Kolejowe przewozy towarowe na wysokim poziomie

Utrzymuje się popyt na kolejowe przewozy towarowe, PKP Cargo nadal traci rynek, ale pierwsza trójka pozostaje bez zmian.

Publikacja: 06.02.2024 09:09

Kolejowe przewozy towarowe na wysokim poziomie

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

Łączna wielkość pracy przewozowej wykonanej w 2023 roku wyniosła 61,6 mld tonokilometrów i była o 1,4% mniejsza w porównaniu z 2022 rokiem. Był to drugi najwyższy wynik w ostatniej dekadzie – podkreśla Urząd Transportu Kolejowego. 

Pomimo ograniczonych przewozów intermodalnych oraz eksportu i importu, realizowane było więcej przewozów wewnątrz kraju i wzrósł transport z portów morskich. Praca przewozowa w ujęciu miesięcznym oprócz marca, kwietnia, maja oraz grudnia przekraczała 5 mld tonokilometrów, podlicza UTK.

Łączna masa przewiezionych koleją towarów w 2023 roku wyniosła 231,7 mln ton, co oznacza spadek o 6,8%. Tylko w I kwartale minionego roku masa ładunków przekroczyła 60 mln ton, podczas gdy w każdym z kwartałów 2022 roku była wyższa niż 61 mln ton. 

Czytaj więcej

Porty w Polsce biją kolejne rekordy

Liderem pozostało PKP Cargo, które wykonało w 2023 roku pracę przewozową 20,6 mld tonokilometrów, wobec 24,6 mld tonokilometrów w 2022 roku. Udział rynkowy tego przewoźnika zmniejszył się rok do roku z 39,23% do 33,51%. 

Drugi pod względem udziału w rynku przewoźnik, Lotos Kolej, odnotował wzrost wykonanej pracy przewozowej z 5,7 mld tonokilometrów do 6,6 mld tonokilometrów, a jego udział wzrósł z 9,05% do 10,70%. Trzecia pod tym względem spółka, DB Cargo Polska, w 2023 roku wykonała pracę przewozową na poziomie 3,3 mld tonokilometrów i było to mniej o około 16 mln tonokilometrów niż w 2022 roku. Pomimo to udział rynkowy wzrósł z 5,26% do 5,33%.

Licząc względem masy, PKP Cargo, przewiózł w minionym roku 72,6 mln ton ładunków (w 2022 roku 88,4 mln ton). Jednocześnie spółka odnotowała spadek w udziale w rynku według przewiezionej masy ładunków z 35,44% do 31,35% w 2023 roku. 

Druga pod względem przewiezionej masy spółka – DB Cargo Polska osiągnęła wynik 34,7 mln ton. Był to spadek w porównaniu do 2022 roku, kiedy to jej pociągi przewiozły 39,6 mln ton. Udział DB Cargo Polska w rynku wg przewiezionej masy zmniejszył się z 15,89% w 2022 roku do 14,98%. 

Wzrósł natomiast udział w rynku trzeciej spółki w zestawieniu, Lotos Kolej, co należy wiązać z fuzją z Orlen Koltrans. W 2023 r. Lotos Kolej przewiózł niemal 16 mln ton, wobec 13 mln ton w 2022 roku. Udział spółki w rynku wzrósł z 5,23% do 6,89%.

Czytaj więcej

Dla kolejowych przewoźników pasażerskich to był znakomity rok

W 2023 roku rekordowo wysoki okazał się parametr średniej odległości przewozu 1 tony ładunku. Na przestrzeni ostatniej dekady 266 km jest zdecydowanie najdłuższą średnią odległością przewozu. W 2022 roku ten parametr osiągnął 251,5 km. Przyczyną wzrostu były m.in. prowadzone na infrastrukturze kolejowej remonty, co spowodowało wydłużenie niektórych tras. Ponadto niektórzy przewoźnicy rozpoczęli realizację nowych połączeń.

W 2023 roku 104 przewoźników realizowało przejazdy po sieci kolejowej. Z tej grupy 81 spółek zajmowało się transportem towarów, a 23 zrealizowało jedynie pracę eksploatacyjną. W stosunku do 2022 roku liczba przedsiębiorstw, które wykonywały przewóz towarów nie zmieniła się. 

W ub.r. połowa pociągów towarowych była opóźniona, co jest poprawą (o ok. 3-5 pp.) w stosunku do poprzednich lat. 

Łączna wielkość pracy przewozowej wykonanej w 2023 roku wyniosła 61,6 mld tonokilometrów i była o 1,4% mniejsza w porównaniu z 2022 rokiem. Był to drugi najwyższy wynik w ostatniej dekadzie – podkreśla Urząd Transportu Kolejowego. 

Pomimo ograniczonych przewozów intermodalnych oraz eksportu i importu, realizowane było więcej przewozów wewnątrz kraju i wzrósł transport z portów morskich. Praca przewozowa w ujęciu miesięcznym oprócz marca, kwietnia, maja oraz grudnia przekraczała 5 mld tonokilometrów, podlicza UTK.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Szynowy
Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu
Szynowy
Niepewna przyszłość wynajmu lokomotyw
Szynowy
Robi się tłok na rynku wynajmu lokomotyw
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Szynowy
Na Jedwabnym Szlaku Rosja ustępuje pod naciskiem Chin
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego