Trzeci terminal Baltic Hub już ma z górki

W trzecim terminalu gdańskiego Baltic Hub niedługo rozpocznie się montaż fundamentów dla suwnic, prace zakończą się w przyszłym roku.

Publikacja: 07.06.2024 07:27

Trzeci terminal Baltic Hub już ma z górki

Foto: Budimex

Wmurowanie kamienia węgielnego 5 czerwca oznacza zaawansowanie prac przy terminalu na 60 proc. Budowę prowadzi konsorcjum Budimex i Deme Dredging. Zakończenie prac przy T3 planowane jest na 2025 rok, gdy powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. - Za nami etap zalądowienia całego obszaru. Powierzchniowo to teren o wielkości ponad 50 boisk piłkarskich. Żeby zobrazować ogrom pracy w tym projekcie to w pracach ziemnych pierwszego etapu przerobiliśmy 4,5 mln metrów sześciennych ziemi – zaznacza prezes Budimex Artur Popko.

Trwają prace przy fundamentach szyn dla suwnic, prace kubaturowe i przy żelbetowych belkach od strony wody i lądu. Wartość inwestycji sięga 470 mln euro, a możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z 3 do 4,5 mln TEU rocznie, dzięki czemu będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie. 

Czytaj więcej

Sądne dni w porcie Calais

W ramach projektu zakupionych zostanie 8 suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków świata oraz 28 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie sterowane przez operatorów na ergonomicznych stanowiskach. 

Terminal ma powierzchnie 88 ha, z których 50 ha to plac składowy, mieszczący 65 tys. TEU. Baltic Hub ma 14 suwnic do rozładunku statków obsługuje największe na Bałtyku kontenerowce. W 2023 roku załoga Baltic Hub przeładowała 2,05 mln TEU, obsługując ponad 600 statków, w tym 105 liczących ponad 400 m długości. Baltic Hub ma największy w Polsce kontenerowy terminal kolejowy. 

Załoga ustanowiła 4 kwietnia rekord operacyjny, obsługując w ciągu jednej zmiany dziennej 1731 ciężarówek i 2652 kontenery, osiągając średni czas obsługi na poziomie 32 minut. Na początku maja przeładowała 200 kontenerów na godzinę. To najlepszy wynik w 17-letniej historii terminala. Rekord dobowej obsługi ciężarówek wynosi 2811 i został ustanowiony w 2023 roku. 

Wmurowanie kamienia węgielnego 5 czerwca oznacza zaawansowanie prac przy terminalu na 60 proc. Budowę prowadzi konsorcjum Budimex i Deme Dredging. Zakończenie prac przy T3 planowane jest na 2025 rok, gdy powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. - Za nami etap zalądowienia całego obszaru. Powierzchniowo to teren o wielkości ponad 50 boisk piłkarskich. Żeby zobrazować ogrom pracy w tym projekcie to w pracach ziemnych pierwszego etapu przerobiliśmy 4,5 mln metrów sześciennych ziemi – zaznacza prezes Budimex Artur Popko.

Morski
Nieuniknione opóźnienia w dostawach kontenerów
Morski
Na oceanach znów drożeją stawki frachtów
Morski
Plaże w Świnoujściu czy terminal kontenerowy?
Morski
Na morzu konkurencja już wolna, ale stawki nadal wysokie
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Morski
MON pilotuje projekt budowy portu w Świnoujściu