Nie jest pewne, czy propozycja zostanie przyjęta, ponieważ wśród koalicji nie ma jedności. Część polityków uważa, że zwolnienie ciężarówek z myta może zaszkodzić kolejom.
Czytaj więcej w: Mafie żerują na małych firmach transportowych
Ponadto zwolnienie z opłaty za przejazd może być sprzeczne z przepisami UE. Chodzi o nową dyrektywę Unii Europejskiej dotyczącą opłat za przejazd, będąca częścią jeszcze nie uchwalonego Pakietu Mobilności. Od 2023 roku UE chce w większym stopniu uzależnić wysokość opłat za przejazd od wpływu na środowisko.
Czytaj więcej w: Elektryki zbyt drogie dla poczty
Dotychczasowe zwolnienie z opłaty drogowej w połączeniu z wynoszącą 10 tys. euro premią za zakup znacznie zwiększyło sprzedaż ciężarówek z gazem. W 2019 roku rejestracje wzrosły o ponad 70 proc. w przypadku ciężkich ciężarówek powyżej dwunastu ton, a liczba ciągników prawie czterokrotnie. Nadal jest to jednak tylko 14 tys. z trzech milionów pojazdów użytkowych w Niemczech. Producenci są jednak pod presją, ponieważ unijne limity CO2 odnoszą się także do flot samochodów ciężarowych.