W pierwszych czterech miesiącach 2021 roku praca przewozowa kolei pasażerskich w Polsce była o połowę mniejsza niż w 2019 roku, informuje Urząd Transportu Kolejowego. Jedynie praca eksploatacyjna nie zmienia się, w kwietniu 2021 roku była nawet o niecałe 4% większa niż w 2019 roku i wyniosła 14,2 mln pociągokilometrów, wynika z danych UTK.

Wakacyjna szansa

Wakacje są szansą na częściowe odrobienie strat dla przewoźników dalekodystansowych. Wraz z rozpoczęciem wakacji PKP Intercity uruchamia każdego dnia 426 pociągów, gdy w ubiegłorocznym okresie letnim na tory wyjeżdżało średnio 410 składów dziennie. – Poziom obecnej oferty to powrót do ostatnich wakacji przed pandemią – latem 2019 roku przewoźnik uruchamiał każdego dnia średnio 425 pociągów. Liczymy na to, że przygotowane przez PKP Intercity rozwiązania ofertowe, jak również systematycznie poprawiająca się dostępność kolei i jakość podróżowania przyczynią się do przywrócenia popularności podróży koleją i usług PKP Intercity, którą czasowo wstrzymała epidemia koronawirusa – zaznacza rzeczniczka PKP Intercity Katarzyna Grzduk.

Czytaj więcej w: Czeski przewoźnik kolejowy chce połączyć Warszawę z Brukselą

Z każdym miesiącem PKP IC przewozi więcej pasażerów. – Porównując maj br. do maja 2019 r. mówimy o spadku w zakresie przewozów pociągami PKP Intercity o 41%, podczas gdy spadek ten w kwietniu (kwiecień 2021 vs 2019) był na poziomie 55%. Obecnie, na podstawie dostępnych danych wraz ze znoszeniem kolejnych obostrzeń, obserwujemy wzrost liczby podróżnych decydujących się na przejazdy pociągami PKP Intercity. Wyniki wskazują, że dane przewozowe za czerwiec będą wyższe niż te za maj br. – dodaje rzeczniczka PKP Intercity.

Regionalni czekają na jesień

Sezon wakacyjny nie jest tak łaskawy dla przewoźników regionalnych, dla których lato nie jest szczytem sezonu. – Spółka Koleje Mazowieckie jest przewoźnikiem dowożącym pasażerów w obrębie województwa mazowieckiego do pracy i szkół. Duże znaczenie będzie miał powrót na stałe uczniów i studentów do nauki stacjonarnej oraz odejście pracowników administracyjnych od pracy zdalnej, która podczas pandemii dosyć skutecznie się utrwaliła. Ponadto istotne będzie, jakie ograniczenia dotyczące limitu pasażerów zostaną wprowadzone w związku z sytuacją epidemiologiczną w kraju – podkreśla rzeczniczka Kolei Mazowieckich Donata Nowakowska.

Czytaj więcej w: PKP Intercity odcięte od finansowania jak Polregio?

Stwierdza, że na obecnym etapie bardzo trudno jest prognozować przyszłe wyniki przewozowe. – Wiele zależy od tego, w jakim kierunku będzie się rozwijać sytuacja związana z pandemią oraz jakie decyzje podejmie w tej sprawie rząd. Analiza danych przewozowych z ostatnich miesięcy pozwala na względny optymizm – możemy stwierdzić, że liczba podróżnych w 2021 roku jest znacznie wyższa niż w 2020 roku, z najlepszym wynikiem  w maju. Wciąż jednak daleko nam do potoków pasażerskich z 2019 roku – przypomina Nowakowska.

Autopromocja
Od 29.10 w "Rzeczpospolitej" i "Parkiecie"

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły