Globalne zatory napędzają polski rynek magazynowy

Coraz częściej inwestorzy wznoszą nowe magazyny na miejscu starych lub gruntownie przebudowują je.

Publikacja: 20.04.2022 11:12

Znajdujący się w Warszawie magazyn Logicor przebudowany na centrum serwisowe Inchcape

Logicor

Znajdujący się w Warszawie magazyn Logicor przebudowany na centrum serwisowe Inchcape

Foto: Logicor

Z powodu pandemii chińskie władze zamykają kolejne porty, co zupełnie rozregulowało morski transport. – W sytuacji zakłóceń w funkcjonowaniu globalnych łańcuchów dostaw, znaczenia nabiera zjawisko tzw. nearshoringu, zabezpieczenie łańcuchów dostaw oraz lokowanie produkcji i magazynów bliżej rynków zbytu. Jednym z beneficjentów tych decyzji z pewnością będzie Polska, która jeszcze bardziej zaznaczy swoją pozycję jako jeden z kluczowych rynków przemysłowo-magazynowych w Europie – uważa Jakub Kurek, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych w Newmark Polska. 

Czytaj więcej

W chińskich portach rekordowe przeładunki, opóźnienia i zamówienia kontenerowców

Jego słowa potwierdza statystyka. W Polsce wynajęto w 2021 roku rekordowe 7,35 mln m kw. powierzchni magazynowo przemysłowej, co oznacza wzrost o 41% rok do roku, podlicza firma doradcza Savills. Zaznacza, że był to też drugi najwyższy wynik w Europie, który uplasował Polskę jedynie za Niemcami, ale przed takimi logistycznymi potęgami jak Holandia, Francja, Hiszpania czy Wielka Brytania. 

Tylko w IV kwartale 2021 roku oddano do użytku 868 000 m kw. w ramach 37 projektów. Całorocznie liczba ta wzrasta do 3,1 mln m kw., tym samym notując wzrost o 56% w stosunku do roku 2020, który jest rekordowym wynikiem aktywności deweloperskiej, podkreśla firma doradcza Cushman & Wakefield. 

Czytaj więcej

Przez rosyjskie porty ropa płynie jak dawniej, mniej jest za to kontenerów

Pomimo wielkich inwestycji odsetek pustostanów zmalał o 2 pp. w ujęciu kwartalnym oraz o 3 pp. w porównaniu do roku 2020. – Na koniec 2021 roku poziom pustostanów wyniósł 3,8%, co czyni go najniższym w historii przeprowadzanych pomiarów – podkreśla Damian Kołata, Partner, Dyrektor Działu Industrial & Logistics w Polsce oraz Dyrektor E-Commerce w regionie CEE, Cushman & Wakefield.

Produkcja w magazynach

Przedsiębiorstwa handlowe i produkcyjne zmuszone są robić zapasy. – Wysokie zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe wynika zarówno z konieczności dywersyfikacji sieci logistycznej dostosowanej do potrzeb rynku e-commerce, jak i wciąż widocznych zatorów w globalnych łańcuchach dostaw. Skłania to wiele firm do zwiększenia poziomu zapasów – tłumaczy Kołata. 

Dostrzega wysoką aktywność przedsiębiorstw z sektorów: handlowego, e-commerce, logistyczno-kurierskiego, produkcyjnego i motoryzacyjnego. – Firmy te zgłaszają zapotrzebowanie na różne zakresy, wielkości i typy magazynów, które będą obejmować duże centra dystrybucyjne, projekty typu BTS (build to suit), a także magazyny miejskie, huby kurierskie oraz centra zwrotów – opisuje Kołata. 

Czytaj więcej

Towary z Chin mają dłuższą drogę do Europy. Rosną opóźnienia i koszty

Również duży gracz na rynku – 7R – zauważa zwiększone zainteresowanie budynkami produkcyjnymi. W ostatnim kwartale 2021 roku Valeo Siemens eAutomotive, czołowy dostawca silników i technologii do samochodów elektrycznych oraz hybrydowych, uruchomił swoją fabrykę w kompleksie 7R Park Beskid II. W poprzednim roku 7R wzmocniło też swoje kompetencje w zakresie budowy centrów danych, co jest również jednym z ważnych punktów w agendzie firmy na obecny rok. – Są to obiekty budowane w formule build-to-own (BTO), projektowane na miarę, według wymagań klienta oraz realizowane w lokalizacjach gwarantujących zapewnienie ciągłości działania i maksymalne bezpieczeństwo przed wszelkimi zagrożeniami zewnętrznymi – wyjaśnia wiceprezes zarządu 7R, Chief Operating Officer Bartłomiej Krawiecki. 

