Ciągniki nie ciągną sprzedaży

Spowolnienie gospodarcze w Europie doprowadziło do zastoju w transporcie drogowym. Sprzedaż samochodów ciężarowych gwałtownie spada.

Publikacja: 06.12.2024 10:41

Ciągniki nie ciągną sprzedaży

Foto: logistyka.rp.pl

Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony w listopadzie zmalały o 32,6 proc. rok do roku, do 2 078 sztuk, podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. W całym roku spadek sięgnął 20,7 proc. do 25 784 sztuk. 

Ubiegłomiesięczny poziom rejestracji porównywalny jest do notowanego w listopadzie 2019 roku, gdy wynik sięgnął 1976 ciężarówek. W 2018 roku rejestracje przekroczyły 2400 sztuk, a w rekordowym 2022 roku 3854, porównuje PZPM. 

Spadki obserwowane są nawet w segmencie używanych ciężarówek sprowadzonych z zagranicy: listopadowe rejestracje były o 8,2 proc. mniejsze rok do roku (2352 samochody ciężarowe). Jednak od początku roku ich rejestracje wzrosły o blisko 9 proc. do 27 260 sztuk. 

Czytaj więcej

Wysokie napięcie porazi klientów elektrycznych zestawów

Podwozia najstabilniej

Spadek całej grupy samochodów ciężarowych to efekt spadku rejestracji ciągników samochodowych, podkreśla PZPM. Ta zasadnicza grupa kontynuowała spadkowy trend trwający od września ub.r. Ich wydania osiągnęły poziom 1 376 szt. (-38,1 proc. r/r). To jeden z najniższych wyników, mniej rejestrowano tylko w 2019 roku (1 226 szt.), ale znacząco więcej rejestrowało się w latach 2020 -2023 (średnio 2 322 szt.) Podwozia obniżyły się o 18,2 proc. do poziomu 702 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (486 szt.; -19,9 proc. r/r) i samochodów specjalnych (216 szt.; -13,9 proc.). 

W porównaniu z wynikami z października br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 7,8 proc. (-59 szt.) niższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 66 proc. udz.) popyt zmniejszył się o 28,9 proc. m/m (-560 szt.). 

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2024 roku najwięcej pojazdów wydała Scania (5 305; +9 proc.). Drugie było Volvo (4 830; -22 proc.), które wyprzedza markę MAN (4 243; -6 proc.). Mercedes-Benz jest czwarty (3 744 szt. -34 proc.), a piąty DAF (-38 proc.) po wydaniu 3 371 szt. 

PZPM

Foto: PZPM

Lider Scania w okresie styczeń-listopad 2024 roku miał 21 proc. udziału w rynku zyskując 5,6 pkt proc. wobec ubiegłego roku. Volvo miało 19 proc. (-0,3 pkt. proc.), a MAN miał ponad 16 proc. udział w rynku i zyskał 2,7 pkt. Mercedes-Benz miał 15 proc., tracąc 3 pkt. proc. DAF stracił 3,8 pkt. proc. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2024r ponad 83 proc. rynku wobec 82 proc. rok temu.

Zastój w gospodarce

PZPM uważa, że załamania na rynku samochodów ciężarowych należy upatrywać w sytuacji gospodarczej nie tylko w kraju, ale przede wszystkim za granicą co wiąże się ze spadkiem zapotrzebowania na transport. Indeks S&P Global Poland Manufacturing PMI w listopadzie 2024 spadł do poziomu 48,9 pkt. w porównaniu do 49,2 w poprzednim badaniu. Wg sondażu managerów napływ nowych zamówień do polskich fabryk ponownie spada i jest najgłębszy w ostatnich trzech miesiącach. Spadki zamówień mają związek z pogorszeniem koniunktury w UE, szczególnie w Niemczech.

Czytaj więcej

W przygotowaniu nowe regulacje wyliczania wynagrodzeń kierowców

Przewoźnicy drogowi wyjątkowo silnie i mocno odczuwają efekty kryzysu, który rozpoczął się z momentem wybuchu wojny w Ukrainie. Północna Izba Gospodarcza przyznaje, że ilość skarg ze strony przedsiębiorców branży TSL była w roku 2024 rekordowa. Sektor transportowy był w 2024 roku najczęściej poddawanym windykacji sektorem gospodarczym w Polsce. Sytuacja wielu firm jest z kwartału na kwartał coraz trudniejsza z powodu spadku liczby transportów jak i coraz ostrzejszej konkurencji cenowej ze strony firm z innych krajów. – W najpoważniejszym kryzysie są mali, rodzinni przewoźnicy, prowadzący działalność na relatywnie małej liczbie pojazdów. Wiele firm jest zmuszonych do zawieszania działalności, a czasem nawet działania po kosztach, byle tylko pracować – dodaje dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL Przemysław Hołowacz.  

Natomiast Członek zarządu BNP Paribas Faktoring Paweł Kacprzak zwraca uwagę na najnowsze dane GUS dotyczące produkcji budowlano-montażowej. – Wskazują na trudności w sektorze budowlanym. Październikowy odczyt pokazał spadek o 9,6 proc. r/r, co wyraźnie odbiega od prognoz ekonomistów, którzy spodziewali się spadku na poziomie -5 proc. Co więcej, niższe wolumeny odnotowano we wszystkich kluczowych kategoriach – budowie budynków, inżynierii lądowej oraz budownictwie specjalistycznym – zaznacza Kacprzak.

Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony w listopadzie zmalały o 32,6 proc. rok do roku, do 2 078 sztuk, podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. W całym roku spadek sięgnął 20,7 proc. do 25 784 sztuk. 

Ubiegłomiesięczny poziom rejestracji porównywalny jest do notowanego w listopadzie 2019 roku, gdy wynik sięgnął 1976 ciężarówek. W 2018 roku rejestracje przekroczyły 2400 sztuk, a w rekordowym 2022 roku 3854, porównuje PZPM. 

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Drogowy
Mniej towarów do wożenia
Drogowy
W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie
Drogowy
Sprzedaż ciężarówek nadal zwalnia
Drogowy
Wrocław i Łódź jak Londyn
Drogowy
Marże transportu spadają szybciej niż w innych branżach