Łukacijewska dodaje, że przepisy wyeliminują firmy-skrzynki pocztowe, które wykonywały przewozy na zachodzie, płacąc kierowcom stawki z kraju pochodzenia.
Reakcje przedsiębiorców
Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek uważa, że przepisy powinny ułatwiać, a nie utrudniać działalność. ZMPD domaga się ograniczenia stosowania zasad delegowania tylko do przejazdów kabotażowych, skrócenia przerwy w wykonywaniu kabotażu oraz zniesienia obowiązku powrotu pojazdu do kraju siedziby firmy.
Dostawca oprogramowania dla transportu, firma Inelo, przeprowadziła wśród przewoźników ankietę, z której wynika, że dla 91 proc. pytanych największym zmartwieniem jest spowolnienie gospodarcze, dla 40 proc. dostosowanie się do polskiego prawa, a dla 38 proc. Pakiet Mobilności. – Firmy poszukują nowych kontraktów. Z danych systemu telematycznego GBOX, monitorującego ponad 30 tysięcy ciężarówek wynika, że więcej jeździmy do Francji i Włoch. Niemcy, nasz główny partner w wymianie towarowej, stabilizuje gospodarkę, co widoczne jest też w liczbie realizowanych tam frachtów i kilometrów przejechanych przez polskich przewoźników – wskazuje wiceprezes Inelo Bartosz Najman.
Czytaj więcej w: http://Tarcza Antykryzysowa 4.0 ułatwi firmom restrukturyzację
Blisko połowa ankietowanych przedsiębiorców (47 proc.) spodziewa się, że wpływ Pakietu Mobilności I będzie negatywny. Jest to o 10 pp. więcej niż rok wcześniej. Polscy przedsiębiorcy najbardziej obawiają się skomplikowanych obowiązków administracyjnych po wejściu w życie pakietu mobilności (62 proc.). Co trzeci badany wskazuje na to, że będzie znacznie ograniczony kabotaż. 28 proc. respondentów uznaje, że prawdopodobnie nastąpi wzrost kosztów wynagrodzeń pracowników. Niepokój budzą też możliwe trudności w dostępie do rynku przewozów międzynarodowych (25 proc.).
Perspektywy dla branży
Przedsiębiorcy uważają, że uchwalenie Pakietu Mobilności nastąpiło w złym momencie. – Jest pewne, że pandemia koronawirusa zmieni kondycję sektora transportu drogowego na najbliższe miesiące, jeśli nie lata – uważa Buczek. – Pakiet Mobilności jest punktem zwrotnym w naszej międzynarodowej aktywności transportowej. Wprowadza szereg regulacji, w tym niekorzystnych, ale warto pamiętać, że prace nad tego typu aktem prawnym to sztuka budowania kompromisu – przypomina Buczek.