Wielton liczy na bardzo dobry rok

Wysoka sprzedaż i lepsze marże każą spodziewać się rekordowego roku.

Publikacja: 29.04.2021 09:08

Wielton liczy na bardzo dobry rok

Foto: Fot. GDDKiA

Wielton planuje w tym roku wyprodukować 20 tys. pojazdów, uzyskać 2,4 mld zł przychodów przy 7-procentowej rentowności EBITDA, o 2 punkty proc. większej niż w 2020 roku. Plany są całkiem realne, popyt w Polsce wystrzelił w marcu o blisko 175 proc. w stosunku do marca 2020 roku, a w pierwszym kwartale rejestracje naczep powiększyły się o 75 proc. r/r, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Czytaj więcej w: Kręta droga do e-CMR

Ożywienie widoczne jest także na pozostałych rykach Europy, np. w Niemczech rejestracje przyczep i naczep w marcu wzrosły o 56 proc., a w pierwszym kwartale o 15 proc. r.r., gdzie w czołówce rejestracji są Schmitz i Krone.

Na rynkowym ożywieniu korzysta trzeci producent naczep w Europie, czyli Grupa Wielton. Ostatecznie podsumowała ubiegły rok. Wielton sprzedał w 2020 roku 15,5 tys. pojazdów, o 24,5 proc mniej niż w 2019 roku, co wynika z ograniczenia popytu w II kwartale. Przychody zmalały o 22,4 proc. do 1817,3 mln zł. Zysk EBITDA wyniósł w 2020r. 96,0 mln zł,  uległ zmniejszeniu o 32,3% r/r , a zysk netto 27,3 mln zł, czyli o 52,7% r/r.

Czytaj więcej w: Ciężarówki drożeją i coraz trudniej je kupić

Grupa Wielton obroniła pierwsze miejsce we Francji i przesunęła się na drugie miejsce z piątego w Wielkiej Brytanii. – Czas lockdownu został efektywnie wykorzystany do przeprowadzenia modernizacji zakładów skutkujący wzrostem efektywności i rentowności. Pozwoliło to osiągnąć lepsze wyniki już w 2020 r. i będzie miało pozytywne przełożenie na rok 2021 r. oraz kolejne lata – zapewnia CEO i I wiceprezes Grupy Wielton Mariusz Golec.

Grupa zainwestowała 62 mln zł w reorganizację produkcji zakładów w Wieluniu, automatyzacja przyniosła redukcję kosztów osobowych oraz zwiększyła potencjał produkcyjny.

Czytaj więcej w: Trzy możliwości wynagradzania kierowców

Grupa zachowała wysoką płynność oraz zwiększyła poziom gotówki i jej ekwiwalentów na koniec roku do 88,8 mln zł, czyli o +52,8%. – Zarówno optymalizacja kapitału obrotowego, jak i pozyskanie dodatkowego finansowania były niezbędne, aby Grupa mogła przetrwać ten trudny rok w dobrej kondycji finansowej. Zdecydowana odbudowa wolumenów w II połowie 2020 r., znacznie powyżej naszych oczekiwań z I połowy roku spowodowała, że z nawiązką wyprzedziliśmy wstępne oczekiwania i dzięki osiągniętym wynikom oraz poziomowi zadłużenia netto, osiągnęliśmy na koniec roku wskaźnik DN/EBITDA = 3,8. Tym samym  spełniliśmy kowenant graniczny zapisany w umowie kredytowej. Pozwala nam  to obecnie skupić się na dalszej ekspansji rynkowej – tłumaczy CFO i wiceprezes Grupy Wielton Piotr Kamiński.

Wielton planuje w tym roku wyprodukować 20 tys. pojazdów, uzyskać 2,4 mld zł przychodów przy 7-procentowej rentowności EBITDA, o 2 punkty proc. większej niż w 2020 roku. Plany są całkiem realne, popyt w Polsce wystrzelił w marcu o blisko 175 proc. w stosunku do marca 2020 roku, a w pierwszym kwartale rejestracje naczep powiększyły się o 75 proc. r/r, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Czytaj więcej w: Kręta droga do e-CMR

Pozostało 83% artykułu
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL