Sumarycznie 10 największych portów kontenerowych na Bałtyku przeładowało 4 372 081 TEU o 2,4 proc. więcej niż rok wcześniej, podsumowuje pierwsze półrocze Actia Forum. Porty rosyjskie zanotowały 38,9-procentowy spadek do 770 tys. TEU. W drugim kwartale ujemna dynamika wyniosła 61,2 proc. (253 tys. TEU). 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

W pierwszej połowie roku Gdańsk wyprzedził St. Petersburg w rankingu największych portów kontenerowych na Bałtyku. Według danych Actia Forum Petersburg zanotował 35,5-procentowy spadek do 669 130 TEU, gdy Gdańsk może pochwalić się wzrostem o 2,4 proc. do 1 073 902 przeładowanych TEU i to pomimo znaczącego udziału przeładunku rosyjskich przesyłek. 

Spośród rosyjskich portów Kaliningrad odnotował 55,4-procentowy spadek do 92 tys. TEU i zniknął z pierwszej dziesiątki największych portów na Bałtyku. 

Największym wzrostem wśród bałtyckich portów może pochwalić się Kłajpeda, w której przeładunki powiększyły się o 64,5 proc. do 479 112 TEU. Ten port zajął trzecie miejsce w rankingu i wyprzedził Gdynię z wynikiem 477 687 TEU, praktycznie niezmienionym w stosunku do poprzedniego roku. Od marca terminal BCT obsługuje popularne bezpośrednie połączenie z USA. 

Czytaj więcej

Transport morski zmniejszy ślad węglowy, ale za to zwiększy obszary głodu

Za Gdynią znalazł się największy szwedzki port, w Goeteborgu. Zwiększył on przeładunki o 5,4 proc. do 433 000 TEU i zwiększył różnicę w stosunku do duńskiego Aarhus, który przeładował 361 545 TEU, o 1,6 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2021 roku. 

Przeładunki w fińskim HaminaKotka zmalały o 6 proc. do 305 998 TEU. Na kolejnym miejscu znalazł się port w Rydze, z 18,2-procentowym wzrostem przeładunków do 240 956 TEU. Wysoka dynamika, jak zaznacza Actia Forum, wynika ze zwiększenia o 37,3 proc. przeładunku pustych kontenerów.