Trzeci terminal Baltic Hub już ma z górki

W trzecim terminalu gdańskiego Baltic Hub niedługo rozpocznie się montaż fundamentów dla suwnic, prace zakończą się w przyszłym roku.

Publikacja: 07.06.2024 07:27

Trzeci terminal Baltic Hub już ma z górki

Foto: Budimex

Wmurowanie kamienia węgielnego 5 czerwca oznacza zaawansowanie prac przy terminalu na 60 proc. Budowę prowadzi konsorcjum Budimex i Deme Dredging. Zakończenie prac przy T3 planowane jest na 2025 rok, gdy powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. - Za nami etap zalądowienia całego obszaru. Powierzchniowo to teren o wielkości ponad 50 boisk piłkarskich. Żeby zobrazować ogrom pracy w tym projekcie to w pracach ziemnych pierwszego etapu przerobiliśmy 4,5 mln metrów sześciennych ziemi – zaznacza prezes Budimex Artur Popko.

Trwają prace przy fundamentach szyn dla suwnic, prace kubaturowe i przy żelbetowych belkach od strony wody i lądu. Wartość inwestycji sięga 470 mln euro, a możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z 3 do 4,5 mln TEU rocznie, dzięki czemu będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie. 

Czytaj więcej

Sądne dni w porcie Calais

W ramach projektu zakupionych zostanie 8 suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków świata oraz 28 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie sterowane przez operatorów na ergonomicznych stanowiskach. 

Terminal ma powierzchnie 88 ha, z których 50 ha to plac składowy, mieszczący 65 tys. TEU. Baltic Hub ma 14 suwnic do rozładunku statków obsługuje największe na Bałtyku kontenerowce. W 2023 roku załoga Baltic Hub przeładowała 2,05 mln TEU, obsługując ponad 600 statków, w tym 105 liczących ponad 400 m długości. Baltic Hub ma największy w Polsce kontenerowy terminal kolejowy. 

Załoga ustanowiła 4 kwietnia rekord operacyjny, obsługując w ciągu jednej zmiany dziennej 1731 ciężarówek i 2652 kontenery, osiągając średni czas obsługi na poziomie 32 minut. Na początku maja przeładowała 200 kontenerów na godzinę. To najlepszy wynik w 17-letniej historii terminala. Rekord dobowej obsługi ciężarówek wynosi 2811 i został ustanowiony w 2023 roku. 

Wmurowanie kamienia węgielnego 5 czerwca oznacza zaawansowanie prac przy terminalu na 60 proc. Budowę prowadzi konsorcjum Budimex i Deme Dredging. Zakończenie prac przy T3 planowane jest na 2025 rok, gdy powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. - Za nami etap zalądowienia całego obszaru. Powierzchniowo to teren o wielkości ponad 50 boisk piłkarskich. Żeby zobrazować ogrom pracy w tym projekcie to w pracach ziemnych pierwszego etapu przerobiliśmy 4,5 mln metrów sześciennych ziemi – zaznacza prezes Budimex Artur Popko.

Morski
Strajki w Hamburgu opóźniły dostawy kontenerów
Morski
Eksplozja nie przysłoni faktu, że bieżący rok będzie dobry dla armatorów
Morski
Porty nie spodziewają się wzrostu przeładunków
Morski
Chińskie kontenerowce na arktycznej trasie
Morski
Nieuniknione opóźnienia w dostawach kontenerów