PKP S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo S.A., Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, gmina Nowa Wieś Wielka i wojewoda kujawsko-pomorski powołali 28 lipca spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. Jej kapitał wynosi 2 mln zł, a celem jest przygotowanie projektu oraz dokumentacji nowego centrum logistycznego. Stanie się ono bramą lądową dla trójmiejskich portów.
Terminal przeładunkowy zlokalizowany w głębi lądu stanowi zaplecze magazynowo – logistyczne, które odciąży terminale morskie. Przeniesienie części zadań przeładunkowych i składowania jednostek intermodalnych poza porty morskie zwiększy ich możliwości operacyjne. Terminale morskie mogą wówczas przyjmować więcej statków i skupić na swoim zasadniczym zadaniu, czyli na przeładunkach między transportem morskim a lądowym.
Czytaj więcej w: Miliardowe ulgi dla importerów mają przyciągnąć ładunki do niemieckich portów
– Głównym celem budowy suchych portów jest usprawnienie transportu pomiędzy portami morskimi a pozostałą częścią kraju. Budowa terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowie wpisuje się w Strategię Rozwoju Portu do 2027 roku, która zakłada zwiększenie udziału transportu kolejowego w obsłudze towarów obsługiwanych przez Port Gdynia. Terminal ten zlokalizowany będzie na końcu linii nr 201, która po modernizacji zapewni szybki i sprawny przewóz towarów do naszego portu – tłumaczy prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia Adam Meller.
Czytaj więcej w: DCT rozbudowuje terminal kolejowy