Orlen otwiera sieć automatów paczkowych

Po okresie inwestycji nadchodzi czas ich spłaty. Orlen stworzył z GLS Poland pierwszą w Polsce sieć współdzieloną. Spółka naftowego giganta zapowiada kolejne umowy.

Publikacja: 19.07.2024 09:30

Orlen otwiera sieć automatów paczkowych

Orlen

Foto: Orlen

Orlen udostępnia innym firmom kurierskim skrytki w automatach paczkowych Orlen Paczka. Pierwszym partnerem współpracującym z Orlen będzie General Logistics Systems Poland (GLS). Od października przesyłki krajowe i międzynarodowe GLS będzie można odebrać w automatach paczkowych Orlen.

Chodzi o 6000 automatów paczkowych, które znajdują się w zasięgu ponad 40% klientów w Polsce w odległości nie przekraczającej 7 minut spacerem. – Dzięki współdzieleniu automatów będziemy efektywniej je wykorzystywać i tym samym redukować oddziaływanie na środowisko – tłumaczy kierownik Działu Sieci Automatów Paczkowych w Orlen Maciej Chłodziński. 

Czytaj więcej

Ukraina stawia na transport kolejowy

Umowa pozwoli GLS Poland niemal podwoić liczbę punktów odbioru i nadania poza domem do 11 tys. – To kamień milowy w rozwoju GLS w Polsce i kolejny etap budowy naszej sieci dostaw poza domem. Przeanalizowaliśmy różne opcje i najefektywniejszym rozwiązaniem okazała się właśnie współpraca z firmą Orlen – zapewnia dyrektor zarządzający GLS w Polsce Tomek Zwiercan. 

Orlen i GLS są na etapie integracji systemów, zmian technologicznych i operacyjnych. Po ich zakończeniu firmy przedstawią szczegóły działania nowego rozwiązania i sposobu korzystania z niego przez klientów firmowych oraz indywidualnych. Pierwszą funkcjonalnością będą odbiory z automatów paczkowych, w drugiej kolejności pojawi się usługa nadawania przesyłek. 

Dobra decyzja

Branża przyklasnęła inicjatywie. – Współpraca Orlen Paczka z GLS Poland to pierwszy duży krok w kierunku otwartych sieci automatów paczkowych. Do tej pory większość graczy w Polsce miało automaty tylko dla siebie, z wyjątkami takimi, jak np. SwipBox. Otwarcie sieci to dobre rozwiązanie, bo automatów paczkowych na wyłączność dla jednej firmy w Polsce mamy już za dużo. Można spodziewać się, że inne podmioty, które nie posiadają własnych maszyn lub mają ich mało, również będą wchodzić w rozwiązanie sieci współdzielonych automatów, by rozszerzyć ofertę – spodziewa się były dyrektor Poznańskiego Instytutu Technologicznego Arkadiusz Kawa. 

Orlen zaznacza, że szuka kolejnych partnerów do współdzielenia sieci automatów, które nawet jeśli są najefektywniejszym sposobem dostaw przesyłek, to przecież ich instalacja oraz utrzymanie kosztują, gdy marże na tym rynku nie są wysokie. – Prawdopodobnie w przyszłości Orlen będzie szukał innych dużych nadawców, takich jak np. platformy sprzedażowe (marketplace'y). O sieciach współdzielonych automatów mówi się od wielu lat, więc ze współpracy Orlenu i GLS można się cieszyć i należy czekać na więcej takich ruchów – dodaje Kawa.

Czytaj więcej

Czy Polska włączy się do walki o Talgo?

Wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral uważa, że to „śmiała i dobra decyzja”. – Mimo, iż Polska była prekursorem użycia automatów paczkowych, nie mieliśmy w kraju sieci automatów, która byłaby obsługiwana przez konkurujące ze sobą sieci KEP. Aktualnie jesteśmy europejskim liderem, jeżeli chodzi o ogólną ilość maszyn, mamy ich blisko 50 tysięcy dostępnych dla klientów, lecz dotychczas każdy z operatorów stawiał własne automaty, dostępne tylko dla swoich przesyłek. Były to tak zwanie sieci zamknięte – wskazuje Gral.

Lepsze wykorzystanie maszyn

Prawie połowa zamontowanych w Polsce automatów należy do InPost. Last Mile Experts od czterech lat tworzy bezpłatny raport opisujący blisko 300 europejskich sieci PUDO (punkty odbioru i nadania) oraz APM (automaty paczkowe). Na podstawie raportów Gral wskazuje, że zauważalnym trendem jest właśnie budowanie sieci współdzielonych, czyli sieci otwartych (agnostycznych). – Model ten pozwala na znaczne zwiększenie utylizacji urządzeń, co przekłada się na obniżenie kosztów utrzymania sieci automatów, co jest jednym z kluczowych problemów w wielu sieciach zamkniętych. Kolejnym pozytywnym elementem jest poprawienie ekonomiki samego procesu doręczeń przez firmę kurierską, poprzez znaczne obniżenie kosztu dostawy jednej przesyłki, a także obniżenie emisji spalin w obszarze dostaw „ostatniej mili”, co nie jest bez znaczenia dla naszego środowiska – podkreśla wiceprezes Last Mile Experts. 

Czytaj więcej

Listy jeszcze nie umarły

Dodaje, że w Europie z roku na rok przybywa otwartych sieci automatów paczkowych (Austria, Niemcy, Benelux, kraje Nordyckie), lecz żadna z nich nie dysponuje takim potencjałem jak omawiany dzisiaj przypadek. – Inicjatywa dwóch krajowych graczy wpisuje się idealnie w trend sektora KEP oraz działania proekologiczne, które stają się coraz ważniejszym aspektem logistyki – zauważa Gral.

Z raportu Last Mile Experts wynika, że w Polsce zainstalowanych było na koniec 2023 roku 39 500 automatów paczkowych, w Wielkiej Brytanii 15 390, w Niemczech 15 340, we Francji 12 840, w Czechach 10 070. W Polsce największym graczem jest InPost z ponad 22 tys. automatów. DPD miał 6,5 tys. maszyn, Orlen Paczka 4,5 tys., Allegro 3,5 tys. i DHL e-commerce 2 tys.

Orlen udostępnia innym firmom kurierskim skrytki w automatach paczkowych Orlen Paczka. Pierwszym partnerem współpracującym z Orlen będzie General Logistics Systems Poland (GLS). Od października przesyłki krajowe i międzynarodowe GLS będzie można odebrać w automatach paczkowych Orlen.

Chodzi o 6000 automatów paczkowych, które znajdują się w zasięgu ponad 40% klientów w Polsce w odległości nie przekraczającej 7 minut spacerem. – Dzięki współdzieleniu automatów będziemy efektywniej je wykorzystywać i tym samym redukować oddziaływanie na środowisko – tłumaczy kierownik Działu Sieci Automatów Paczkowych w Orlen Maciej Chłodziński. 

Pozostało 88% artykułu
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Firmy
Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność