IRU tylko dla stowarzyszeń przewoźników

Jan Buczek gratuluje nowo wybranemu prezesowi IRU Radu Dinescu. Fot. ZMPD

Członkowie IRU sprzeciwili się dopuszczenia firm logistycznych do Unii, obawiając się marginalizacji.

Zgromadzenie Ogólne Członków IRU nie zgodziło się 8 listopada na zmianę statutu organizacji. – Zaprezentowane propozycje wywołały wiele kontrowersji wśród grup przedstawicieli stowarzyszeń z różnych państw. Staraliśmy się wypracować jeden wspólny pogląd, który będzie kompromisem pomiędzy ścierającymi się opiniami – powiedział przedstawiciel polskiej delegacji prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek.

Kontrowersyjne pomysły dotyczyły przede wszystkim dopuszczenia reprezentantów logistyki i spedycji do IRU. Wielu przedstawicieli dążyło też do zwiększenia kompetencji Zgromadzenia Ogólnego IRU, inni byli temu przeciwni. Na to wszystko nakładał się fakt, że przewoźnicy ze Wschodu mają generalnie inne spojrzenie na funkcjonowanie IRU niż reprezentanci Zachodu. – Byliśmy absolutnie przeciwko tym zmianom – powiedział prezes ZMPD. – Nasze negatywne stanowisko było wynikiem oceny przez Zarząd ZMPD otrzymanego materiału do dyskusji. Naszym zdaniem należało jeszcze popracować nad zgłoszonymi propozycjami po to, by w miarę obiektywnie odzwierciedlały one interesy wszystkich członków IRU – dodał prezes Zrzeszenia.
Tego samego dnia zgromadzenie  zatwierdziło Radu Dinescu z rumuńskiego UNTRR na stanowisko prezesa IRU. Zastąpił na tym stanowisku Christiana Labrot z Niemiec.

Wiceprezesami IRU zostali Asli Çalik wybrany na szefa Komisji Transportu Rzeczy oraz Patrick Westelinck na przewodniczącego Komisji Przewozów Pasażerskich.

Prezes ZMPD Jan Buczek został ponownie wybrany do Prezydium IRU. Otrzymał największą liczbę głosów spośród wszystkich kandydatów. Poza nim w prezydium znaleźli się: Bekmyrat Eyeberdiev, THADA, Turkmenistan, Eduart Kasa, ANALTIR, Albania, Andriej Kurushin, ASMAP, Rosja, Christiane Leonard, BDO, Niemcy, Erik Oestergaard, DTL, Dania, Jos Sales, FLEAA, Luxemburg.

Dyrektor generalny ZMPD Wiesław Starostka został przewodniczącym Komisji Finansowej.

Podlegająca ONZ Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU nadzoruje system gwarancji celnych stworzonych przez Konwencję TIR, którą podpisało 76 krajów. IRU wydaje rocznie milion karnetów TIR dla ponad 30 tys. operatorów. Jest także stroną społeczną m.in. dla Komisji Europejskiej przy pracach nad regulacjami branży transportowej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Estonia: Rail Baltica opóźniona o co najmniej dwa lata

Trasa kolejowa która ma połączyć republiki nadbałtyckie przez Polskę z Zachodem nie powstanie w ...

Fabryki ciężarówek nie staną

Z miesięcznym opóźnieniem ruszyła produkcja kart warsztatowych do inteligentnych tachografów. Zniknęło więc niebezpieczeństwo wstrzymania produkcji ...

Cyfrowe procedury armatorów

Linie żeglugowe przystąpiły do opracowania standardu wymiany danych w przewozach kontenerów. Czterech armatorów zajmujących ...

TRAKO 2019 | Bogaty program konferencji

Towarzyszące Targom Transportu Szynowego TRAKO liczne konferencje będą dobrą okazją do debaty na temat ...

Magazyny ostatniej mili

Rozrastające się miasta i e-commerce przyczyniają się do wzrostu popularności miejskich magazynów. W dystrybucji ...

Praca dla chętnych

Firmy z branży logistycznej poszukują chętnych do pracy. Od 5-7 listopada 2019 r. odbędą się ...