Zwolennicy takiego napędu twierdzą, że pojazdy ciężarowe na wodór używane w długich trasach mają przewagę nad elektrycznymi, bo mają większy zasięg i wymagają mniej czasu ładowania, ale ich popularność i masowa produkcja są małe z powodu wysokiej ceny. Opracowanie firmy McKinsey ze stycznia stwierdziło jednak, że po porównaniu względnej wydajności źródeł zasilania i kosztów eksploatacji ciężarówki na ekologiczny wodór mogą do 2030 r. dorównać kosztami utrzymania pojazdów na olej napędowy — pisze Reuter.
Czytaj więcej w: Siemens Energy i Siemens Mobility pracują nad pociągiem wodorowym
Hyundai w ramach umowy partnerskiej ze szwajcarskimi firmami pracuje nad stworzeniem łańcucha wartości obejmującego produkcję wodoru przy pomocy aparatów do elektrolizy wody o mocy 2 MW zasilanych z elektrowni wodnych, stacji ładowania wodoru, serwisowanie i utrzymanie ciężarówek. Klienci — jest wśród nich sieć supermarketów Migros — będą wynajmować w leasingu pojazdy od Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) do transportu towarów po kraju, w którym powstaje nowa infrastruktura wodorowa (planowane jest 100 stacji wodorowych). Umowy leasingowe są zawierane na podstawie opłaty za korzystanie, co nie wymaga początkowej inwestycji. Hyundai zamierza wprowadzić na szwajcarskie drogi 1600 takich pojazdów do 2025 r.
Czytaj więcej w: Europa testuje pociągi wodorowe
Jego ciężarówki H2 Xcient o dmc 19 ton mają dwa ogniwa paliwowe Hyundai Nexeo o łącznej mocy 190 kW, wspierane baterią Akasol o pojemności 73,7 kWh i maksymalnym napięciu roboczym 661 volt. Za kabiną każdego pojazdu znajduje się 7 zbiorników wodoru wysokiego ciśnienia (350 bar) na 34,5 kg tego paliwa, co daje zasięg 400 km (w przyszłość 1000 km), znacznie większy od porównywalnych pojazdów na baterie elektryczne. Napełnianie zbiorników trwa od 8 do 20 minut.