W chińskich portach rekordowe przeładunki, opóźnienia i zamówienia kontenerowców

Chiny trenują świat w dostawach zamykając z powodu covidu porty. Stawki są jednak wysokie, co zachęca do inwestycji w statki.

Publikacja: 19.04.2022 16:32

W chińskich portach rekordowe przeładunki, opóźnienia i zamówienia kontenerowców

Foto: Port Szanghaj

Wykrycie trzech przypadków covidu w Szanghaju spowodowało, że władze zamknęły w marcu 24-milionowa metropolię. Nieczynne są fabryki, nie działa transport, 90 proc. samochodów ciężarowych stoi, ponieważ ich kierowcy muszą przebywać w domach. Na 16 kwietnia 14-dniowa średnia wielkości przeładunków zmalała o 41 proc. w stosunku do 12 marca. Dostawy do Szanghaju zmalały o 72 proc. w tym samym okresie. 

Ucierpiał na tym port morski, który nie otrzymuje dostaw, brakuje także możliwości odbioru przysłanych towarów. Armatorzy rekomendują zmianę portu zarówno dla załadunku jak i wyładunku. Firma KourKites oblicza, że 14-dniowa średnia przeładunków Szanghaju jest o 23 proc. mniejsza w stosunku do wielkości z 12 marca, czyli dzień przed ogłoszeniem zamrożenia gospodarki regionu.  Jednocześnie w nieodległych portach Shenzen i Ningbo przeładunki wzrosły o 15 proc.  

Czytaj więcej

Przez rosyjskie porty ropa płynie jak dawniej, mniej jest za to kontenerów

Polityka chińskiego rządu zamykająca całego regiony w przypadku wykrycia nawet najmniejszych ognisk zarazy powoduje, że po kolei wyłączane są także miasta portowe. W rezultacie narastają opóźnienia dostaw. FourKites wylicza, że średni z 14 dni czas oczekiwania na wyładunek importowych kontenerów w Szanghaju wydłużył się do 8,3 dni, czyli o 144 proc. w stosunku do 12 marca. Dla exportu czas oczekiwania wzrósł o 20 proc. do 6 dni.   

Pomimo zawirowań, przeładunki kontenerów w Szanghaju wzrosły w pierwszym kwartale o 8 proc. w stosunku do tego samego okresu roku wcześniejszego do 1,23 mln TEU. Przeładunki łącznie wzrosły o 5 proc. do 133,92 mln ton. W 2021 roku port przeładował 539,2 mln ton. 

W Hong Kong przeładunki kontenerów zmalały w pierwszym kwartale o 8 proc. do 3,75 mln TEU. Największy terminal portu, Kwai Chung przeładował 3,1 mln TEU, o 10,5 proc. mniej niż w 2021 roku. W pozostały terminalach spadek wyniósł 1,1 proc. do 0,66 mln TEU. W 2021 roku port przeładował 17,8 mln TEU. 

Stocznie notują rekordowy portfel zamówień na kontenerowce. Firma Xclusiv Shipbrokers naliczyła w kwietniu 867 jednostek, gdy w październiku 2020 roku zamówionych było 310 kontenerowców. 

Czytaj więcej

Towary z Chin mają dłuższą drogę do Europy. Rosną opóźnienia i koszty

Popyt na kontenerowce tłumaczony jest rekordowo wysokimi opłatami za fracht i w związku z tym wysokimi zyskami armatorów kontenerowych. Własną flotę kontenerowców zamówiła Tajlandia (do obsługi połączeń z portami nad Oceanem Indyjskim), zamówienie składa też Wietnam (do żeglugi na trasach do Chin i Japonii). Trzy statki klasy panamax wynajął Lidl i kupuje jeszcze jeden, dla obsługi własnej linii z Azji do Europy. 

Drewery podaje, że wskaźnik cen światowych zmalał w ostatnim tygodniu w porównaniu do wcześniejszego o 1,2 proc. do 7945 dol. za 40-stopowy kontener. Na trasie z Szanghaju do Rotterdamu cena wynosi 10 577 dol., to jest tyle samo, co rok wcześniej. 

Szanghajski wskaźnik cen zmalał w ostatnim tygodniu o 0,3 proc. i wynosił 15 kwietnia 3128,45 punktu. Na trasie do Europy zmalał o 0,7 punktu do 5067,27 punktu. 

Wykrycie trzech przypadków covidu w Szanghaju spowodowało, że władze zamknęły w marcu 24-milionowa metropolię. Nieczynne są fabryki, nie działa transport, 90 proc. samochodów ciężarowych stoi, ponieważ ich kierowcy muszą przebywać w domach. Na 16 kwietnia 14-dniowa średnia wielkości przeładunków zmalała o 41 proc. w stosunku do 12 marca. Dostawy do Szanghaju zmalały o 72 proc. w tym samym okresie. 

Ucierpiał na tym port morski, który nie otrzymuje dostaw, brakuje także możliwości odbioru przysłanych towarów. Armatorzy rekomendują zmianę portu zarówno dla załadunku jak i wyładunku. Firma KourKites oblicza, że 14-dniowa średnia przeładunków Szanghaju jest o 23 proc. mniejsza w stosunku do wielkości z 12 marca, czyli dzień przed ogłoszeniem zamrożenia gospodarki regionu.  Jednocześnie w nieodległych portach Shenzen i Ningbo przeładunki wzrosły o 15 proc.  

Drogowy
Białoruś zamknęła granicę, przejadą przez nią tylko poczta i żywe zwierzęta
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Szynowy
Ukraińcy podliczają straty i wyceniają dewastację transportowej infrastruktury
Drogowy
Fiskalne ataki Białorusi i Rosji na Polskę
Drogowy
Rosną przewozy na południe, ale drożyzna dopada transport
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Drogowy
Długi firm transportu drogowego przed burzą
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej