W przygotowaniu nowe regulacje wyliczania wynagrodzeń kierowców

Przewoźnicy liczą, że rząd zgodzi się na zmiany zasad wyliczania wynagrodzeń kierowców i składek ZUS oraz pozwoli wliczyć diety i delegacje w koszty.

Publikacja: 05.12.2024 18:04

W przygotowaniu nowe regulacje wyliczania wynagrodzeń kierowców

Foto: Ministerstwo Infrastruktury

Ministerstwo Infrastruktury zapowiada nowelizację ustawy o transporcie drogowym (projekt UD18), czego od dłuższego czasu domagają się przewoźnicy. Sekretarz stanu i Pełnomocnik Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec zapowiedział podczas spotkania 4 grudnia z przedstawicielami organizacji z woj. kujawsko-pomorskiego i podlaskiego, że w najbliższym czasie projekt zostanie przekazany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. 

Kierunki zapowiedzianych zmian obejmą: 

- urealnienie odpowiedzialności spedytorów i pośredników przy przewozach rzeczy, 

- skrócenie terminów płatności, 

- nowe przepisy w zakresie wynagrodzeń kierowców, 

- wzmocnienie roli Inspekcji Transportu Drogowego. 

Następne spotkanie z przewoźnikami zaplanowane jest na 20 grudnia. – Przekazaliśmy postulaty, które przez resort zostały przyjęte. Temat ZUS jest rozpatrywany i może uda się poprawić zapisy. Możliwe, że już 20 grudnia dowiemy się jaki jest stan realizacji niektórych z nich. Rozmawialiśmy także z przewodniczącym Sejmowej Komisji InfrastrukturyMirosławem Suchoniem, który także obiecał pomoc. Widać dobrą chęć polityków, ale końcowego efektu nie potrafię przewidzieć – zastrzega wiceprezes Kujawsko – Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego Grzegorz Chełminiak. 

Czytaj więcej

Wysokie napięcie porazi klientów elektrycznych zestawów

Dla przedsiębiorców kluczową sprawą jest obniżenie kosztów, a szczególnie wysokości składek na ZUS, które po wdrożeniu zapisów Pakietu Mobilności wzrosły bardziej, niż w innych krajach. – Dysproporcja to tysiąc euro na jednym pracowniku miesięcznie. O tyle jesteśmy mniej konkurencyjni – porównuje prezes Ogólnokrajowego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów „Podlasie” Karol Rychlik. 

Tłumaczy, że z powodu wyższych kosztów polskie firmy tracą rynek, na czym traci także państwo otrzymując mniejsze wpływy podatkowe. – Państwo ma wybór: kierowcy w polskich firmach i rozliczający się w Polsce, lub pracujący za granicą i tam płacący podatki. Powinni być rozliczani nie od średniej tylko od najniższej. Transport to jedyna branża, która tak jest rozliczana – zaznacza Rychlik. 

Liczy, że rząd powtórzy deklaracje, że przywróci stan podobny do okresu przed 2022 rokiem. – Zasady wywodzące się z Pakietu Mobilności muszą być zachowane, ale unijna dyrektywa nie mówi czy do wyliczeń składek ZUS ma być stosowana średnia czy najniższa krajowa. Podobnie domagamy się, aby delegacje i diety można było wziąć w koszty. – ZUS na tym nie straci, ponieważ na rynku zostałoby więcej aut, więc przychody ogółem wzrosną, choć w przeliczeniu na samochód byłby mniejszy – przyznaje Rychlik. 

Ostrzega, że ostatnie dwa lata są bardzo złe dla branży, o czym świadczy jej wysokie zadłużenie i malejące rejestracje samochodów ciężarowych oraz naczep. 

Ministerstwo Infrastruktury zapowiada nowelizację ustawy o transporcie drogowym (projekt UD18), czego od dłuższego czasu domagają się przewoźnicy. Sekretarz stanu i Pełnomocnik Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec zapowiedział podczas spotkania 4 grudnia z przedstawicielami organizacji z woj. kujawsko-pomorskiego i podlaskiego, że w najbliższym czasie projekt zostanie przekazany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. 

Kierunki zapowiedzianych zmian obejmą: 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Krajowe
Z początkiem roku rosną koszty przewoźników
Krajowe
Ministerstwo Infrastruktury zapowiada więcej inwestycji w koleje i drogi
Krajowe
Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta
Krajowe
Rząd odciął przewoźników od kierowców
Krajowe
Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń