Od 15 czerwca staną się obowiązkowe w nowych ciężarówkach i autobusach inteligentne tachografy. Pozwolą inspektorom transportu drogowego zdalnie odczytać czas pracy urządzenia, także zapiszą automatycznie kraj pracy. Producenci samochodów ciężarowych i serwisy aktywujące tachografy obawiali się, że nie uda się dotrzymać tego terminu, co oznaczałoby wstrzymanie rejestracji samochodów – ich prowadzenie bez tachografów byłoby nielegalne.
Problemem był brak kart warsztatowych. W Polsce wydaje je Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. W tym tygodniu powinny do warsztatów trafić pierwsze karty testowe (pozwolą sprawdzić poprawność komunikacji nowych urządzeń), a od 18 kwietnia (z 2-tygodniowym opóźnieniem) docelowe karty warsztatowe. – Do wprowadzenia inteligentnych tachografów jesteśmy gotowi – przekonuje Grzegorz Kacprzyński z wrocławskiej firmy Mechanika Precyzyjna. – Czekamy tylko na karty testowe PWPW, o które wystąpiliśmy na początku marca. Spieszy się nam, ponieważ obsługujemy fabrykę autobusów Volvo. Aktywację nowej generacji tachografów musimy przeprowadzać w fabryce wcześniej, aby autobusy zdążyły dojechać do klientów w połowie czerwca – wyjaśnia Kacprzyński.
Także niepołomicka fabryka ciężarowych MAN przygotowuje się do wdrożenia nowych tachografów. – Zostały zamówione nowe karty warsztatowe, aby móc ruszyć z procesem na czas, czekamy na odpowiedź z PWPW. Tachografy będą aktywowane, tak jak dotychczas, w MAN Trucks w Niepołomicach – wyjaśnia rzeczniczka MAN Truck & Bus Polska Marta Stefańska.
Ministerstwo Infrastruktury, które nadzoruje wprowadzenie nowych regulacji dotyczących tachografów zapewnia, że Dyrekcja Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej (DG MOVE) nie bierze pod uwagę ewentualnych opóźnień wprowadzenia nowych tachografów i ewentualnej rejestracji pojazdy bez nowych tachografów. Resort przypomina, że okres przejściowy trwa 2 lata od momentu wprowadzenia przepisu w życie. – W tym okresie podmioty, które będą kalibrować inteligentne tachografy, muszą odpowiednio doposażyć się i przeszkolić techników warsztatu. Nie później niż na 3 miesiące przed upływem ww. okresu podmioty dotychczas prowadzące warsztaty mogą nieodpłatnie złożyć wniosek o wydanie nowego zezwolenia, zgodnego z ustawą o tachografach. Nowe zezwolenia obejmują wymagania dotyczące świadczenia usług zarówno w zakresie tachografów inteligentnych, jak ich cyfrowych starszej generacji. Po upływie okresu przejściowego wszystkie warsztaty w Polsce będą musiały spełniać nowe wymagania – zaznacza rzecznik MI Szymon Huptyś.
Z kilku producentów tachografów tylko VDO ma dopuszczenie do sprzedaży tachografów cyfrowych. Konkurencja jak np. Stoneridge i Actia obiecuje, że wkrótce przedstawi własne urządzenia.