Listy jeszcze nie umarły

Spora część adresatów woli otrzymywać korespondencję w formie papierowych listów niż elektronicznych wiadomości.

Publikacja: 17.07.2024 09:56

Listy jeszcze nie umarły

Foto: Speedmail

Raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej podlicza, że w 2023 roku liczba przesyłek listowych w 2023 roku zmalała o 6,4% do 838,8 mln sztuk, zaś paczek pocztowych o 19,7& do 22,9 mln. 

W tym segmencie walczy o malejący rynek 41 firm, ale dominujący udział mają Poczta Polska i prywatny Speedmail. – Spadki wolumenu listów nie są dla nas nowością, warto jednak zwrócić uwagę, że tradycyjne przesyłki listowe to wciąż ponad 40 proc. całego wolumenu usług pocztowych, a ich liczba sięgnęła w 2023 roku niemal 840 mln sztuk. Stanowią one jednocześnie ponad 20 proc. wartości całego rynku, co pokazuje, że wysyłanie listów nadal ma sens. Nie tylko biznesowy. Przeprowadzone przez nas niedawno badania pokazały, że Polacy chcą nadal otrzymywać korespondencję w wersji papierowej. Blisko 80 proc. respondentów uważa, że niektóre rodzaje przesyłek, takie jak pisma z urzędu czy umowy, powinny być doręczane do skrzynki pocztowej lub listem poleconym, choć te oczekiwania maleją wraz z malejącym wiekiem badanych – zauważa prezes Speedmail, Janusz Konopka. 

Czytaj więcej

Kolej zapowiada turbo przyspieszenie i nowy rozkład jazdy

Jedna czwarta rynku

Przychody netto operatorów pocztowych z tytułu obsługi przesyłek listowych były o 0,1 % wyższe niż w 2022 roku i wyniosły 3547,8 mln zł. O 11,1% zmalały przychody z tytułu obsługi paczek pocztowych, do 305,3 mln zł. Przychody z obu źródeł stanowią 23,3 proc. obrotów branży pocztowej i kurierskiej. 

W 2023 roku, podobnie jak w latach poprzednich, największą cześć segmentu usług powszechnych stanowiły przesyłki listowe, których udział wyniósł 98,3% tego segmentu. Paczki pocztowe natomiast stanowiły tylko 1,7% ilości, co wskazuje na niski poziom popytu na tę usługę, ocenia raport UKE. 

Kolejnym segmentem generującym wysokie ilości usług pocztowych są usługi wchodzące w zakres usług powszechnych, do których zalicza się między innymi świadczenie usług na rzecz nadawców masowych (tj. nadających pow. 100 tys. przesyłek rocznie). Charakterystyczne dla tego segmentu są zatem masowe ilości kontraktów, przy negocjowaniu których uwidacznia się istotna siła przetargowa zamawiających. Przekłada się to na efektywną presję na obniżanie cen, co sprawia, że segment ten, generując aż 22,1% ilości całkowitej rynku usług pocztowych, dostarcza jedynie 7,8% wartości rynku, wskazuje raport UKE. 

Elektroniczne doręczenia

Przesyłki listowe będą migrowały do tańszego i szybszego kanału elektronicznego. Eksperci w Raporcie „e-Doręczenia bezpieczne rozwiązanie dla transformacji korespondencji papierowej” obliczają, że przedsiębiorstwa mogą przenieść do usługi e-Doręczeń kwalifikowanych co najmniej ćwierć miliarda przesyłek rocznie, realizowanych aktualnie w formule tradycyjnej. – Tendencje spadkowe postępują na polskim rynku podobnie, jak w wielu innych krajach, co związane jest m.in. z cyfryzacją i przechodzeniem na elektroniczną wymianę dokumentów. Skala korespondencji listowej w tym obszarze wciąż jest jednak duża, a listy stanowią niemal 97 proc. wolumenu usług wchodzących w zakres usług powszechnych – dodaje prezes Speedmail. 

Czytaj więcej

Producenci konkurują z logistykami

Analitycy szacują, że z tytułu usługi e-Doręczeń przedsiębiorstwa będą mogły uzyskać docelowo nawet 1,49 mld zł oszczędności w skali roku. Natomiast w przypadku migracji 90% przesyłek administracji publicznej do usługi elektronicznej maksymalne oszczędności w skali roku dla administracji publicznej oraz obywateli i przedsiębiorstw związane z komunikacją z administracją publiczną mogą przekroczyć 2,3 mld zł.

Poczta Polska wyjaśnia, że usługi świadczone jako e-Doręczenia są usługami zaufania, świadczonymi na bazie Rozporządzenia eIDAS oraz norm ETSI, tak jak znane już nam wszystkim podpisy elektroniczne. Usługi zaufania świadczone są już w wielu europejskich krajach, a w przypadku usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego (RDE), również przez operatorów pocztowych, którzy stali się tzw. dostawcami usług zaufania.

Raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej podlicza, że w 2023 roku liczba przesyłek listowych w 2023 roku zmalała o 6,4% do 838,8 mln sztuk, zaś paczek pocztowych o 19,7& do 22,9 mln. 

W tym segmencie walczy o malejący rynek 41 firm, ale dominujący udział mają Poczta Polska i prywatny Speedmail. – Spadki wolumenu listów nie są dla nas nowością, warto jednak zwrócić uwagę, że tradycyjne przesyłki listowe to wciąż ponad 40 proc. całego wolumenu usług pocztowych, a ich liczba sięgnęła w 2023 roku niemal 840 mln sztuk. Stanowią one jednocześnie ponad 20 proc. wartości całego rynku, co pokazuje, że wysyłanie listów nadal ma sens. Nie tylko biznesowy. Przeprowadzone przez nas niedawno badania pokazały, że Polacy chcą nadal otrzymywać korespondencję w wersji papierowej. Blisko 80 proc. respondentów uważa, że niektóre rodzaje przesyłek, takie jak pisma z urzędu czy umowy, powinny być doręczane do skrzynki pocztowej lub listem poleconym, choć te oczekiwania maleją wraz z malejącym wiekiem badanych – zauważa prezes Speedmail, Janusz Konopka. 

Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Produkty i Usługi
W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe
Produkty i Usługi
Logistyczni specjaliści w blokach startowych
Produkty i Usługi
Rynek logistyczny na świecie ponownie rośnie
Produkty i Usługi
Kurierzy stawiają na automaty. Czy znikną dostawy do domu?