Z powodu pandemii chińskie władze zamykają kolejne porty, co zupełnie rozregulowało morski transport. – W sytuacji zakłóceń w funkcjonowaniu globalnych łańcuchów dostaw, znaczenia nabiera zjawisko tzw. nearshoringu, zabezpieczenie łańcuchów dostaw oraz lokowanie produkcji i magazynów bliżej rynków zbytu. Jednym z beneficjentów tych decyzji z pewnością będzie Polska, która jeszcze bardziej zaznaczy swoją pozycję jako jeden z kluczowych rynków przemysłowo-magazynowych w Europie – uważa Jakub Kurek, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych w Newmark Polska.
Czytaj więcej
Chiny trenują świat w dostawach zamykając z powodu covidu porty. Stawki są jednak wysokie, co zachęca do inwestycji w statki.
Jego słowa potwierdza statystyka. W Polsce wynajęto w 2021 roku rekordowe 7,35 mln m kw. powierzchni magazynowo przemysłowej, co oznacza wzrost o 41% rok do roku, podlicza firma doradcza Savills. Zaznacza, że był to też drugi najwyższy wynik w Europie, który uplasował Polskę jedynie za Niemcami, ale przed takimi logistycznymi potęgami jak Holandia, Francja, Hiszpania czy Wielka Brytania.
Tylko w IV kwartale 2021 roku oddano do użytku 868 000 m kw. w ramach 37 projektów. Całorocznie liczba ta wzrasta do 3,1 mln m kw., tym samym notując wzrost o 56% w stosunku do roku 2020, który jest rekordowym wynikiem aktywności deweloperskiej, podkreśla firma doradcza Cushman & Wakefield.
Czytaj więcej
W portach bałtyckich Rosji zmalały w marcu przeładunku kontenerów, a do sierpnia znacząco zmaleją przeładunki węgla.