Pandemia nie zahamuje robotyzacji

Roboty trafią do branży TSL w biurach i magazynach.

Pandemia zmusiła do cięć wynagrodzeń w firmach zajmujących się robotyzacją procesów logistycznych. Jednak robotyka ma przyszłość. – Branża logistyczna jest dość mocno skoncentrowana w okolicach dużych ośrodków miejskich, gdzie funkcjonuje wiele centrów logistyczno-dystrybucyjnych, w których podaż pracowników była zawsze bardzo niska i niewiele się zmieniła na przestrzeni ostatnich miesięcy – zauważa dyrektor ds. Logistyki Kontraktowej Fresh Logistics Polska, Grupa Raben Jarosław Gulowaty.

Wskazuje też na demografię i malejące koszty urządzeń. – Pandemia pokazała, że cyfryzacja, praca zdalna na masową skalę i oparcie się w większym stopniu o nowe technologie może być efektywne, a niejednokrotnie może być jedynym wyjściem – podkreśla Gulowaty.

Biurowe roboty

W 2019 roku Deloitte wskazywał, że liczba firm, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy postawiły mocniej na automatyzację, wzrosła aż dwukrotnie. Deloitte oszacował, że w najbliższych trzech latach automatyzacja zwiększy wydajność pracowników o 27%.

Czytaj więcej w: Za 3 lata ruszą w Polsce masowe usługi transportu dronami

Operations Development Manager, CEE Supply Chain Pepco Malgorzata Dzięgielewska-Streubel przyznaje, że podczas pandemii niektóre firmy przyspieszyły swoje projekty (szczególnie związane z digitalizacją i pracą on line) inne zaniechały, aby zająć się prowadzeniem bieżącej działalności. – Wydaje się jednak, że większość przedsiębiorców wróci do projektów automatyzacji, aby w przyszłości maksymalnie uniezależnić swoją działalność od człowieka – uważa Dzięgielewska-Streubel.

Inwestycja w automatyczne wózki zwraca się szybko w magazynach wyrobów gotowych. Fot. Versabox

Uważa, że popularność zyskają rozwiązania RPA (robotyzacja procesów finansowych, logistycznych, integracji systemów). Wiceprezes Abile Consulting Mariusz Gołębiewski podkreśla, że firmy, które rozpoczęły proces zakupu robotów tuż przed epidemią lub już w jej trakcie, w 3 na 4 przypadkach nie są w stanie go dokończyć. Powodem są utrudnienia działalności oraz restrykcje budżetowe. – Na początku 2020 r. prognozowaliśmy, że w tym roku liczba wdrożeń robotyzacji procesów biznesowych (RPA) w Polsce zwiększy się nawet o 30%. Dodatkowym impulsem dla przedsiębiorców jest epidemia koronawirusa, która obnaża niewydolne procesy – zaznacza Gołębiewski.

Jest przekonany, że trend zwyżkowy robotyzacji będzie szczególnie widoczny w branży logistycznej i spożywczej, gdzie może wynieść nawet +50%.Dzieje się tak z powodu wzrostu pracochłonności przetwarzania powtarzalnych zadań administracyjnych w rozwijających się sektorach np. obsługi zamówień czy procesowaniu faktur przychodzących.

Czytaj więcej w: Miliony na roboty w magazynach

Robotyzacja prac biurowych pozwoli na zaoszczędzenie nawet do 3h pracy dziennie – szacuje Gołębiewski.

Automatyzacja w magazynie

Dzięgielewska-Streubel wskazuje, że także dojdzie do automatyzacji prac powtarzalnych jak roboty do paletyzacji towaru, wózki indukcyjne. Przypomina, że są rozwiązania umożliwiające całkowite wyeliminowanie człowieka i zastąpienia go robotem (przenośniki, sortery, wózki autonomiczne).

Szeroka automatyzacja to wielomilionowy wydatek. Fot. Frisco

Gulowaty przyznaje, że dobrym kierunkiem jest dalsza standaryzacja procesów z wykorzystaniem skanowania etykiet GS1 w połączeniu z komunikatami EDI (wpływ na procesy magazynowe oraz biurowe), automatyzacja powtarzających się procesów administracyjnych (w oparciu o robotic proces automation) itp. – Automatyzacji mogą podlegać procesy rozładunku i załadunku oraz procesy logistyki wewnętrznej, oparte o takie technologie jak autonomiczne wózki widłowe oraz rozwiązania wspierające procesy przygotowywania przesyłek (procesy w większym stopniu uwzględniają wymagania ergonomii). Coraz częściej wdrażane są roboty paletyzujące (przygotowanie tzw. palet mieszanych – składających się z wielu różnych towarów, które pobierane są przez robota bezpośrednio z palet homogenicznych) oraz automatyzacja procesów z wartością dodaną (value added processes) – wymienia Gulowaty.

