Europejskie floty gotowe do elektryfikacji

Ponad połowa samochodów sprawdzi się z napędem elektrycznym.

Publikacja: 30.03.2021 13:25

Europejskie floty gotowe do elektryfikacji

Foto: Fot. Ideal Kurier

Webfleet Solutions zbadał roczne przebiegi 100 tys. flotowych lekkich aut dostawczych należących do ponad 5 tys. klientów. Zakładając, że samochód dziennie przejeżdża do 300 km przez 98 proc. dni w roku, nadaje się on do wymiany na model elektryczny.

Kurierzy na pierwszej linii

Z badania wynika, że średnio 61 proc. europejskich samochodów dostawczych może być zelektryfikowanych. Bisko 83 proc klientów może zastąpić przynajmniej jeden samochód spalinowy elektrycznym, zaś 57 proc. klientów może zastąpić połowę floty samochodami zeroemisyjnymi. 34,4 proc. klientów może zastąpić wszystkie auta spalinowe elektrycznymi.

Czytaj więcej w: Kurierzy napędzają popyt na elektryki

Webfleet Solutions oblicza, że wymiana aut przyniosła by redukcję zużycia benzyny o 42 proc. i oleju napędowego o 31 proc.

W podziale na sektory działalności firm, największy potencjał kryje branża usług rzemieślniczych (np. hydraulicy, elektrotechnicy), bo 69 proc. dostawczaków może być zastąpionych przez modele z napędami elektrycznymi. W przypadku usług transportowych ten odsetek jest najniższy i wynosi 39 proc.

Czytaj więcej w: Akumulatory na 5-6 lat

Duże zakupy poczynili, a dokonają jeszcze większych, kurierzy, w tym DPD, InPost, Poczta Polska, a w Niemczech DHL i GLS. Kurierskie samochody funkcjonowały przez całą zimę. – Wszystkie pojazdy elektryczne eCrafter-y spółki Ideal Kurier spełniają założone cele. W momencie najwyższych mrozów na poziomie -20 stopni, zasięg zmniejszył się do ok. 85 proc. wynosząc odpowiednio 100 km na jednym naładowaniu. W związku z bliskim obszarem, który jest obsługiwany przez flotę pojazdów elektrycznych naszej firmy zmniejszenie zasięgu nie spowodowało zakłóceń w dostawie paczek do klientów docelowych – zapewnia prezes Ideal Kurier Konrad Grójec. Doświadczenia z zimy w Niemczech zachęciły firmę do przygotowania podobnego projektu w Polsce.

Zachęty podatkowe

W podziale na kraje największy potencjał tkwi we flotach brytyjskich (70 proc.), holenderskich (69 proc.) i francuskich (67 proc.). Najniższy w polskich (49 proc.), austriackich (52 proc.) i hiszpańskich (55 proc.). – W Polsce przebiegi badanych samochodów są najwyraźniej większe niż w Europie, ale mimo to nadal połowa aut flotowych może zostać zastąpiona przez modele elektryczne – podkreśla wiceprezes Webfleet Solutions Europe Taco van der Leij. Przypuszcza, że wpływ na badanie może mieć segment busów, używanych do ekspresowych przewozów międzynarodowych.

Webfleet Solutions podkreśla, że miasta wdrożyły zakazy administracyjne poruszania się po centrach miast pojazdom spalinowym. Londyn wprowadzi go w 2040 roku, Amsterdam zakaże wjazdu spalinowym ciężarówkom i dostawczakom od 2025 roku, a 5 lat później zakazem zostaną objęte wszystkie rodzaje spalinowych samochodów.

Czytaj więcej w: Francuzi wypróbują elektryczne ciężarówki

Jednocześnie rządy przyznają nabywcom elektrycznych aut ulgi podatkowe i inne zachęty. – Nie bez znaczenia dla popytu na dostawcze pojazdy elektryczne pozostała by kwestia ponownego uruchomienia programu eVan ze środków NFOŚiGW – uważa prezes Ideal Kurier.

Zachętą do kupna e-dostawczaków jest coraz lepsza infrastruktura ładowania. Z zainstalowanych w UE ponad 144 tys. punktów ładowania 26 proc. znajduje się w Holandii, 19 proc. w Niemczech, 17 proc. we Francji oraz 13 proc. we Włoszech.

Czytaj więcej w: Czy opłaca się kupić elektryczne auto dostawcze?

W Polsce liczba stacji ładowania powiększy się w tym roku o 2,2 tys. obiektów, a do końca 2022 roku ich liczba wzrośnie do 11,2 tys. – Pokonywane odległości dzienne to tylko jeden z elementów układanki. Koszty zakupu i eksploatacji aut, lokalna infrastruktura do ładowania oraz czas ładowania pojazdów elektrycznych to także ważne czynniki dla flot, mające znaczenie przy określaniu, czy pojazdy elektryczne są dla nich praktycznym rozwiązanie – ocenia van der Leij.

Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach