Przewoźnicy będą mogli korzystać z rejestrowanych za granicą ciężarówek

Firmy transportowe będą mogły korzystać z pojazdów najmowanych, zarejestrowanych za granicą. Rząd przewiduje ograniczenia.

Publikacja: 15.05.2024 10:24

Przewoźnicy będą mogli korzystać z rejestrowanych za granicą ciężarówek

Foto: GDDKiA

Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, w którym wdraża unijną dyrektywę w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy. 

Taki pojazd musi być prowadzony przez personel przedsiębiorcy będącego najemcą pojazdu, sam najem nie może trwać dłużej niż 90 dni. Dyrektywa pozwala na wprowadzenie ograniczenia ilościowego (udział pojazdów najmowanych nie może przekraczać 25 proc. floty najmującego. Firmy mające do czterech aut nie mogą wynajmować więcej niż jedną ciężarówkę), jednak, jak zauważa dyrektor Departamentu Transportu Zrzeszenia Międzynarodowych przewoźników Drogowych Piotr Mikiel, Polska z tej możliwości nie skorzystała i ograniczenia nie wprowadziła. 

Czytaj więcej

Ciężarówki na celowniku złodziei

Resort tłumaczy, że korzystanie z pojazdów najmowanych w dowolnym państwie członkowskim, a nie tylko w państwie członkowskim ich siedziby ułatwi reakcję na krótkoterminowy, sezonowy lub tymczasowy wzrost zapotrzebowania oraz zastąpienie zepsutych lub uszkodzonych pojazdów, przy jednoczesnych zachowaniu zgodności z niezbędnymi wymogami bezpieczeństwa oraz zapewnieniu odpowiednich warunków pracy kierowcom.

Przedsiębiorcy są zadowoleni ze zmian, które zwiększają elastyczność funkcjonowania, choć dostrzegają nowe obowiązki. – W nowelizacji dodano obowiązek, który spoczywa na kierowcy do okazania podczas kontroli drogowej umowy najmu lub poświadczony wyciąg z tej umowy. Ewentualne sankcje będą jednak nakładane na przedsiębiorcę, dlatego zarówno przedsiębiorca, jak i kierowca muszą pamiętać i dopilnować, aby te dokumenty znajdowały się w teczce kierowcy – przypomina Joanna Bożek z Imex Logistics. 

W Polsce firmy transportu drogowego używają 520 tys. samochodów ciężarowych i 70 tys. autobusów. 

Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, w którym wdraża unijną dyrektywę w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy. 

Taki pojazd musi być prowadzony przez personel przedsiębiorcy będącego najemcą pojazdu, sam najem nie może trwać dłużej niż 90 dni. Dyrektywa pozwala na wprowadzenie ograniczenia ilościowego (udział pojazdów najmowanych nie może przekraczać 25 proc. floty najmującego. Firmy mające do czterech aut nie mogą wynajmować więcej niż jedną ciężarówkę), jednak, jak zauważa dyrektor Departamentu Transportu Zrzeszenia Międzynarodowych przewoźników Drogowych Piotr Mikiel, Polska z tej możliwości nie skorzystała i ograniczenia nie wprowadziła. 

Krajowe
Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta
Krajowe
Rząd odciął przewoźników od kierowców
Krajowe
Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń
Krajowe
Przedsiębiorcy mówią „nie” wzrostowi płacy minimalnej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Krajowe
Rząd nadal zamierza opodatkować terminale intermodalne