Strajki w Hamburgu opóźniły dostawy kontenerów

Po raz kolejny zawieszenie pracy Hamburga utrudnia spedytorom i ich klientom obrót kontenerami. Negocjacje pracodawców ze związkowcami cały czas trwają.

Publikacja: 09.09.2024 11:22

Strajki w Hamburgu opóźniły dostawy kontenerów

Foto: Port Hamburg

Obsługujący Port Hamburg operator kolejowy Metrans ostrzegł 6 września, że klienci muszą przygotować się na opóźnienia, ponieważ Port Hamburg nie przyjmuje pociągów. Opóźnienia w terminalach przekraczają 24 godziny i przewoźnik spodziewa się, że klienci będą musieli do opóźnień przyzwyczaić się. Metrans wskazuje, że główne linie kolejowe nie mają odpowiedniej przepustowości. Te okoliczności zmuszą przewoźników do podniesienia cen. 

Także PCC Intermodal przyznaje, że zatrzymanie prac portu wpływa na rozkład jazdy pociągów i powoduje opóźnienia i komplikacje. Utrudniają one życie spedytorom. – Powtarzające się akcje strajkowe dokerów w Hamburgu i na kolei podrywają opinię solidnego i przewidywalnego przeładowcy, jaką Hamburg ciszy się od wielu lat – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek tarczyński. 

Czytaj więcej

Kazachstan na radarze polskich firm, także logistycznych

Wskazuje opóźnienia dotykają nie tylko załadowców, których ładunki są obsługiwane w tym porcie, ale poprzez silne powiązania siatki połączeń oceanicznych i dowozowych również inne porty na Morzu Północnym i Bałtyku. – Beneficjentem problemów w Hamburgu są porty ARA, a w przyszłości, jeśli spory pracownicze będą załatwiane w ten sposób, przysporzy to ładunków planowanemu terminalowi w Świnoujściu – przewiduje przewodniczący PISiL. – Na naszym krajowym rynku z autopsji znamy bolesne konsekwencje portowych akcji strajkowych, żeby przypomnieć strajk na BCT w 2008 roku, który przyspieszył rozwój BH, czy też zeszłoroczne problemy tego terminalu, które objawiały się dotkliwą kongestią – przypomina Tarczyński. 

Związki zawodowe ver.di negocjuje wynagrodzenie i odrzucił pod koniec sierpnia ofertę Związku Operatów Portów Morskich ZDS. Pracodawcy oferowali podwyżkę o 0,95 euro na godzinę od 1 stycznia lub o 1,15 euro. Negocjator ver.di Maren Ulbricht wezwał ZDS do poprawienia oferty. Podobne strajki wybuchały w pozostałych portach Niemiec. 

Pracownicy Portu Hamburg domagają się także gwarancji socjalnych przy nadchodzących zmianach właścicielskich portu. 

W pierwszym kwartale przeładunki kontenerów były o 1,1 proc. większe niż w pierwszym kwartale 2023 roku i sięgnęły 1,9 mln TEU. Ruch z Chinami dał 536 tys. TEU (wzrost o 2,9 proc.), z USA 179 tys. TEU (więcej o 17,7 proc.), z Marokiem 34 tys. TEU (wzrost o 4,9 proc.), z Meksykiem 27 tys. TEU, co oznacza przyrost o 32,2 proc. Przeładunki terminali kontenerowych zwiększyły się o 0,9 proc. do 641 tys. TEU. Do tego Hamburg przeładował w tranzycie 625,4 tys. TEU, co oznacza 3-procentowy wzrost r/r. 

Całkowite przeładunki w pierwszym kwartale wyniosły 27,4 mln ton, co oznacza 3,3-procentowy spadek. W ładunkach masowych spadek sięgnął 11,9 proc. do 8,2 mln ton. 

Jednocześnie maleją stawki na trasie z Azji do Europy. Drewerey Maritime podaje, że cena sport transportu kontenera z Szanghaju do Rotterdamu zmalała w ostatnim tygodniu o 14 proc. do 6129 dol. za 40-stopowy pojemnik. Jest to jednak cena o 22 proc. wyższe niż rok temu. 

Obsługujący Port Hamburg operator kolejowy Metrans ostrzegł 6 września, że klienci muszą przygotować się na opóźnienia, ponieważ Port Hamburg nie przyjmuje pociągów. Opóźnienia w terminalach przekraczają 24 godziny i przewoźnik spodziewa się, że klienci będą musieli do opóźnień przyzwyczaić się. Metrans wskazuje, że główne linie kolejowe nie mają odpowiedniej przepustowości. Te okoliczności zmuszą przewoźników do podniesienia cen. 

Także PCC Intermodal przyznaje, że zatrzymanie prac portu wpływa na rozkład jazdy pociągów i powoduje opóźnienia i komplikacje. Utrudniają one życie spedytorom. – Powtarzające się akcje strajkowe dokerów w Hamburgu i na kolei podrywają opinię solidnego i przewidywalnego przeładowcy, jaką Hamburg ciszy się od wielu lat – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek tarczyński. 

Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze