Logistycy liczą w tym roku na wzrost obrotów nawet o jedną trzecią

Hamulcem rozwoju branży jest brak rąk do pracy. Szansą jest automatyzacja.

Ostatnie miesiące przyniosły wyraźne ożywienie w sektorze logistyki, 80% polskich przedsiębiorstw pozytywnie ocenia perspektywy tego sektora, wynika z raportu „Logistyka w Polsce”, przygotowanego przez Manpower we współpracy z Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania. Nawet Brexit nie zmniejsza atrakcyjności branży: 44% respondentów szacuje, że jego wpływ będzie korzystny w perspektywie długofalowej. 84% badanych organizacji planuje wzrosty obrotów w bieżącym roku – najczęściej w granicach 10-30%.

Człowiek na pierwszym miejscu

– Polscy menedżerowie dość wysoko oceniają sektor logistyki w Polsce. Jednocześnie tylko 14% organizuje procesy logistyczne samodzielnie, a 86% współpracuje z firmami logistycznymi. Oznacza to, że polski rynek logistyki osiągnął już dojrzałość, a usługi logistyczne są dość powszechnie stosowane i cieszą się uznaniem – mówi dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.

Czytaj więcej w: Logistycy robotyzują się na potęgę

Jednocześnie 38% badanych firm wskazuje na brak odpowiedniego wsparcia ze strony systemów IT, 34% wskazuje na niedobór wykwalifikowanej kadry, wynika z raportu „Logistyka w Polsce”. – Hamulcem dla rozwoju branży staje się brak wykwalifikowanej kadry. Zwraca na to uwagę ponad jedna trzecia ankietowanych. Jednocześnie rośnie zainteresowanie innowacyjnymi technologiami z zakresu automatyzacji i robotyzacji w magazynach. Nadal jednak więcej niż połowa badanych jako najważniejszy obszar inwestycji w tym roku wskazuje pozyskanie nowych pracowników, mniejszą wagę przywiązując do wdrażania nowoczesnych technologii. Człowiek pozostaje więc kluczowym zasobem organizacji – podkreśla Tomasz Walenczak dyrektor Manpower.

Automatyzacja magazynów na początek

Firmy, zapytane o plany automatyzacji procesów, najczęściej wskazywały na automatyzację procesów magazynowych (56%), transportowych (17%) i produkcyjnych (16%). Pytane firmy upatrują największych szans na rozwój w automatyzacji i robotyzacji magazynów, na co wskazują trzy na cztery zapytane organizacje (75%). Jedna trzecia dostrzega korzyści z wykorzystania rozwiązań z zakresu big data analytics (35%) oraz autonomicznych wózków AGV (34%). Do rozwoju logistyki w najbliższych latach według respondentów badania przyczynią się również autonomiczne pojazdy w dystrybucji (28%) oraz rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji (28%).

Czytaj więcej w: Nawet pandemia nie zawiesiła współpracy branży TSL z uczelniami

Wprowadzenie robotyzacji i automatyzacji w magazynie planuje 65% badanych. Z kolei 24% chce wdrażać autonomiczne wózki AGV i tyle samo firm rozwiązania big data analytics. W co jeszcze mają zamiar inwestować organizacje w najbliższym czasie? W planach ponad połowy firm jest inwestycja w pozyskiwanie nowych pracowników (54%), wdrażanie nowoczesnych technologii (42%) i budowa nowych magazynów (35%). 27% planuje zakup systemów IT, a 26% nowej floty.

Szkolenia w automatyzowanych działach

– Polskie przedsiębiorstwa prowadzą na bieżąco monitoring efektywności działań logistycznych poprzez raportowanie wskaźników logistycznych, dzięki temu mogą poprawiać swoje procesy i lepiej obsługiwać klientów. Menedżerowie i właściciele firm zamierzają cały czas je polepszać, między innymi dzięki inwestycjom w rozwiązania technologiczne, takie jak automatyzacja i robotyzacja w magazynach, autonomiczne wózki AGV i Big Data. Ważnym sygnałem jest to, że 54% firm chce w tym roku inwestować w nowych pracowników. Mniej niż połowa badanych prowadzi sprzedaż przez internet, co oznacza, że jest w tym obszarze jeszcze duży potencjał rozwojowy, ale też sporo wyzwań, bo logistyka e-commerce jest bardziej skomplikowana niż handlu tradycyjnego, wymaga nie tylko innej infrastruktury, ale także pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami – zaznacza Arkadiusz Kawa.

Czytaj więcej w: Ruszyła szósta edycja szkoleń akcji „Profesjonalni kierowcy”

Konsekwencją wdrażania automatyzacji będzie wdrożenie programów rozwojowych dla pracowników (35%) oraz pozyskiwanie kadr z kompetencjami niezbędnymi dla funkcjonowania działu (34%). W 18% firm automatyzacja doprowadzi do zmniejszenia liczby etatów w zespole poddanym automatyzacji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Moderna rozpoczyna dostawy szczepionki do Europy

Szczepionki Moderny dostarczy Kuehne i Nagel. Umowę na dystrybucję szczepionki Moderny zawarł Kuehne i ...

KAS uszczelni pobór podatków od e-handlu

System informatyczny połączy Pocztę Polską i KAS. Cło i podatek zapłacimy tak że od ...

Nawet pandemia nie zawiesiła współpracy branży TSL z uczelniami

Branża TSL cały czas potrzebuje nowych rąk do pracy i pomimo pandemii blisko współpracuje ...

Koronawirus nie powstrzymał Wieltonu

Koronawirus utrudnił funkcjonowanie Wieltonu. Wieluń od 8 sierpnia do 5 września znajdował się w ...

A18 znów opóźniona

Zbyt droga okazała się modernizacja południowej jezdni drogi krajowej 18. Niezbędny kolejny przetarg. Generalna ...

Spółka Stalexport Autostrady spłaciła dług

Zarządzająca odcinkiem A4 Katowice-Kraków spółka Stalexport Autostrady zarobiła 80 mln zł. W 2019 roku  Grupa ...