Globalne zatory napędzają polski rynek magazynowy

Coraz częściej inwestorzy wznoszą nowe magazyny na miejscu starych lub gruntownie przebudowują je.

Publikacja: 20.04.2022 11:12

Znajdujący się w Warszawie magazyn Logicor przebudowany na centrum serwisowe Inchcape

Logicor

Znajdujący się w Warszawie magazyn Logicor przebudowany na centrum serwisowe Inchcape

Foto: Logicor

Z powodu pandemii chińskie władze zamykają kolejne porty, co zupełnie rozregulowało morski transport. – W sytuacji zakłóceń w funkcjonowaniu globalnych łańcuchów dostaw, znaczenia nabiera zjawisko tzw. nearshoringu, zabezpieczenie łańcuchów dostaw oraz lokowanie produkcji i magazynów bliżej rynków zbytu. Jednym z beneficjentów tych decyzji z pewnością będzie Polska, która jeszcze bardziej zaznaczy swoją pozycję jako jeden z kluczowych rynków przemysłowo-magazynowych w Europie – uważa Jakub Kurek, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych w Newmark Polska. 

Czytaj więcej

W chińskich portach rekordowe przeładunki, opóźnienia i zamówienia kontenerowców

Jego słowa potwierdza statystyka. W Polsce wynajęto w 2021 roku rekordowe 7,35 mln m kw. powierzchni magazynowo przemysłowej, co oznacza wzrost o 41% rok do roku, podlicza firma doradcza Savills. Zaznacza, że był to też drugi najwyższy wynik w Europie, który uplasował Polskę jedynie za Niemcami, ale przed takimi logistycznymi potęgami jak Holandia, Francja, Hiszpania czy Wielka Brytania. 

Tylko w IV kwartale 2021 roku oddano do użytku 868 000 m kw. w ramach 37 projektów. Całorocznie liczba ta wzrasta do 3,1 mln m kw., tym samym notując wzrost o 56% w stosunku do roku 2020, który jest rekordowym wynikiem aktywności deweloperskiej, podkreśla firma doradcza Cushman & Wakefield. 

Czytaj więcej

Przez rosyjskie porty ropa płynie jak dawniej, mniej jest za to kontenerów

Pomimo wielkich inwestycji odsetek pustostanów zmalał o 2 pp. w ujęciu kwartalnym oraz o 3 pp. w porównaniu do roku 2020. – Na koniec 2021 roku poziom pustostanów wyniósł 3,8%, co czyni go najniższym w historii przeprowadzanych pomiarów – podkreśla Damian Kołata, Partner, Dyrektor Działu Industrial & Logistics w Polsce oraz Dyrektor E-Commerce w regionie CEE, Cushman & Wakefield.

Produkcja w magazynach

Przedsiębiorstwa handlowe i produkcyjne zmuszone są robić zapasy. – Wysokie zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe wynika zarówno z konieczności dywersyfikacji sieci logistycznej dostosowanej do potrzeb rynku e-commerce, jak i wciąż widocznych zatorów w globalnych łańcuchach dostaw. Skłania to wiele firm do zwiększenia poziomu zapasów – tłumaczy Kołata. 

Dostrzega wysoką aktywność przedsiębiorstw z sektorów: handlowego, e-commerce, logistyczno-kurierskiego, produkcyjnego i motoryzacyjnego. – Firmy te zgłaszają zapotrzebowanie na różne zakresy, wielkości i typy magazynów, które będą obejmować duże centra dystrybucyjne, projekty typu BTS (build to suit), a także magazyny miejskie, huby kurierskie oraz centra zwrotów – opisuje Kołata. 

