Przemodelowana logistyka postawiła CCC na nogi

Nowe podejście do logistyki przyniosło zyski i poprawę marży.

Publikacja: 21.04.2022 11:21

Magazyn CCC w Rumunii

CCC

Magazyn CCC w Rumunii

Foto: CCC

Grupa CCC zamknęła 2021 rok (luty 21 - styczeń 22) przychodami na poziomie 7,6 mld zł, co daje blisko 45 % wzrost rdr. Ponad połowę tej kwoty (51 %) stanowił e-commerce. Przychody w Grupie CCC rosną szybciej od kosztów. W całym 2021 roku dynamika wzrostu tych drugich, w ujęciu rdr, wyniosła 24,3 %. Poprawie o ok. 8 p.p. poprawił się wskaźnik kosztów SG&A do przychodów – w minionym roku wyniósł on 47 % wobec 54,7% w analogicznym okresie 2020 roku. 

Czytaj więcej

Sankcje sprawiły, że Gdańsk awansował na drugie miejsce na Bałtyku

Spółka kontynuowała ekspansję modelu sprzedaży omnikanałowej: e-commerce CCC zadebiutował na kolejnych 5 rynkach. – Logistyka ma także znaczący wpływ na marżę poprzez istotną redukcję poziomu zapasu oraz jego strukturę, możemy niwelować presję na śródsezonowe wyprzedaże. Dzięki odpowiedniej rotacji towarem w sklepach, sprzedajemy więcej produktów w cenach pierwszych – tłumaczy wiceprezes ds. logistyki i łańcucha dostaw Igor Matus. 

W ostatnich kwartałach CCC przeprowadziła szereg znaczących inwestycji w logistykę. – W pierwszym półroczu 2021 roku rozpoczęliśmy rozbudowę centrum dystrybucyjnego w Zielonej Górze, które dziś jest w stanie pomieścić 3 mln par butów. Z kolei pod koniec ubiegłego roku otworzyliśmy magazyn w Bukareszcie, wspierający naszą działalność na południu Europy. Natomiast dzięki wdrożeniu systemu OMS, który integruje zapasy sklepowe i e-commerce, klienci mają dostęp do jeszcze szerszego asortymentu. Nieustannie pracujemy także nad rozwojem szybkich dostaw. Naszym celem do 2025 r. jest realizacja zamówień „na następny dzień” w przypadku 40% zamówień w Unii Europejskiej i 70% zamówień w Polsce – wskazuje Matus. 

Czytaj więcej

Trwa rozbudowa autostrady A2 na wschód. Generalna podtrzymuje plan przetargów

Inwestycje już przynoszą korzyści finansowe. W ubiegłym roku marża brutto Grupy wzrosła o 3,4 p.p. rdr – do poziomu 47,1%. W ujęciu nominalnym odpowiada ona kwocie blisko 3,6 mld PLN. Najwyższą marżę brutto w Grupie notuje segment CCC – 53 % (wzrost o 3,8 p.p. rdr) oraz DeeZee – 52,2 % (wzrost o 1,9 p.p. rdr). 

 Dzięki zrealizowanym inwestycjom logistycznym poprawiliśmy także rotację towaru w sklepach, dzięki czemu więcej produktów sprzedajemy w cenach pierwszych – podkreśla wiceprezes zarządu Grupy CCC ds. Finansowo-Księgowych Kryspin Derejczyk. 

Natomiast przychody polskiego producenta odzieży LPP w roku obrotowym 2020/21 wyniosły 7,8 mld zł i były niższe r/r o prawie 15 %. Spółka zrealizowała roczny plan 2 mld zł wpływów z e-commerce, co oznacza, że w minionym roku obrotowym przychody z tego kanału stanowiły ponad 28 %. całej sprzedaży. 

Czytaj więcej

Globalne zatory napędzają polski rynek magazynowy

Inwestycje w e-handel widoczne są w branży magazynowej. – Obserwujemy wysoką aktywność przedsiębiorstw z sektorów: handlowego, e-commerce, logistyczno-kurierskiego, produkcyjnego i motoryzacyjnego. Firmy te zgłaszają zapotrzebowanie na różne zakresy, wielkości i typy magazynów, które będą obejmować duże centra dystrybucyjne, projekty typu BTS (build to suit), a także magazyny miejskie, huby kurierskie oraz centra zwrotów – przyznaje Damian Kołata, Partner, Dyrektor Działu Industrial & Logistics w Polsce oraz Dyrektor E-Commerce w regionie CEE, Cushman & Wakefield. 

Grupa CCC zamknęła 2021 rok (luty 21 - styczeń 22) przychodami na poziomie 7,6 mld zł, co daje blisko 45 % wzrost rdr. Ponad połowę tej kwoty (51 %) stanowił e-commerce. Przychody w Grupie CCC rosną szybciej od kosztów. W całym 2021 roku dynamika wzrostu tych drugich, w ujęciu rdr, wyniosła 24,3 %. Poprawie o ok. 8 p.p. poprawił się wskaźnik kosztów SG&A do przychodów – w minionym roku wyniósł on 47 % wobec 54,7% w analogicznym okresie 2020 roku. 

Pozostało 87% artykułu
Morski
Przez rosyjskie porty ropa płynie jak dawniej, mniej jest za to kontenerów
Szynowy
Towary z Chin mają dłuższą drogę do Europy. Rosną opóźnienia i koszty
Drogowy
Białoruś zamknęła granicę, przejadą przez nią tylko poczta i żywe zwierzęta
Szynowy
Ukraińcy podliczają straty i wyceniają dewastację transportowej infrastruktury
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Fiskalne ataki Białorusi i Rosji na Polskę