Ciężarówki drożeją i coraz trudniej je kupić

Fot. Iveco

W drugim kwartale będzie także mniej ciężarówek i wydłużone terminy odbioru z powodu braki części.

Zamawiane na początku kwietnia ciągniki siodłowe będą dostarczone dopiero pod koniec roku. Powodem wydłużonych terminów odbioru są braki części jak odlewy, odkuwki, wiązki elektryczne, a nie wystarcza przede wszystkim półprzewodników.

Volvo Trucks ostrzegło klientów, że z powodu niedostatecznej podaży półprzewodników będzie wstrzymywana produkcja we wszystkich zakładach koncernu. Linie montażowe mogą stać od dwóch do czterech tygodni, w zależności do fabryki.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór

PACCAR (właściciel marek DAF, Kenworth i Peterbilt) podał ostatnio, że z powodu braku półprzewodników nie wyprodukował w ostatnim kwartale 3 tys. ciężarówek. W tym okresie dostawy wyniosły 42 tys. pojazdów.

Z tego samego powodu zmniejszył produkcję Daimler Trucks. Scania zapewnia, że jej fabryki działają, choć zdarzają się problemy z różnymi komponentami. Braki są uzupełniane na miejscu, w fabryce, obok linii montażowej lub samochody przyjeżdżają do dilerów wybrakowane. Brakujące części montowane są wówczas przez serwisy na fabryczne.

Czytaj więcej w: Teoretycznie elektryczna ciężarówka już się opłaca

Dostawcy części nie mogą sprostać wysokiemu globalnemu popytowi. W lutym w USA sprzedaż ciężkich samochodów ciężarowych wzrosła r/r o ponad 44 proc. W UE popyt wzrósł tylko o 8,8 proc., a w Europie Środkowej o 36 proc., w tym w Polsce o ponad 51 proc.

Wysokie zapotrzebowanie oraz wzrost cen materiałów zachęcił koncerny do podwyżek cen samochodów, które w ostatnich miesiącach wzrosły o 10 proc.

Czytaj więcej w: Kurierzy napędzają popyt na elektryki

Producenci borykają się z brakami części już od kilku miesięcy. Powodem zaburzeń jest pandemia, podczas której gwałtownie wzrósł popyt na komputery i elektronikę użytkową. Jej producenci wykupili półprzewodniki, płacąc lepiej od koncernów samochodowych. Firma doradcza AlixPartners szacuje, że z powodu braku części, przemysł motoryzacyjny może stracić w tym roku sprzedaż wartości 61 mld dol.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polska uruchamia kolejne przejścia graniczne

Na granicy z Czechami można przekroczyć granicę na kolejnych trzech przejściach, a na granicy ...

Paczkomaty wyprzedziły kurierów

Klienci coraz chętniej korzystają z automatów paczkowych. Według raportu Gemius, aż 61% kupujących w ...

Kolejna inwestycja DCT Gdańsk

Port Gdańsk zawarł z DCT Gdańsk 30-letnią umowę na wynajem 6,5-hektarowej działki. Powstaną na ...

Transport nadzorowany przez inteligentne tachografy

Eurobiurokraci przewidują wyposażenie ciężarówek w tachografy kolejnej generacji. Pozycja polskich przewoźników może słabnąć w ...

Maleją zakupy w e-handlu

Ostatnie dwa tygodnie przyniosły spadek liczby przesyłek e-handlu, maleją zakupy Prawdopodobnie wiąże się to ...

Polscy przewoźnicy: nowe zezwolenia faworyzują Rosjan

Przewoźnicy mają więcej przejazdów, ale polskie firmy obawiają się, że na zwiększonej puli zezwoleń ...