Raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej podlicza, że w 2023 roku liczba przesyłek listowych w 2023 roku zmalała o 6,4% do 838,8 mln sztuk, zaś paczek pocztowych o 19,7& do 22,9 mln.
W tym segmencie walczy o malejący rynek 41 firm, ale dominujący udział mają Poczta Polska i prywatny Speedmail. – Spadki wolumenu listów nie są dla nas nowością, warto jednak zwrócić uwagę, że tradycyjne przesyłki listowe to wciąż ponad 40 proc. całego wolumenu usług pocztowych, a ich liczba sięgnęła w 2023 roku niemal 840 mln sztuk. Stanowią one jednocześnie ponad 20 proc. wartości całego rynku, co pokazuje, że wysyłanie listów nadal ma sens. Nie tylko biznesowy. Przeprowadzone przez nas niedawno badania pokazały, że Polacy chcą nadal otrzymywać korespondencję w wersji papierowej. Blisko 80 proc. respondentów uważa, że niektóre rodzaje przesyłek, takie jak pisma z urzędu czy umowy, powinny być doręczane do skrzynki pocztowej lub listem poleconym, choć te oczekiwania maleją wraz z malejącym wiekiem badanych – zauważa prezes Speedmail, Janusz Konopka.
Czytaj więcej
Sieć połączeń kolejowych i dopełniających autobusowych ma umożliwić sprawny przejazd kraju. To dalsza ewolucja „szprych” CPK.
Jedna czwarta rynku
Przychody netto operatorów pocztowych z tytułu obsługi przesyłek listowych były o 0,1 % wyższe niż w 2022 roku i wyniosły 3547,8 mln zł. O 11,1% zmalały przychody z tytułu obsługi paczek pocztowych, do 305,3 mln zł. Przychody z obu źródeł stanowią 23,3 proc. obrotów branży pocztowej i kurierskiej.
W 2023 roku, podobnie jak w latach poprzednich, największą cześć segmentu usług powszechnych stanowiły przesyłki listowe, których udział wyniósł 98,3% tego segmentu. Paczki pocztowe natomiast stanowiły tylko 1,7% ilości, co wskazuje na niski poziom popytu na tę usługę, ocenia raport UKE.