W styczniu brytyjski eksport zmalał o 40 proc. Skalę zapaści widać w niemieckich statystykach importu. Z wielkiej Brytanii zmalał o 56,2 proc., gdy z krajów UE skurczył się o 5,9 proc.

Czytaj więcej w: Kierowcy przebierają w ofertach pracy

Brytyjskie Stowarzyszenie Przewoźników RHA uważa, że zapaść eksportu jest wynikiem problemów z odprawami granicznymi oraz brakiem agencji celnych. W rezultacie brytyjski rząd przesunął początek stosowania kontroli fitosanitarnych  z kwietnia do października.

Dyrektor RHA Richard Burnett zaznacza, że opóźnienie terminu do 1 października nie rozwiąże problemu, ponieważ brakuje agentów celnych oraz weterynarzy do dokonywania odpraw. Ponadto jest to jednostronne działanie brytyjskie a nie musi pociągnąć za sobą ułatwień ze strony UE dla brytyjskiego eksportu.

Czytaj więcej w: Małych przewoźników pogrążyła pandemia

Dalsze ułatwienia czekają kierowców ciężarówek wracających na kontynent. Od 16 marca kierowcy ciężarówek powracający do Holandii nie będą musieli dokonywać prób na obecność koronawirusa jeżeli spędzili w Wielkiej Brytanii mniej niż 48 godzin. Wcześniej z obowiązku testów zrezygnowały Francja, Niemcy i Belgia. W rezultacie rząd zamyka parking na lotnisku w Manston.