Są ulgi, są rejestracje gazowych ciężarówek

Pojazdy z napędami alternatywnymi sprzedają się przede wszystkim dzięki ulgom podatkowym.

Publikacja: 22.06.2020 12:57

Są ulgi, są rejestracje gazowych ciężarówek

Foto: logistyka.rp.pl

Decyzja Bundestagu o wydłużeniu obniżki myta do zera przez kolejne 3 lata (do końca 2023 roku) dla pojazdów napędzanych na gaz na pewno pomogła w popularyzacji samochodów ciężarowych z takim napędem – przyznaje Tomasz Wykrota z Iveco Polska. Przyznaje, że COVID rynkowi nie pomógł. – Bez pandemii byłby boom – przekonuje wskazując na głęboki spadek rejestracji samochodów ciężarowych.

Przypomina, że dopiero w 2018 roku doszło do jakiejkolwiek liczącej się sprzedaży. – To były pojedyncze sztuki, pierwsi klienci rozważali te pojazdy. Dopiero po pierwszej decyzji  Bundestagu znoszącej myto rynek obudził się. Dwuletni okres zerowego myta kończy się w 2020 roku i zainteresowanie spadało, bo malały korzyści – przyznaje Wykrota.

Jako głównych odbiorców wskazuje transport międzynarodowy. – Jest kilku klientów sięgających po LNG (ciekły gaz ziemny), którzy rozpatrują przejazdy przez Niemcy. Oszczędności na maut są wówczas ewidentne – zaznacza przedstawiciel Iveco i dodaje, że coraz więcej firm przekonuje się do niższych kosztów użytkowania takiego samochodu.

Czytaj więcej w: Dostawczaki idą jak woda

Na podstawie danych CEP Wykrota wylicza, że w 2017 roku w Polsce zarejestrowano 7 ciągników na LNG, w kolejnym roku 27, zaś w 2019 roku 148. W pierwszych czterech miesiącach tego roku rejestracje wyniosły 161 sztuk. Podwozia wyposażane są w instalacje ze sprężonym gazem (CNG), także podlegające zniżkom niemieckiego myta. W 2017 roku zarejestrowano 3 takie samochody, w następnym roku dwa razy więcej i aż 76 w 2019 roku. Do kwietnia br. rejestracje wyniosły 16 szt., a wyhamowała je pandemia.

""

Kupując samochody ciężarowe z alternatywnym napędem, przewoźnicy najbardziej obawiają się kłopotów z dostępem do stacji tankowania.

logistyka.rp.pl

Zachęty w Niemczech pobudziły polskich przewoźników co zauważa konkurencyjne Volvo. – Zainteresowanie pojazdami z napędami alternatywnymi stale rośnie i dziś jest dużo wyższe niż jeszcze kilka miesięcy temu. W ubiegłym roku dostarczyliśmy w Polsce 44 pojazdy z napędem gazowym LNG, tyle samo w ciągu zaledwie trzech miesięcy tego roku – porównuje dyrektor Sprzedaży Volvo Trucks Polska Monika Trzosek.

Czytaj więcej w: W czerwcu ruszyła sprzedaż ciężarówek

Wskazuje, że klienci są zróżnicowani: w przypadku modelu FH do transportu długodystansowego mamy coraz więcej zapytań od klientów operujących w krajach: Niemcy, Belgia czy Hiszpania. Rośnie też zainteresowanie modele FM do transportu krajowego i regionalnego wśród przewoźników z dostępem do stacji tankowania.

Pandemia zmusiła do kwarantanny i czasowego zamknięcia fabryk, które od niedawna wznowiły produkcję. – Mniej produkujemy, zatem terminy są wydłużone – zaznacza Paweł Paluch ze Scania Polska. Podkreśla, że terminy dostaw modeli na gaz są podobne do diesla. – Modele gazowe produkujemy jak każdy inny samochód – stwierdza Paluch.

Czytaj więcej w: Przerzuty i kabotaż ratują polskich przewoźników

Importerzy ciężarówek uważają, że unijny Zielony Ład nie pozostawia złudzeń i pojazdy z napędami alternatywnymi zagoszczą na drogach na dobre. – Nie wiem czy w tym roku Polsce rejestracje gazowych ciężarówek przekroczą tysiąc sztuk. Ale innej alternatywy nie ma i na pewno ten poziom przejdziemy. To przejściowa technologia do wodoru – kończy Wykrota.

Decyzja Bundestagu o wydłużeniu obniżki myta do zera przez kolejne 3 lata (do końca 2023 roku) dla pojazdów napędzanych na gaz na pewno pomogła w popularyzacji samochodów ciężarowych z takim napędem – przyznaje Tomasz Wykrota z Iveco Polska. Przyznaje, że COVID rynkowi nie pomógł. – Bez pandemii byłby boom – przekonuje wskazując na głęboki spadek rejestracji samochodów ciężarowych.

Przypomina, że dopiero w 2018 roku doszło do jakiejkolwiek liczącej się sprzedaży. – To były pojedyncze sztuki, pierwsi klienci rozważali te pojazdy. Dopiero po pierwszej decyzji  Bundestagu znoszącej myto rynek obudził się. Dwuletni okres zerowego myta kończy się w 2020 roku i zainteresowanie spadało, bo malały korzyści – przyznaje Wykrota.

Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL