Są ulgi, są rejestracje gazowych ciężarówek

Pojazdy z napędami alternatywnymi sprzedają się przede wszystkim dzięki ulgom podatkowym.

Decyzja Bundestagu o wydłużeniu obniżki myta do zera przez kolejne 3 lata (do końca 2023 roku) dla pojazdów napędzanych na gaz na pewno pomogła w popularyzacji samochodów ciężarowych z takim napędem – przyznaje Tomasz Wykrota z Iveco Polska. Przyznaje, że COVID rynkowi nie pomógł. – Bez pandemii byłby boom – przekonuje wskazując na głęboki spadek rejestracji samochodów ciężarowych.

Przypomina, że dopiero w 2018 roku doszło do jakiejkolwiek liczącej się sprzedaży. – To były pojedyncze sztuki, pierwsi klienci rozważali te pojazdy. Dopiero po pierwszej decyzji  Bundestagu znoszącej myto rynek obudził się. Dwuletni okres zerowego myta kończy się w 2020 roku i zainteresowanie spadało, bo malały korzyści – przyznaje Wykrota.

Jako głównych odbiorców wskazuje transport międzynarodowy. – Jest kilku klientów sięgających po LNG (ciekły gaz ziemny), którzy rozpatrują przejazdy przez Niemcy. Oszczędności na maut są wówczas ewidentne – zaznacza przedstawiciel Iveco i dodaje, że coraz więcej firm przekonuje się do niższych kosztów użytkowania takiego samochodu.

Czytaj więcej w: Dostawczaki idą jak woda

Na podstawie danych CEP Wykrota wylicza, że w 2017 roku w Polsce zarejestrowano 7 ciągników na LNG, w kolejnym roku 27, zaś w 2019 roku 148. W pierwszych czterech miesiącach tego roku rejestracje wyniosły 161 sztuk. Podwozia wyposażane są w instalacje ze sprężonym gazem (CNG), także podlegające zniżkom niemieckiego myta. W 2017 roku zarejestrowano 3 takie samochody, w następnym roku dwa razy więcej i aż 76 w 2019 roku. Do kwietnia br. rejestracje wyniosły 16 szt., a wyhamowała je pandemia.

Kupując samochody ciężarowe z alternatywnym napędem, przewoźnicy najbardziej obawiają się kłopotów z dostępem do stacji tankowania.

Zachęty w Niemczech pobudziły polskich przewoźników co zauważa konkurencyjne Volvo. – Zainteresowanie pojazdami z napędami alternatywnymi stale rośnie i dziś jest dużo wyższe niż jeszcze kilka miesięcy temu. W ubiegłym roku dostarczyliśmy w Polsce 44 pojazdy z napędem gazowym LNG, tyle samo w ciągu zaledwie trzech miesięcy tego roku – porównuje dyrektor Sprzedaży Volvo Trucks Polska Monika Trzosek.

Czytaj więcej w: W czerwcu ruszyła sprzedaż ciężarówek

Wskazuje, że klienci są zróżnicowani: w przypadku modelu FH do transportu długodystansowego mamy coraz więcej zapytań od klientów operujących w krajach: Niemcy, Belgia czy Hiszpania. Rośnie też zainteresowanie modele FM do transportu krajowego i regionalnego wśród przewoźników z dostępem do stacji tankowania.

Pandemia zmusiła do kwarantanny i czasowego zamknięcia fabryk, które od niedawna wznowiły produkcję. – Mniej produkujemy, zatem terminy są wydłużone – zaznacza Paweł Paluch ze Scania Polska. Podkreśla, że terminy dostaw modeli na gaz są podobne do diesla. – Modele gazowe produkujemy jak każdy inny samochód – stwierdza Paluch.

Czytaj więcej w: Przerzuty i kabotaż ratują polskich przewoźników

Importerzy ciężarówek uważają, że unijny Zielony Ład nie pozostawia złudzeń i pojazdy z napędami alternatywnymi zagoszczą na drogach na dobre. – Nie wiem czy w tym roku Polsce rejestracje gazowych ciężarówek przekroczą tysiąc sztuk. Ale innej alternatywy nie ma i na pewno ten poziom przejdziemy. To przejściowa technologia do wodoru – kończy Wykrota.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

TRAKO 2019 | Poszukaj szansy podczas Dnia Edukacji i Kariery

Międzynarodowe Targi Transportu Szynowego TRAKO 2019 zapraszają na drugą edycję Dnia Edukacji i Kariery ...

Duże inwestycje w hale pod Poznaniem i w Zabrzu.

Dwie kolejne duże inwestycje w nieruchomości zapewnią przewoźnikom zlecenia. Niemiecki operator logistyczny Clipper wynajął ...

Poczta Polska ma dostać od rządu 200 mln zł

Pieniądze zasilą rozwój sieci logistycznej spółki. Operator ma też otrzymać status agenta celnego i ...

Politycy zachęcą przewoźników do ekologicznych ciężarówek

Producenci samochodów ciężarowych domagają się radykalnych zmian w polityce podatkowej krajów UE, które miałyby ...

DHL Express z nowym terminalem

Maszyny nowego terminala sortują 6 tys. paczek na godzinę. W Poznaniu został uruchomiony jeden ...