Czytaj więcej

Towary z Chin mają dłuższą drogę do Europy. Rosną opóźnienia i koszty

Również duży gracz na rynku – 7R – zauważa zwiększone zainteresowanie budynkami produkcyjnymi. W ostatnim kwartale 2021 roku Valeo Siemens eAutomotive, czołowy dostawca silników i technologii do samochodów elektrycznych oraz hybrydowych, uruchomił swoją fabrykę w kompleksie 7R Park Beskid II. W poprzednim roku 7R wzmocniło też swoje kompetencje w zakresie budowy centrów danych, co jest również jednym z ważnych punktów w agendzie firmy na obecny rok. – Są to obiekty budowane w formule build-to-own (BTO), projektowane na miarę, według wymagań klienta oraz realizowane w lokalizacjach gwarantujących zapewnienie ciągłości działania i maksymalne bezpieczeństwo przed wszelkimi zagrożeniami zewnętrznymi – wyjaśnia wiceprezes zarządu 7R, Chief Operating Officer Bartłomiej Krawiecki. 

Aktywne w tym segmencie jest także Panattoni. – Dostarczamy już nie tylko obiekty magazynowe, gdzie mamy do czynienia z logistyką produktu, czy jego produkcją, ale i obiekty pod data center. Obecnie realizujemy budynki, których moc wyniesie blisko 30 MW, a w planach ma kolejne inwestycje – zaznacza Managing Director w Panattoni Marek Dobrzycki. 

Usługi w centrach miast

Magazynowy rynek cały czas napędzany jest przez internetowy handel. – Panattoni z portfolio ponad 10,3 mln mkw. dostarczonych w kraju, w 2021 r. podpisało umowy najmu na 3,2 mln m kw., a największe transakcje to m.in.: 146 tys. m kw. dla Zalando w Bydgoszczy, 105 tys. m kw. dla Zalando pod Poznaniem, 82 tys. m kw. w Gorzyczkach, 78 tys. m kw. dla ID Logistics we Wrocławiu na potrzeby realizacji obsługi sektora e-commerce czy ponad 134 tys. m kw. dla LPP w dwóch lokalizacjach. 7R zapowiada w tym roku wybudowanie prawie 1 mln m kw., co byłoby wzrostem o 150 proc. w porównaniu z powierzchnią dostarczoną w roku ubiegłym (w sumie w procesie inwestycyjnym deweloper posiada ponad 4 mln m kw.). White Star Logistics rozpocznie w tym roku budowę trzech projektów, z czego do grudnia sfinalizuje w sumie 175 tys. m kw., kolejne 100 tys. m kw. w bieżącym roku dostarczy SEGRO – wymienia dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych w Newmark Polska. 

Czytaj więcej

Białoruś zamknęła granicę, przejadą przez nią tylko poczta i żywe zwierzęta

Wskazuje, że miejskie magazyny stanowią aż 67% całkowitej wartości europejskiego portfela SEGRO. – Ze względu na popularność handlu internetowego i zwiększone zapotrzebowanie na SBU, również w Polsce chcemy dalej rozwijać ten element naszej oferty. Przykładem obiektu zlokalizowanego w granicach miasta jest nowo powstający budynek w SEGRO Business Park Warsaw Żerań, który oferuje typowe moduły SBU – mówi Managing Director Central Europe w SEGRO Magdalena Szulc. 

Magazyny miejskie mają szczególnie duże znaczenie dla firm oferujących internetowe zakupy spożywcze. – E-grocery polega na szybkim, nawet 10-15 minutowym dostarczeniu zakupów spożywczych zamówionych online, pod drzwi naszego mieszkania. Ostatnimi czasy, jak grzyby po deszczu powstają̨ w największych polskich miastach tzw. dark stores. – zauważa Kołata. Dark stores to lokale miejskie o powierzchni 150-200 m kw. 

Dark stores stosowane są także przez firmy dostarczające odzież. Wspólnie z magazynami w centrach handlowych i systemem FFS (fullfillment from store) stworzą nową sieć dostaw ostatniej mili. 

Czytaj więcej

Fiskalne ataki Białorusi i Rosji na Polskę

Kołata wskazuje, że q-commerce cieszy się coraz większym zainteresowaniem nie tylko klientów, ale i inwestorów oraz funduszy venture capital. Tylko w tym roku owe fundusze zainwestowały w przedsiębiorstwa dostarczające ekspresowo artykuły spożywcze ponad 1,5 mld dol., podczas gdy w poprzednim roku było to 687 mln dol. 

Recykling magazynów

Branża magazynowa spodziewa się wprowadzanych przez samorządy obostrzeń planistycznych. – Dla deweloperów będzie to oznaczało konieczność pozyskiwania gruntów postindustrialnych, w których taka zabudowa już wcześniej istniała i jest uwzględniona w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego – tłumaczy Managing Director P3 Logistic Parks Poland Bartłomiej Hofman. 

Także logistyka ostatniej mili i sektora e-commerce skłania inwestorów do zakupu gruntów wymagających rekultywacji. P3 oddała do użytku obiekt na warszawskim Annopolu, który powstał na dawnych terenach pofabrycznych i jest wykorzystywany przez firmę z branży e-commerce. 

Czytaj więcej

Rosną przewozy na południe, ale drożyzna dopada transport

Panattoni także prowadzi inwestycje typu brownfield. – Tylko w Polsce, w latach 2020 i 2021 tego typu inwestycje stanowiły 35 proc. oddanej przez nas powierzchni. Mamy tutaj na uwadze racjonalne gospodarowanie gruntami oraz kierowanie się zasadą zrównoważonego rozwoju poprzez działania rewitalizacyjne i remediacyjne, zwłaszcza, że inwestycje te stanowią trzon logistyki miejskiej – tłumaczy Dobrzycki. 

Podobny projekt przeprowadził Logoicor. – Często jedyną szansą na rozwój potencjału firmy w dużych aglomeracjach miejskich, gdzie zabudowa nie pozwala już na nowe inwestycje, jest modernizacja i adaptacja istniejącej przestrzeni. Takie zadania wymagają szczególnej kreatywności i niekonwencjonalnego podejścia podczas ich projektowania i tworzenia funkcjonalności. Obiekt dla Inchcape Motor Polska w Warszawie jest doskonałym przykładem tego, jak wykorzystujemy to podejście do tworzenia wartości dla klientów – wskazuje Managing Director, CEE & Northern Europe w Logicor Bartosz Mierzwiak. 

Zmodernizowana przez Logicor nieruchomość na ul. Łopuszańskiej w Warszawie składa się z dwóch głównych przestrzeni – magazynowej oraz usługowej (w skład której wchodzi część serwisowa, ekspozycyjna oraz biurowa) o łącznej powierzchni prawie 6 500 m kw. Podczas przebudowy budynku dobudowano powierzchnię biurową, powiększono okna, zbudowano duży plac manewrowy, parking wewnętrzny, myjnię, cztery stacje ładowania pojazdów o mocy 22 kW. 

Czytaj więcej

Nowe porty to większe bezpieczeństwo. DCT Gdańsk nie zmienia planów inwestycyjnych

Do przebudowy starszych obiektów zmuszają także względy ekologiczne i operacyjne, wynikające np. z automatyzacji. – Automatyzacja w logistyce powoduje, że starsze magazyny okazują się często niedopasowane do obecnych potrzeb najemców. Tworzy się nowy rynek, ponieważ firmy poszukują nowoczesnych, innowacyjnych budynków, w których technologie będą odgrywały coraz ważniejszą rolę – podkreśla Krawiecki. 

Drogowy
Nadchodzi tornado rynku pracy. Ukraińcy będą mieli 15 dni na powrót do kraju
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Morski
Nowe porty to większe bezpieczeństwo. DCT Gdańsk nie zmienia planów inwestycyjnych
Drogowy
CPK da pieniądze na zaprojektowanie Drogi Czerwonej w Gdyni
Przewozy
Rosną przewozy do Polski i krajów graniczących z Rosją i Ukrainą
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przewozy
Ciężarówki i pociągi wiozą pomoc dla Ukrainy i uchodźców