Ciężarowe diesle na złom

Wzmaga się nacisk na regulacje promujące bezemisyjne ciężarówki.

Publikacja: 26.08.2020 08:56

Ciężarowe diesle na złom

Foto: logistyka.rp.pl

Zainteresowanie elektrycznymi ciężarówkami pozostaje znikome. European Clean Truck Alliance domaga się szybszego wprowadzenia w Europie ciężarówek dystrybucyjnych z zerową emisją dwutlenku węgla. Celem stowarzyszenia jest uzyskanie przez europejską gospodarkę neutralności klimatycznej do 2050 roku.

ECTA została powołana w czerwcu tego roku przez 18 korporacji, których liczba wzrosła w sierpniu do 24: są to zarówno duzi producenci dóbr jak Ikea, Unilever i Neste, a także firmy logistyczne jak Deutsche Post DHL, Geodis, Vos Logistics i Girteka. Z Polski jest firma No Limit. Łącznie firmy członkowskie używają 121 tys. samochodów, na 6,6 mln ciężarówek zarejestrowanych w krajach EU.

Czytaj więcej w: Czy opłaca się kupić elektryczne auto dostawcze?

Stowarzyszenie szacuje, że za 30 lat liczba ciężarówek dystrybucyjnych w Europie podwoi się do 80 mln. Wylicza, że co najmniej 30 proc. europejskich emisji CO2 pochodzi z samochodów ciężarowych.

ECTA uważa, że dyrektywa AFID mówiąca o rozbudowie infrastruktury dystrybucji paliw alternatywnych powinna być zastąpiona przez rozporządzenie, które pozwoli szybciej wdrożyć sieć dystrybucji paliw alternatywnych.

Państwa członkowskie powinny być zobowiązane od 2025 roku do zapewnienia infrastruktury dystrybucji paliw alternatywnych także dla transportu dalekodystansowego. Chodzi o stacje ładowania, systemy elektrycznego zasilania wzdłuż dróg oraz stacje z wodorem.

Czytaj więcej w: W Europie dostawczaki z dieslem najpopularniejsze

Organizacja Transport & Environment oblicza, że do ładowania 0,5 mln elektrycznych ciężarówek w 2030 roku potrzeba 27,5 tys. punktów w centrach logistycznych i bazach oraz 14,4 tys. w miejscach publicznych. Łączny koszt tej infrastruktury sięgnie 28 mld euro. T&E przypomina, że państwa EU wydają rocznie na drogi 100 mld euro. Jednocześnie T&E wypowiada się przeciwko samochodom zasilanym gazem.

UE powinna także przyznać subsydia na zakup alternatywnych pojazdów. Stowarzyszenie wzywa do jak najszybszego wdrożenia dyrektywy o opłatach drogowych, która przewiduje zwolnienia z myta dla pojazdów o zerowej emisji.

Czytaj więcej w: Za kilka miesięcy pojawi się prawie ciężarowy Melex

ECTA domaga się wypracowania standardów emisji CO2 dla ciężarówek i przyczep najpóźniej do 2022 roku, aby spełnić cele emisji CO2 planowane na 2030 rok. Powinny zostać przyspieszone prace nad kolejną normą Euro VII, która obniży emisję szkodliwych substancji we wszystkich warunkach jazdy. Z kolei nadchodząca regulacja akumulatorowa zapewni, że baterie produkowane będą z surowców wydobywanych z poszanowaniem środowiska i lokalnych społeczności. Prawo będzie wymagać łatwości napraw i recyklingu akumulatorów.

Zainteresowanie elektrycznymi ciężarówkami pozostaje znikome. European Clean Truck Alliance domaga się szybszego wprowadzenia w Europie ciężarówek dystrybucyjnych z zerową emisją dwutlenku węgla. Celem stowarzyszenia jest uzyskanie przez europejską gospodarkę neutralności klimatycznej do 2050 roku.

ECTA została powołana w czerwcu tego roku przez 18 korporacji, których liczba wzrosła w sierpniu do 24: są to zarówno duzi producenci dóbr jak Ikea, Unilever i Neste, a także firmy logistyczne jak Deutsche Post DHL, Geodis, Vos Logistics i Girteka. Z Polski jest firma No Limit. Łącznie firmy członkowskie używają 121 tys. samochodów, na 6,6 mln ciężarówek zarejestrowanych w krajach EU.

Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił