Dostawczaki idą jak woda

W pierwszej dekadzie czerwca sprzedaż modeli dostawczych przebiła ubiegłoroczną.

Publikacja: 17.06.2020 17:57

Dostawczaki idą jak woda

Foto: logistyka.rp.pl

W pierwszych dziesięciu dniach czerwca rejestracje aut dostawczych (o dmc do 3,5 tony) wyniosły 1644 samochody, o 23,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W segmencie lekkim nie ma śladu po pandemii

W stosunku do maja sprzedaż modeli dostawczych niemal potroiła się. – Rynek lekkich samochodów dostawczych faktycznie mniej cierpi z powodu pandemii niż samochody osobowe. Już w maju spadki tym segmencie były mniejsze niż zakładano jeszcze miesiąc wcześniej. W czerwcu rynek jest prognozowany na poziomie zbliżonym do tego sprzed pandemii – zaznacza Fiat Professional Brand Manager Janusz Ellert.

Czytaj więcej w: W czerwcu ruszyła sprzedaż ciężarówek

Podobne wzrosty notowane są przez konkurencję. – W pierwszej połowie czerwca zaobserwowaliśmy ponad dwukrotny wzrost zebranych zamówień  w stosunku do analogicznego okresu w maju – podkreśla Mikołaj Matuszewski z Volkswagen Polska.

Instytut Samar prognozuje czerwcowe rejestracje na poziomie 4,5 tys. lekkich aut dostawczych. – Ilość przyjmowanych zamówień przez autoryzowanych dilerów Forda na samochody dostawcze w ostatnich tygodniach jest porównywalna do ilości sprzed COVID 19 – stwierdza Andrzej Gołębiowski z Forda Polska. Wskazuje, że w styczniu rejestracje takich samochodów wyniosły (wg Samar) 4417 sztuk, w lutym 4644, w marcu 4328 i w kwietniu 2625 sztuk. Maj zakończył się rejestracją 3481 lekkich samochodów dostawczych.

Furgony i kampery

Ellert wskazuje, że branże takie jak kurierska czy miejskich dostaw nie zostały dotknięte kryzysem. – Także wielu klientów planujących pierwotnie zakupy w marcu lub kwietniu nie zrezygnowało, a tylko odsunęło w czasie decyzje zakupową. Właśnie w czerwcu obserwujemy powrót tych klientów – dodaje Ellert. – Do zakupów w czerwcu powracają nie tylko wspomniane wyżej branże kurierskie i dostawcy, ale także drobni przedsiębiorcy, klienci instytucjonalni, branża remontowa i budowlana – wylicza Ellert.

Czytaj więcej w: Pomocowy leasing także dla busów i przewoźników na użytek własny

Dodaje, że największą popularnością w ofercie Fiata cieszy się niezmiennie Ducato. Jego udział w sprzedaży marki wzrósł do 75 proc. Natomiast struktura sprzedaży samego Ducato pozostaje podobna jak w latach ubiegłych: 70 proc. to furgony, a 30 proc. to kabiny do zabudowy.

W przypadku samochodów Volkswagena zamówienia dotyczą głównie samochodów z użytkowych. – Dużą popularnością cieszy się również np.: California Beach co w obecnych warunkach raczej nie dziwi – stwierdza Matuszewski. Wskazuje, że firma wprowadziła nowe finansowanie. – Autonajem jest produktem bardzo elastycznym, dostosowanym do obecnych niepewnych warunków rynkowych, umożliwiających m.in. wcześniejszą rezygnację z leasingu, a klientom którzy się na niego zdecydują spłacamy 2 pierwsze raty. Obserwujemy duże zainteresowanie tym produktem – zaznacza Matuszewski.

Natomiast Ford podkreśla zdobycie pierwszego miejsce w rankingu sprzedaży w maju oraz po dziesięciu dniach czerwca.

W pierwszych dziesięciu dniach czerwca rejestracje aut dostawczych (o dmc do 3,5 tony) wyniosły 1644 samochody, o 23,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W segmencie lekkim nie ma śladu po pandemii

Pozostało 91% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach