zdrowia i życia kierowców samochodów ciężarowych. Protesty mogą się szybko nie zakończyć, rolnicy domagają się wycofania przepisów Zielonego Ładu i wyjścia Francji z Unii Europejskiej. 

Rolniczy związek zawodowy FNSEA zaapelował o zniesienie blokad, które od piątku są usuwane, jednak nie wszędzie gospodarze słuchają związkowców i oczekują pisemnych zapewnień rządu spełnienia postulatów. 

Podczas protestów dochodziło do ataków na zagraniczne ciężarówki wiozące żywność. – Kierowcy informują, że rolnicy kontrolują jaki ładunek jest wieziony. Jeżeli żywność, to jest problem – opisuje dyspozytor w Codognotto Piotr Bożyk. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście