Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. formalnie uruchomił procedurę na wybór partnera prywatnego dla projektu „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia”. Postępowanie prowadzone jest w formie dialogu konkurencyjnego.
Termin składania wniosków o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego to 15 stycznia 2021. Kolejnym etapem będzie wybór spośród wszystkich zgłoszeń, maksymalnie 5 podmiotów. Ze zwycięzcą zostanie podpisana umowa o PPP na zaprojektowanie, budowę oraz eksploatację nowego terminala, która zwiąże Zarząd Portu Gdynia na ponad 30 lat.
Mniej dostaw z Azji
Sporządzone przed pandemią prognozy mówią, że w 2050 roku w polskich portach zostanie przeładowane 9,5 mln TEU, ponad trzy razy więcej niż w 2019 roku. Tymczasem pandemia zerwała łańcuchy dostaw i nie jest pewne, czy planowane wcześniej wzrosty zmaterializują się w zmienionych warunkach.
Czytaj więcej w: „To będzie jatka” — uważają spedytorzy na Wyspach
Znacząca część przemysłu zamierza szukać dostawców bliżej zakładów finalnych co oznacza, że długofalowo może zmaleć zapotrzebowanie na transport morski. Z badań przedstawionych przez EY wynika, że 83 proc. zarządzających spodziewa się regionalizacji dostawców. Wśród ankietowanych 37 proc. stwierdziło, że zwiększy produkcję w Europie.