Wmurowanie kamienia węgielnego 5 czerwca oznacza zaawansowanie prac przy terminalu na 60 proc. Budowę prowadzi konsorcjum Budimex i Deme Dredging. Zakończenie prac przy T3 planowane jest na 2025 rok, gdy powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. - Za nami etap zalądowienia całego obszaru. Powierzchniowo to teren o wielkości ponad 50 boisk piłkarskich. Żeby zobrazować ogrom pracy w tym projekcie to w pracach ziemnych pierwszego etapu przerobiliśmy 4,5 mln metrów sześciennych ziemi – zaznacza prezes Budimex Artur Popko.
Trwają prace przy fundamentach szyn dla suwnic, prace kubaturowe i przy żelbetowych belkach od strony wody i lądu. Wartość inwestycji sięga 470 mln euro, a możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z 3 do 4,5 mln TEU rocznie, dzięki czemu będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie.
Czytaj więcej
Jutro będą zablokowane francuskie porty, ruch przez kanał La Manche będzie wstrzymany. Utrudnienia potrwają cały niemal miesiąc.
W ramach projektu zakupionych zostanie 8 suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków świata oraz 28 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie sterowane przez operatorów na ergonomicznych stanowiskach.
Terminal ma powierzchnie 88 ha, z których 50 ha to plac składowy, mieszczący 65 tys. TEU. Baltic Hub ma 14 suwnic do rozładunku statków obsługuje największe na Bałtyku kontenerowce. W 2023 roku załoga Baltic Hub przeładowała 2,05 mln TEU, obsługując ponad 600 statków, w tym 105 liczących ponad 400 m długości. Baltic Hub ma największy w Polsce kontenerowy terminal kolejowy.