Czytaj więcej w: Zdalne otwieranie skrzynek InPost coraz popularniejsze

Producenci magazynowych robotów zauważają, że największe zainteresowanie jest zazwyczaj ze strony magazyny wyrobów gotowych, obszary kompletacyjne e-commerce. – VersaBox kilka lat temu rozpoczęła sprzedaż właśnie od wdrożeń u klientów przemysłowych, w procesach funkcjonujących na styku magazynów i produkcji – tam jest największe zapotrzebowanie na automatyczny transport za pomocą robotów mobilnych – podkreśla  CTO Robotics Expert, VersaBox Mateusz Wiśniowski. – Szeroki rynek wielu branż jest otwarty i gotów na rozwój (np. motoryzacyjny, meblarski, FMCG), a inwestycje w magazynowe oraz produkcyjne procesy logistyczne dają krótkie czasy zwrotów kosztów – podkreśla Wiśniowski.

Największy rynek

Co roku w Polsce sprzedawanych jest 20 tys. wózków widłowych (dane za 2019). Tymczasem w latach 2015-2017 sprzedano w Polsce tylko 42 wózki określane jako zdalnie sterowane (czyli zapewne częściowo autonomiczne). – Liczby pojazdów AGV na razie nie mierzy nawet Urząd Dozoru Technicznego – podkreśla Marketing&PR Director Inovatica Piotr Anuszczyk.

Możliwe jest zrobotyzowanie już wykorzystywanych w magazynie wózków. Fot. Inovatica

Inovatica to łódzki softwarehouse, który zatrudnia ok. 50 osób. Ten startup zabrał się 3,5 roku temu za przygotowanie autonomicznych wózków widłowych. – Mamy w tym doświadczenie, bo wdrażaliśmy m.in. największy w Polsce system nawigacji pasażerskiej dla lotniska im. Chopina w Warszawie – zapewnia Anuszczyk.

Zagraniczna konkurencja jest daleko z przodu, ale Anuszczyk uważa, że jego firma ma szanse na rynku. – Oferujemy rozwiązanie, które współpracuje zarówno z nowymi jak i używanymi wózkami. Produktem jest zestaw do autonomizacji wózka składający się z części sprzętowej (laserowa nawigacja, kamery etc.) oraz autorskiego oprogramowania do zarządzania pojazdem – tłumaczy Anuszczyk.

Czytaj więcej w: Czy opłaca się kupić elektryczne auto dostawcze?

Jako drugi atut wskazuje zastosowana technologia laserowej nawigacji. – Wiele pojazdów AGV by poruszać się po magazynie wymaga zastosowania w nim kosztownych inwestycji np. taśm ferromagnetycznych w podłodze lub gęstej sieci znaczników na regałach i ścianach. Nasz wózek samodzielnie rozpoznaje otoczenie. O skuteczności wózka, poza jakością sprzętu, decyduje oprogramowanie – na podstawie własnych testów wiemy, że nasz produkt jest bardziej samodzielny od konkurencji tzn. podbiera palety nawet gdy nie są idealnie ułożone, transportuje i odkłada je we wskazane miejsce szybciej i z większą precyzją – porównuje Anuszczyk. Szacuje, że inwestycja zwróci się w 1,5-2 lata.

Zalety techniczne przekonują do robotyzacji. Gulowaty przyznaje, że rozpoczęte inwestycje są w większości realizowane, choć rzeczywiście w pierwszych tygodniach pandemii, kiedy spadki transportowanych ilości towaru były bardzo znaczące, wiele inwestycji podlegało gruntownej analizie. – W szczególności weryfikowane były założenia wolumenowe. Jednak wdrażane rozwiązania oparte będą przede wszystkim o rzeczywiste procesowe potrzeby, a nie bieżące negatywne skutki pandemii – podkreśla dyrektor ds. Logistyki Kontraktowej Fresh Logistics Polska.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rafał Krajewski, dyrektor generalny GEFCO Polska: U nas można dostać więcej

Od początku swojej działalności GEFCO Polska postawiło sobie ambitny cel rozwoju z klientami z ...

Puste kontenery na Jedwabnym Szlaku

Dopłaty do przewozów towarów w kontenerach były atrakcyjniejsze od samych zysków z handlu. Korzystali ...

Dbamy o talenty

Celem polityki personalnej jest wsparcie indywidualnego rozwoju pracowników – mówi prezes DHL Global Forwarding Krzysztof ...

Możliwe będzie czasowe wycofanie z eksploatacji aut osobowych

Rząd przygotowuje ułatwienia w procedurach rejestracyjnych samochodów. Czasowo wycofać z użytkowania można ciągniki siodłowe, ...

Centrum zdalnego sterowania ruchem lotniczym powstanie w Poznaniu

Pracownicy centrum przygotują oprogramowanie do koordynacji lotów, także dla CPK. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ...

Nowy prezes BCT

ICTSI, właściciel BCT – Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego – nominował Wojciecha Szymulewicza na nowego prezesa zarządu BCT. ...