Łączna wielkość pracy przewozowej wykonanej w 2023 roku wyniosła 61,6 mld tonokilometrów i była o 1,4% mniejsza w porównaniu z 2022 rokiem. Był to drugi najwyższy wynik w ostatniej dekadzie – podkreśla Urząd Transportu Kolejowego.
Pomimo ograniczonych przewozów intermodalnych oraz eksportu i importu, realizowane było więcej przewozów wewnątrz kraju i wzrósł transport z portów morskich. Praca przewozowa w ujęciu miesięcznym oprócz marca, kwietnia, maja oraz grudnia przekraczała 5 mld tonokilometrów, podlicza UTK.
Łączna masa przewiezionych koleją towarów w 2023 roku wyniosła 231,7 mln ton, co oznacza spadek o 6,8%. Tylko w I kwartale minionego roku masa ładunków przekroczyła 60 mln ton, podczas gdy w każdym z kwartałów 2022 roku była wyższa niż 61 mln ton.
Czytaj więcej
Opłaciły się inwestycje w polskie porty. Stały się one centrum przeładunkowym dla krajów Europy Środkowej, z obrotami większymi o 10 proc. w stosunku do zanotowanych w 2022 roku.
Liderem pozostało PKP Cargo, które wykonało w 2023 roku pracę przewozową 20,6 mld tonokilometrów, wobec 24,6 mld tonokilometrów w 2022 roku. Udział rynkowy tego przewoźnika zmniejszył się rok do roku z 39,23% do 33,51%.