Klienci wrócili do zakupów, na czym skorzystał InPost

Spółka zanotowała w pierwszym kwartale wyjątkowo dobre wyniki i nadal rozwija się szybciej niż rynek i w e wszystkich krajach poprawiła rentowność.

Publikacja: 15.05.2024 10:19

Klienci wrócili do zakupów, na czym skorzystał InPost

Foto: Robert Przybylski

Liczba obsłużonych przez InPost przesyłek wzrosła w pierwszym kwartale br. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku o 22 proc., w tym na rynku krajowym o 20 proc i na międzynarodowym o 26 proc. InPost doręczył 242,6 mln przesyłek. – Po pierwszych sześciu tygodniach dynamika wzrostu liczby przesyłek wyniosła 20 proc. i to przyjemne zaskoczenie, ale nie wiemy czy to jednorazowe ożywienie zakupów, spowodowane np. rekordowym wzrostem płacy minimalnej – zastrzega założyciel & CEO InPost Rafał Brzoska. 

W Polsce rynek wzrósł o 12 proc. a InPost powiększył dostawy o 20 proc.  We Francji rynek skurczył się o 4 proc. a InPost poprawił wyniki o 9 proc. zaś w kluczowym segmencie B2C nawet o 28 proc. Rynek brytyjski zanotował w pierwszym kwartale stagnację, a InPost powiększył liczbę przesyłek o 27 proc. Brzoska podkreśla, że nie jest łatwe powielenie modelu InPost. – w Europie są 62 projekty z automatami paczkowymi, jednak tylko nasz przynosi zyski – podkreśla założyciel InPost.

Czytaj więcej

Ciężarówki na celowniku złodziei

Firma nie tylko zwiększyła obsługiwane potoki, ale poprawiła także wyniki finansowe. Przychody zwiększyła o 22 proc. do 243 md zł, skorygowana EBITDA wzrosła o 36 proc. r/r do 760 mln zł, a EBIT o 60 proc. r/r do 429 mln zł. Wskaźnik zadłużenia netto Grupy zmniejszył się z 2,2x na koniec 2023 r. do 2,0x na koniec 1. kwartału 2024 roku.

W Polsce inPost ma blisko 23 tys. maszyn i nowe wypełniają się szybciej od stawianych wcześniej, korzystając z efektu skali. – Widzimy skuteczność naszej strategii zarówno w Polsce, jak i poza nią. W Polsce, pomimo pozycji lidera, nadal zwiększamy udziały w rynku. W krajach, w których działa Mondial Relay, jest to szczególnym osiągnięciem, gdyż działamy w warunkach kurczenia się handlu e-commerce. W Wielkiej Brytanii umacniamy nasz sprawdzony koncept logistyczny, co zapewnia znaczący wzrost wolumenów, a także zwiększa rentowność w miarę rosnącej skali operacji. I kwartał 2024 r. przyniósł wyraźny rozwój biznesu, zgodny z naszymi ambicjami. Niezmiennie koncentrujemy się na strategicznych priorytetach: budowaniu jak najszerszego dotarcia do użytkowników na obszarach działania Mondial Relay, rozbudowie sieci urządzeń Paczkomat w Wielkiej Brytanii oraz dalszym zwiększaniu udziału w polskim rynku. Jesteśmy przekonani, że nasze prognozy i strategia na cały rok będą zrealizowane – zapewnia założyciel & CEO InPost Rafał Brzoska.

Pomimo pomyślnych wyników pierwszego kwartału firma nie zmienia prognoz na cały 2024 rok, wskazując na inflację oraz niepewne otoczenie makroekonomiczne. 

Brzoska nie wyklucza przejęć na rynkach, na których firma działa, pod warunkiem, że nowe nabytki przyniosą strategiczną wartość dla spółki. Założyciel zapewnia, że nie przewiduje ekspansji geograficznej firmy. 

Liczba obsłużonych przez InPost przesyłek wzrosła w pierwszym kwartale br. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku o 22 proc., w tym na rynku krajowym o 20 proc i na międzynarodowym o 26 proc. InPost doręczył 242,6 mln przesyłek. – Po pierwszych sześciu tygodniach dynamika wzrostu liczby przesyłek wyniosła 20 proc. i to przyjemne zaskoczenie, ale nie wiemy czy to jednorazowe ożywienie zakupów, spowodowane np. rekordowym wzrostem płacy minimalnej – zastrzega założyciel & CEO InPost Rafał Brzoska. 

Pozostało 83% artykułu
Firmy
LPP: z rynku odzieżowego na logistyczny
Firmy
Czeski miliarder przejmuje brytyjską pocztę
Firmy
Kultura szczupłego zarządzania
Firmy
Kamień milowy InPost w Wielkiej Brytanii
Firmy
Nowy zarząd Mondial Relay oraz InPost w Wielkiej Brytanii