Aktywne w tym segmencie jest także Panattoni. – Dostarczamy już nie tylko obiekty magazynowe, gdzie mamy do czynienia z logistyką produktu, czy jego produkcją, ale i obiekty pod data center. Obecnie realizujemy budynki, których moc wyniesie blisko 30 MW, a w planach ma kolejne inwestycje – zaznacza Managing Director w Panattoni Marek Dobrzycki. 

Usługi w centrach miast

Magazynowy rynek cały czas napędzany jest przez internetowy handel. – Panattoni z portfolio ponad 10,3 mln mkw. dostarczonych w kraju, w 2021 r. podpisało umowy najmu na 3,2 mln m kw., a największe transakcje to m.in.: 146 tys. m kw. dla Zalando w Bydgoszczy, 105 tys. m kw. dla Zalando pod Poznaniem, 82 tys. m kw. w Gorzyczkach, 78 tys. m kw. dla ID Logistics we Wrocławiu na potrzeby realizacji obsługi sektora e-commerce czy ponad 134 tys. m kw. dla LPP w dwóch lokalizacjach. 7R zapowiada w tym roku wybudowanie prawie 1 mln m kw., co byłoby wzrostem o 150 proc. w porównaniu z powierzchnią dostarczoną w roku ubiegłym (w sumie w procesie inwestycyjnym deweloper posiada ponad 4 mln m kw.). White Star Logistics rozpocznie w tym roku budowę trzech projektów, z czego do grudnia sfinalizuje w sumie 175 tys. m kw., kolejne 100 tys. m kw. w bieżącym roku dostarczy SEGRO – wymienia dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych w Newmark Polska. 

Czytaj więcej

Białoruś zamknęła granicę, przejadą przez nią tylko poczta i żywe zwierzęta

Wskazuje, że miejskie magazyny stanowią aż 67% całkowitej wartości europejskiego portfela SEGRO. – Ze względu na popularność handlu internetowego i zwiększone zapotrzebowanie na SBU, również w Polsce chcemy dalej rozwijać ten element naszej oferty. Przykładem obiektu zlokalizowanego w granicach miasta jest nowo powstający budynek w SEGRO Business Park Warsaw Żerań, który oferuje typowe moduły SBU – mówi Managing Director Central Europe w SEGRO Magdalena Szulc. 

Magazyny miejskie mają szczególnie duże znaczenie dla firm oferujących internetowe zakupy spożywcze. – E-grocery polega na szybkim, nawet 10-15 minutowym dostarczeniu zakupów spożywczych zamówionych online, pod drzwi naszego mieszkania. Ostatnimi czasy, jak grzyby po deszczu powstają̨ w największych polskich miastach tzw. dark stores. – zauważa Kołata. Dark stores to lokale miejskie o powierzchni 150-200 m kw. 

Dark stores stosowane są także przez firmy dostarczające odzież. Wspólnie z magazynami w centrach handlowych i systemem FFS (fullfillment from store) stworzą nową sieć dostaw ostatniej mili. 

Czytaj więcej

Fiskalne ataki Białorusi i Rosji na Polskę

Kołata wskazuje, że q-commerce cieszy się coraz większym zainteresowaniem nie tylko klientów, ale i inwestorów oraz funduszy venture capital. Tylko w tym roku owe fundusze zainwestowały w przedsiębiorstwa dostarczające ekspresowo artykuły spożywcze ponad 1,5 mld dol., podczas gdy w poprzednim roku było to 687 mln dol. 

Recykling magazynów

Branża magazynowa spodziewa się wprowadzanych przez samorządy obostrzeń planistycznych. – Dla deweloperów będzie to oznaczało konieczność pozyskiwania gruntów postindustrialnych, w których taka zabudowa już wcześniej istniała i jest uwzględniona w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego – tłumaczy Managing Director P3 Logistic Parks Poland Bartłomiej Hofman. 

Także logistyka ostatniej mili i sektora e-commerce skłania inwestorów do zakupu gruntów wymagających rekultywacji. P3 oddała do użytku obiekt na warszawskim Annopolu, który powstał na dawnych terenach pofabrycznych i jest wykorzystywany przez firmę z branży e-commerce. 

Czytaj więcej

Rosną przewozy na południe, ale drożyzna dopada transport

Panattoni także prowadzi inwestycje typu brownfield. – Tylko w Polsce, w latach 2020 i 2021 tego typu inwestycje stanowiły 35 proc. oddanej przez nas powierzchni. Mamy tutaj na uwadze racjonalne gospodarowanie gruntami oraz kierowanie się zasadą zrównoważonego rozwoju poprzez działania rewitalizacyjne i remediacyjne, zwłaszcza, że inwestycje te stanowią trzon logistyki miejskiej – tłumaczy Dobrzycki. 

Podobny projekt przeprowadził Logoicor. – Często jedyną szansą na rozwój potencjału firmy w dużych aglomeracjach miejskich, gdzie zabudowa nie pozwala już na nowe inwestycje, jest modernizacja i adaptacja istniejącej przestrzeni. Takie zadania wymagają szczególnej kreatywności i niekonwencjonalnego podejścia podczas ich projektowania i tworzenia funkcjonalności. Obiekt dla Inchcape Motor Polska w Warszawie jest doskonałym przykładem tego, jak wykorzystujemy to podejście do tworzenia wartości dla klientów – wskazuje Managing Director, CEE & Northern Europe w Logicor Bartosz Mierzwiak. 

Zmodernizowana przez Logicor nieruchomość na ul. Łopuszańskiej w Warszawie składa się z dwóch głównych przestrzeni – magazynowej oraz usługowej (w skład której wchodzi część serwisowa, ekspozycyjna oraz biurowa) o łącznej powierzchni prawie 6 500 m kw. Podczas przebudowy budynku dobudowano powierzchnię biurową, powiększono okna, zbudowano duży plac manewrowy, parking wewnętrzny, myjnię, cztery stacje ładowania pojazdów o mocy 22 kW. 

Czytaj więcej

Nowe porty to większe bezpieczeństwo. DCT Gdańsk nie zmienia planów inwestycyjnych

Do przebudowy starszych obiektów zmuszają także względy ekologiczne i operacyjne, wynikające np. z automatyzacji. – Automatyzacja w logistyce powoduje, że starsze magazyny okazują się często niedopasowane do obecnych potrzeb najemców. Tworzy się nowy rynek, ponieważ firmy poszukują nowoczesnych, innowacyjnych budynków, w których technologie będą odgrywały coraz ważniejszą rolę – podkreśla Krawiecki. 

Z powodu pandemii chińskie władze zamykają kolejne porty, co zupełnie rozregulowało morski transport. – W sytuacji zakłóceń w funkcjonowaniu globalnych łańcuchów dostaw, znaczenia nabiera zjawisko tzw. nearshoringu, zabezpieczenie łańcuchów dostaw oraz lokowanie produkcji i magazynów bliżej rynków zbytu. Jednym z beneficjentów tych decyzji z pewnością będzie Polska, która jeszcze bardziej zaznaczy swoją pozycję jako jeden z kluczowych rynków przemysłowo-magazynowych w Europie – uważa Jakub Kurek, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych w Newmark Polska. 

Pozostało 94% artykułu
Drogowy
Nadchodzi tornado rynku pracy. Ukraińcy będą mieli 15 dni na powrót do kraju
Morski
Nowe porty to większe bezpieczeństwo. DCT Gdańsk nie zmienia planów inwestycyjnych
Drogowy
CPK da pieniądze na zaprojektowanie Drogi Czerwonej w Gdyni
Przewozy
Rosną przewozy do Polski i krajów graniczących z Rosją i Ukrainą
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Ciężarówki i pociągi wiozą pomoc dla Ukrainy i uchodźców