Ostatnia mila zmusza kurierów do konsolidacji

Inwestycje w automaty paczkowe przyspieszą konsolidację rynku kurierskiego. Logistyka lekka podąża śladami ciężkiej.

Publikacja: 14.03.2023 13:00

Ostatnia mila zmusza kurierów do konsolidacji

Foto: Robert Przybylski

InPost inwestuje w sieć paczkomatów we Francji i Wielkiej Brytanii; właśnie ogłosił, że w Wielkiej Brytanii uruchomił paczkomat numer 5000. W automaty inwestuje Swipbox, który ma 30 tys. maszyn wykorzystywanych przez różnych operatorów logistycznych. 

Deutsche Post DHL Group i Poste Italiane zainwestują w spółkę, której celem jest budowa sieci automatów paczkowych. Wcześniej Deutsche Post DHL Group ogłosił połączenie sił z Cainiao w celu stworzenia wartej 60 mln euro sieci automatów w Polsce. 

Czytaj więcej

Stawki myta w Niemczech pójdą o ponad 86 proc. w górę

Czy to wstęp do konsolidacji tego rynku? – Z obserwacji trendów globalnych oraz analiz rynkowych przeprowadzanych na terenie EU przez zespół Last Mile Experts możemy mówić o 3 aspektach, które będą siłą napędowej konsolidacji dostaw ostatniej mili – zaznacza wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral.  

Pierwszy to otwarte sieci (agnostyczne) automatów paczkowych oraz PUDO. – Taki trend obserwujemy w coraz większej liczbie krajów, gdzie powstają tego typu firmy oferujące swoje usługi wszystkim przewoźnikom na danym rynku – zaznacza Gral.  

Drugi to rosnące koszty operacyjne po stronie przewoźników. – Prędzej czy później spowodują, potrzebę dostępu do otwartych sieci OOH (out of home) lub konsolidacji z innymi operatorami – uważa Gral. 

Wreszcie trzeci aspekt wynika z wymogów dotyczących ochrony środowiska. – Tutaj mamy dwa trendy: pierwszy wymogi prawne i administracyjne stawiane przez rządy krajów lub władze miast. Drugi, to wewnętrzna polityka firm dążących do redukcji emisji spalin – wymienia wiceprezes Last Mile Experts.

Kto wygra?

W obsłudze e-handlu pojawiło się wiele rodzimych firm. – Mowa głównie o firmach wychodzących poza wąską specjalizację transportu, skupiających się na kompleksowych rozwiązaniach logistycznych. Dużo z nich odpowiadając na potrzeby klienta e-commerce, zaczęła specjalizować się w usługach typu fulfillment – zaznacza członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Managerów Logistyki Teodor Kula. 

Czytaj więcej

Milion aut więcej zarejestrowanych w systemie e-Toll

Patrząc stricte na rynek usług kurierskich stawia pytanie, w którym kierunku rozwiną się nowe firmy? – Czy jak większość z polskich spółek kurierskich zostaną sprzedane większym globalnym graczom (konsolidacja rynku – efekt skali, dostęp do globalnych łańcuchów)? Czy też idąc śladem In-Post, poprzez innowacyjne rozwiązania (odpowiednie nasycenie sieci paczkomatów, aplikacja), odpowiednie dostosowywanie się do potrzeb rynku wejdą na ścieżkę dalszego rozwoju – decydując się na skuteczną ekspansje na rynki międzynarodowe? Kto wygra – ten największy, czy też ten kto umie szybko i elastycznie dostosować się do coraz szybciej zmieniającego się otoczenia? – zastanawia się Kula. 

Niezależny konsultant rynku TSL Grzegorz Lichocik wskazuje, że cechą charakterystyczną polskiego rynku jest malejąca liczba rodzimych dużych firm. – Pierwszymi dużymi przejęciami na polskim rynku były firmy kurierskie – podkreśla Lichocik. 

Kto dziś pamięta Servisco, Masterlinka czy Szybką Paczkę? – Firmy, te zostały przejęte przez największych światowych graczy. Dzisiaj ten rynek tworzą DPD, DHL, FedEx, UPS, czy GLS. Jest jeszcze jeden prywatny rodzimy gracz na polskim rynku usług kurierskich i to największy - In Post. To firma załażona i prowadzona przez Rafała Brzoskę, która z roku na rok poszerza swoją międzynarodową sieć, stając się niewątpliwie jedną z najdynamiczniej rozwijających się polskich organizacji na międzynarodowym rynku – ocenia Lichocik.

Czytaj więcej

Mniejszy spadek popytu na transport lekki niż na ciężki

Śladami największych

Dodaje, że podobne zmiany można obserwować również wśród dużych operatorów logistyki ciężkiej, gdzie konsolidacja przebiega od wielu lat. – Ostatnie kilka lat to wyraźna konsolidacja rynku w Polsce. Największym graczem na naszym rynku (choć już nie w Europie) jest Raben, których również wykorzystał nadarzające się okazje i przejął polską firmę CJ International (2009) czy znaczną części Wincantona (2011), który stał się solidną bazą do rozbudowy sieci Raben w Niemczech. Poprzez kolejne przejęcia wielu mniejszych firm w kilka lat firma zbudowała swoją niezależną sieć drobnicową u naszych zachodnich sąsiadów – przypomina Lichocik. 

InPost inwestuje w sieć paczkomatów we Francji i Wielkiej Brytanii; właśnie ogłosił, że w Wielkiej Brytanii uruchomił paczkomat numer 5000. W automaty inwestuje Swipbox, który ma 30 tys. maszyn wykorzystywanych przez różnych operatorów logistycznych. 

Deutsche Post DHL Group i Poste Italiane zainwestują w spółkę, której celem jest budowa sieci automatów paczkowych. Wcześniej Deutsche Post DHL Group ogłosił połączenie sił z Cainiao w celu stworzenia wartej 60 mln euro sieci automatów w Polsce. 

Pozostało 89% artykułu
Firmy
Czeski miliarder chce przejąć Royal Mail
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Firmy
Marka Ekol znika z Europy
Firmy
Rekordowe przychody i zyski InPost
Firmy
Kurierzy jadą pod wiatr
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Firmy
Wyścig poczty do rynku kurierskiego