Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU apeluje do rządów, aby obniżyły minimalny wiek kierowców zawodowych do 18 lat. IRU wskazuje, że obniżenie minimalnego wieku pozwoli zmniejszyć bezrobocie wśród młodzieży . W kategorii wiekowej 15-24 lat co piąty człowiek na świecicie nie ma pracy. Jednocześnie w Europie nie jest obsadzony co piąty etat kierowcy.

Czytaj więcej w: Kierowca poszukiwany. Dla chętnych darmowe szkolenia

W niektórych krajach Europy minimalny wiek już wynosi 18 lat, w innych 21. W krajach Unii Europejskiej regulacje różnią się i zależą od rodzaju transportu (krajowy, międzynarodowy) oraz rodzaju prowadzonego pojazdu. W Chinach i Turcji minimalny wiek kierowcy autobusu to 26 lat.

Czytaj więcej w: Polacy znów w czołówce najlepszych kierowców Europy

IRU uważa, że niezależnie od pandemii, brak kierowców pozostanie najważniejszym wyzwaniem branży. W Polsce szacuje się, że brakuje 30-100 tys. kierowców. Ponad 80 tys. kierowców pracujących w polskich firmach ma zagraniczny paszport. W USA brak 60 tys. kierowców, a w nadchodzącej dekadzie ta liczba wzrośnie dwukrotnie.

Czytaj więcej w: Kto odpowie za szkody autonomicznych aut?

Jednocześnie IRU uspokaja, że obniżenie minimalnego wieku nie musi oznaczać wzrostu zagrożenia bezpieczeństwa drogowego. IRU wskazuje, że liczba wypadków drogowych jest mniejsza w krajach, gdzie limit wynosi 18 lat niż w krajach dopuszczających za kierownicę ciężkich pojazdów co najmniej 21-latków.

Czytaj więcej w: Wodorowe ciężarówki Hyundaia w Szwajcarii

W Europie zostanie w wprowadzona w 2022 roku znowelizowana dyrektywa o prowadzących i jest to szansa na ujednolicenie minimalnego wieku kierowców samochodów ciężarowych i autobusów właśnie na poziomie 18 lat.