Nowe regulacje, które wstępnie uzgodniły władze federalne i Hamburga, zwiększą płynność importerów i pozwolą Hamburgowi lepiej konkurować o ładunki. Dla Hamburga konkurentami są Rotterdam i Antwerpia, które – według zarządu portu w Hamburgu – skutecznie zabierały przeładunki.
Czytaj więcej w: DCT rozbudowuje terminal kolejowy
Polska Izba Spedycji i Logistyki niepokoi się, że nowelizacja niemieckiego prawa spowoduje ucieczkę ładunków z polskich portów. – Wnioskowaliśmy o to samo rozwiązanie do naszych władz, ale bez odzewu. Niestety, Niemcy znowu są o krok przed nami. Nasze władze mogą się uczyć na czym powinna polegać prawdziwa tarcza – podkreśla przewodniczący PISiL Marek Tarczyński. Dodaje, że w standardowej procedurze celnej VAT od importu i cło należy opłacić w ciągu 10 dni.
Czytaj więcej w: Nowe brytyjskie terminale promowe
Na dodatek Niemcy obniżyli podstawową stawkę VAT z 19 do 16 proc. – Może ona przekładać się na przenoszenie do Niemiec centrów dystrybucyjno-konsolidacyjno-rozdzielczych odpowiedzialnych za dystrybucję nie tylko na duże rynki, takie jak niemiecki czy polski, lecz także obejmujących swoim oddziaływaniem mniejsze kraje Europy Środkowej – niepokoi się Mirosław Antonowicz z Akademii Koźmińskiego.