Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim

Brzoska, Kellner i Křetínský rozpychają się na kurierskim rynku w Europie. Przyszły rok może być pełen przetasowań.

Publikacja: 06.12.2024 11:06

Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Rafał Brzoska pochwalił się planowaną ekspansją w Europie: kierowana przez niego spółka InPost zwiększy w tym roku obecność do z 9 krajów do 15. Wymienił rynki Niemiec, Szwajcarii, Austrii oraz krajów nordyckich. 

Przypomniał, że firma notuje zyski na wszystkich głównych rynkach, a na największym z niedawno podbitych, w Wielkiej Brytanii, szybko rozwija się. Ma tam 8 600 paczkomatów, a co tydzień instaluje 100 nowych i planuje przyspieszenia tempa. Na dodatek inwestycje szybko zwracają się: wzrost liczby dostarczonych paczek wyniósł 25 proc. rok do roku, a cała grupa osiągnęła tylko w trzecim kwartale prawie 200 mln euro zysku. 

Z pomocą Advent

Brzoska niedwuznacznie wskazuje, że wybiera się na zakupy, a jeśli wymienia Niemcy, to oczywistym celem może być Hermes, należący do Grupy Otto. W 2020 roku, po dwóch latach poszukiwań, Advent International kupił za ok. 1 mld euro akcje logistycznej spółki Otto: 75 proc. udziałów w Hermes UK i 25 proc. w Hermes Germany. 

Czytaj więcej

Ciągniki nie ciągną sprzedaży

Grupa Otto zanotowała w 2023/24 roku 15,0 mld euro przychodu (wcześniej 16,2 mld euro) i pogłębiła stratę do 426 mln euro z 413 mln euro rok wcześniej. Grupa Hermes tłumaczy stratę m.in. pogarszającymi się wynikami Hermes Germany. Ta logistyczna spółka straciła 88 mln euro, o 44 mln więcej niż rok wcześniej. Grupa Hermes w raporcie ostrzegała także o możliwych działaniach naprawczych, a w tym roku otworzyła centrum logistyczne w Iłowej. 

Z raportu Last Mile Experts wynika, że w 2023 roku Hermes miał w Niemczech 16,5 tys. punktów doręczeń i była to druga największa sieć po DP DHL z 23,5 tys. punktów. W tym czasie InPost miał w Polsce 25,7 tys. punktów. 

Advent International Corporation jest funduszem inwestycyjnym, który zainwestował w spółkę Brzoski i wprowadził ją na giełdę w Amsterdamie. Advent wycofuje się z InPost i ma niecałe 11 proc. jej akcji. Największym inwestorem jest należąca do czeskiej rodziny Kellner PPF, ma 28,75 proc. akcji InPost. W pierwszej transzy czeska spółka kupiła od Advent 15 proc. z opcją na drugie tyle. Wcześniej na wolnym rynku kupiła 1,75 proc. akcji. 

A&R Investments Ltd, czyli spółka powiązana z Rafałem Brzoską, ma 12,49 proc. akcji. 

Kluczowy rynek

Niemcy są kluczowym europejskim rynkiem i naturalnym uzupełnieniem oferty geograficznej InPost. Z danych Bundesnetzagentur wynika, że w 2023 roku liczba obsłużonych w Niemczech paczek sięgnęła 3,92 mld sztuk (blisko 3 razy więcej niż w Polsce), z których 0,448 mld było w ruchu międzynarodowym. W krajowym znalazło się 3,94 mld, a zatem mniej niż w 2021 roku, gdy było ich 4,05 mld sztuk. 

Czytaj więcej

W przygotowaniu nowe regulacje wyliczania wynagrodzeń kierowców

Przychód firm kurierskich z obsługi przesyłek sięgnął 19,45 mld euro (ponad sześciokrotnie więcej niż w Polsce), w tym z zagranicznych wyniósł 3,68 mld euro, a z krajowych 15,77 mld euro. 

Wchodząc na niemiecki rynek InPost będzie mógł stworzyć europejską usługę, konkurując z największymi potęgami jak DP DHL, która na kontynencie ma 148 210 punktów poza domem, DPD dysponującą siecią 105 860 punktów oraz GLS mającym 76 800 punktów (dane na koniec 2023 roku za Last Mile Experts). W tym czasie InPost miał 67 700 punktów. 

Marek Różycki partner zarządzający w Last Mile Experts zwraca uwagę na przetasowania na europejskim rynku KEP. Wskazuje na rosnące udziały PPF Group w InPost. PPF należy do czeskiej rodziny Kellner. 

Z kolei czeski biznesmen Daniel Křetínski jest bliski przejęcia brytyjskiej poczty za 3,7 mld funtów. Jej właściciel, firma International Distributions Services, zgodziła się na ofertę Křetínskiego dotyczącą przejęcia. Do tej pory Křetínski posiadał 27,6 proc. udziałów w spółce. Křetínski poprzez spółkę EPH ma udziały w Post.nl i Quadient (m. in. Paczkomaty Parcel Pending). – Rok 2025 zapowiada się gorąco dla przejęć w branży KEP w Europie – poza zakupem Royal Mail i GLS przez EPH Daniela Křetínskiego, Hermes w Niemczech może być jednym z kluczowych celów dla InPost – uważa Różycki.

Rafał Brzoska pochwalił się planowaną ekspansją w Europie: kierowana przez niego spółka InPost zwiększy w tym roku obecność do z 9 krajów do 15. Wymienił rynki Niemiec, Szwajcarii, Austrii oraz krajów nordyckich. 

Przypomniał, że firma notuje zyski na wszystkich głównych rynkach, a na największym z niedawno podbitych, w Wielkiej Brytanii, szybko rozwija się. Ma tam 8 600 paczkomatów, a co tydzień instaluje 100 nowych i planuje przyspieszenia tempa. Na dodatek inwestycje szybko zwracają się: wzrost liczby dostarczonych paczek wyniósł 25 proc. rok do roku, a cała grupa osiągnęła tylko w trzecim kwartale prawie 200 mln euro zysku. 

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Firmy
W kurierce zaczyna być dla FedEx „pod górę”
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku